תעשיית הרכב העולמית לאחר הקורונה - המשבר של התעשייה המסורתית, ההזדמנות של הרכבים החשמליים
שוק הרכב העולמי היה אחד מהנפגעים העיקריים של משבר הקורונה. בעוד שבסין מסתמנים ניצנים של התאוששות ובארה"ב הקלה מסוימת בעוצמת הפגיעה, המצב באירופה נראה מאתגר יותר. במקביל, האופק לרכבים חשמליים נראה מבטיח יותר, כאשר מדיניות כלכלית תומכת ברמת המדינות האירופיות, מובילה לגידול בנתח השוק שלהם ולהצבת יעדים שאפתניים לקצב ההטמעתם.
ירידה של 57% במכירות רכבים במאי
דוח של איגוד יצרניות הרכב האירופאיות שפורסם לפני מספר ימים, מצביע על ירידה במכירות רכבי נוסעים באיחוד האירופי במאי בשיעור של כ-57%, ביחס למאי שנה שעברה. בכל אחת מהמדינות חלה ירידה דו ספרתית, כאשר בבריטניה חלה ירידה של כ-89%. כך המצב גם בצרפת שבה ירדו המכירות בכ-50%, ובספרד שבה ירד שעור המכירות בכ-73%. מדובר בשיפור לעומת חודש אפריל שבו שיעור הירידה היה דרסטי יותר, אולם עדיין במונחים אבסולוטיים מדובר בירידה ניכרת.
מייצרים פחות אבל עדיין יש עודפי היצע
מסתמן, שעל אף שייצור הרכבים באירופה חזר לרמה נמוכה יותר מרמתו טרם המשבר, הוא עדיין מייצר עודפי היצע הנובעים מרמות מלאים גבוהות במגרשי המכירה. אלה, במקביל למדיניות תמריצים שמטרתה לעודד רכישת רכבים חשמליים קטנים, הם שני הגורמים העיקריים שעשויים להעיב על יציאת השוק מהמשבר.
מעודדים צרכנים לרכוש רכבים, בעיקר חשמליים
מדינות כגון צרפת וגרמניה, שתי יצרניות הרכב הגדולות באירופה, אישרו תמריצים בהיקפים של מיליארדי אירו על מנת לעודד צרכנים לרכוש רכבים, עם הטיה בולטת לרכבים חשמליים קטנים.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצרפת, מחזירים את הייצור הביתה, עם שאיפות גבוהות בתחום הרכב החשמלי. הנשיא מקרון הודיע בסוף מאי על חבילת תמריצים בהיקף של 8 מיליארד אירו על מנת לעודד את שוק הרכב. הנשיא ציין כי הוא רוצה שצרפת תהיה יצרנית הרכבים החשמליים המובילה באירופה, עם ייצור של מעל מיליון רכבים חשמליים והיברידיים בשנה, במשך חמש הנשים הבאות. זאת בין היתר על ידי החזרה של ייצור ממדינות זרות ופיתוח של מודלים חדשים בצרפת. מקרון הגדיל את המענק לרכישת רכב חשמלי מ-6,000 אירו ל-7,000 אירו, ואישר גם בונוס לרכישת רכבים היברידיים.
בנוסף, אישר מקרון מענק על שדרוג של כלי רכב, בסכום של 3,000 אירו לרכבי בנזין וסולר ו-5,000 אירו לרכבים חשמליים. כ-75% ממשקי הבית בצרפת יהיו זכאים מבחינת מבחני ההכנסות לקבל את ההטבה. מי שישדרג רכב ישן רגיל לרכב חשמלי חדש, יוכל לקבל מענק של כ-12,000 אירו.
במקביל, הודיעה רנו שתצטרף ל-PSA ול-Total, במיזם צרפתי משותף לייצור בטריות לרכבים חשמליים. רנו תפתח רכב חשמלי של מאה קילוואט שעה עבור רנו-ניסאן בקלאון שבצרפת במקום באסיה. PSA תייצר SUV קומפקטי מדגם 3008 שיהיה חשמלי באופן מלא, וכרגע קיים רק עם מנועי בנזין וסולר ובמודל היברידי. בנוסף, הוכרז על תמיכה להקמת 100,000 עמדות טעינה עד שנת 2021, על הלוואה בהיקף של כ-5 מיליארד אירו לרנו שעתידה להכריז על תכנית לקיצוץ בעלויות בהיקף של כ- 2 מיליארד אירו וכן על קרן שצפויה לרכוש אקוויטי בספקים שונים שמתקשים בתקופה זו.
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
גרמניה אישרה גם היא חבילת תמריצים בהיקף של כ-6 מיליארד אירו. עם זאת, גרמניה משלבת את התכנית עם המדיניות הכללית של מלחמתה בשינויי האקלים, ומתמקדת ברכבים חשמליים