תעשיית הרכב העולמית לאחר הקורונה - המשבר של התעשייה המסורתית, ההזדמנות של הרכבים החשמליים
שוק הרכב העולמי היה אחד מהנפגעים העיקריים של משבר הקורונה. בעוד שבסין מסתמנים ניצנים של התאוששות ובארה"ב הקלה מסוימת בעוצמת הפגיעה, המצב באירופה נראה מאתגר יותר. במקביל, האופק לרכבים חשמליים נראה מבטיח יותר, כאשר מדיניות כלכלית תומכת ברמת המדינות האירופיות, מובילה לגידול בנתח השוק שלהם ולהצבת יעדים שאפתניים לקצב ההטמעתם.
ירידה של 57% במכירות רכבים במאי
דוח של איגוד יצרניות הרכב האירופאיות שפורסם לפני מספר ימים, מצביע על ירידה במכירות רכבי נוסעים באיחוד האירופי במאי בשיעור של כ-57%, ביחס למאי שנה שעברה. בכל אחת מהמדינות חלה ירידה דו ספרתית, כאשר בבריטניה חלה ירידה של כ-89%. כך המצב גם בצרפת שבה ירדו המכירות בכ-50%, ובספרד שבה ירד שעור המכירות בכ-73%. מדובר בשיפור לעומת חודש אפריל שבו שיעור הירידה היה דרסטי יותר, אולם עדיין במונחים אבסולוטיים מדובר בירידה ניכרת.
מייצרים פחות אבל עדיין יש עודפי היצע
מסתמן, שעל אף שייצור הרכבים באירופה חזר לרמה נמוכה יותר מרמתו טרם המשבר, הוא עדיין מייצר עודפי היצע הנובעים מרמות מלאים גבוהות במגרשי המכירה. אלה, במקביל למדיניות תמריצים שמטרתה לעודד רכישת רכבים חשמליים קטנים, הם שני הגורמים העיקריים שעשויים להעיב על יציאת השוק מהמשבר.
מעודדים צרכנים לרכוש רכבים, בעיקר חשמליים
מדינות כגון צרפת וגרמניה, שתי יצרניות הרכב הגדולות באירופה, אישרו תמריצים בהיקפים של מיליארדי אירו על מנת לעודד צרכנים לרכוש רכבים, עם הטיה בולטת לרכבים חשמליים קטנים.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצרפת, מחזירים את הייצור הביתה, עם שאיפות גבוהות בתחום הרכב החשמלי. הנשיא מקרון הודיע בסוף מאי על חבילת תמריצים בהיקף של 8 מיליארד אירו על מנת לעודד את שוק הרכב. הנשיא ציין כי הוא רוצה שצרפת תהיה יצרנית הרכבים החשמליים המובילה באירופה, עם ייצור של מעל מיליון רכבים חשמליים והיברידיים בשנה, במשך חמש הנשים הבאות. זאת בין היתר על ידי החזרה של ייצור ממדינות זרות ופיתוח של מודלים חדשים בצרפת. מקרון הגדיל את המענק לרכישת רכב חשמלי מ-6,000 אירו ל-7,000 אירו, ואישר גם בונוס לרכישת רכבים היברידיים.
בנוסף, אישר מקרון מענק על שדרוג של כלי רכב, בסכום של 3,000 אירו לרכבי בנזין וסולר ו-5,000 אירו לרכבים חשמליים. כ-75% ממשקי הבית בצרפת יהיו זכאים מבחינת מבחני ההכנסות לקבל את ההטבה. מי שישדרג רכב ישן רגיל לרכב חשמלי חדש, יוכל לקבל מענק של כ-12,000 אירו.
במקביל, הודיעה רנו שתצטרף ל-PSA ול-Total, במיזם צרפתי משותף לייצור בטריות לרכבים חשמליים. רנו תפתח רכב חשמלי של מאה קילוואט שעה עבור רנו-ניסאן בקלאון שבצרפת במקום באסיה. PSA תייצר SUV קומפקטי מדגם 3008 שיהיה חשמלי באופן מלא, וכרגע קיים רק עם מנועי בנזין וסולר ובמודל היברידי. בנוסף, הוכרז על תמיכה להקמת 100,000 עמדות טעינה עד שנת 2021, על הלוואה בהיקף של כ-5 מיליארד אירו לרנו שעתידה להכריז על תכנית לקיצוץ בעלויות בהיקף של כ- 2 מיליארד אירו וכן על קרן שצפויה לרכוש אקוויטי בספקים שונים שמתקשים בתקופה זו.
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
גרמניה אישרה גם היא חבילת תמריצים בהיקף של כ-6 מיליארד אירו. עם זאת, גרמניה משלבת את התכנית עם המדיניות הכללית של מלחמתה בשינויי האקלים, ומתמקדת ברכבים חשמליים וברכבים היברידיים, בין היתר על ידי הכפלת הפרמיה המשולמת לרוכשי רכבים חשמליים ל-6,000 אירו, ומותירה את רכבי הבנזין והסולר להתמודד עם בעיית המלאים בכוחות עצמם.
גם יצרניות הרכב הבריטיות, שהינן בעלות חשיפה לשוק האירופי, מדווחות על קשיים. Aston Martin דיווחה על הפסדי עתק של כ-119 מיליון פאונד בעקבות נזקי הקורונה ברבעון הראשון, Jaguar Land Rover שבבעלות Tata, דיווחה על הפסד של כחצי מיליארד פאונד ברבעון הראשון, וכן על תכנית התייעלות בהיקף של מיליארד פאונד וקיצוץ של כחצי מיליארד פאונד בהשקעות ההוניות.
נתח השוק של הרכבים החשמליים עלה ל-7%
שוק הרכבים החשמליים העלה משמעותית את נתח השוק שלו משנה שעברה, אולם עדיין נותר שוק נישתי, והיווה כ-7% בקירוב משוק הרכב האירופי.
ביפן, צנחו מכירות הרכבים החדשים בשיעור של 45% בחודש מאי. יצרניות הרכב המובילות וביניהן טויוטה, ניסן, הונדה, מזדה סוזוקי, דהייטסו ומיצובישי הקטינו כולן את הייצור, וחלקן סגרו מתקני ייצור באירופה. הממשלה איפשרה לחברות מהסקטור ליהנות מתמריצים כלכליים כלליים, אולם לא תמכה בסקטור באופן ספציפי.
ירידה במכירות בארה"ב מול התאוששות בסין
בארה"ב, מכירות הרכבים החדשים במאי מצביעים על ירידה של כ-32%-33% ביחס לשנה שעברה, לאחר ירידה בשיעור של 47% באפריל, שיעור המכירות הבלתי ממומן באפריל הגיע לשיא של 26%, בהשוואה לשיעורים נמוכים משמעותית במרץ ובפברואר.
יצרניות שבבעלותן דגמים חדשים אטרקטיביים, וכן כאלה ששרשרת הייצור שלהם נפגעה באופן מוגבל יחסית, דיווחו על קיטון נמוך יותר במכירות. יצרניות הרכב המובילות, ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט קרייזלר הודיעו על חזרה לייצור מלא בחלק מן המפעלים.
שוק הרכב הסיני, שנפגע במהלך הרבעון הראשון, מצביע דווקא על סימני התאוששות. Volkswagen AG, יצרנית הרכב הגדולה ביותר במונחי מכירות, ויצרנית הרכב הזרה הגדולה ביותר בסין, מדווחת על קיטון במכירות בכל מקום בעולם פרט לסין, שבה עלה שיעור המכירות בכ-6% ביחס לשנה שעברה. כמו כן, יצרניות הרכב הסיניות דיווחו על עלייה של כ-4% במכירות הרכב באפריל ביחס לאפריל בשנה שעברה, ועלייה בשיעור גבוה יותר בחודש מאי.
הכותב הינו אמיר אלשיך, אסטרטג בית ההשקעות ילין לפידות
- 2.איך אנחנו מתמרצים את מהפך הרכבים החשמליים.. (ל"ת)עוז 30/06/2020 18:11הגב לתגובה זו
- איך? מגדילים עליהם את המס כל שנה (ל"ת)מדינה זבל 03/07/2020 23:17הגב לתגובה זו
- רוזן 30/06/2020 19:57הגב לתגובה זואני מציע לך לחשוב קדימה לקראת 2021 ולמכור את רכב הבנזין שלך ולקנות רכב חשמלי ( לא היברידי ) בעוד שנה יהיו רכבי בנזין למכירה בכמות אדירה ומחירם ירד חזק
- 1.פייטון פייטון פייטון תתעוררו (ל"ת)שנאי פלנארי 30/06/2020 15:14הגב לתגובה זו
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא?
פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%.
רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.
לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.
נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה.
- מיסוי חברות ארנק ב-2025: הכסף על השולחן
- החשד: רואה החשבון השמיט הכנסות ושיקר - מה עשתה רשות המסים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס
מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).
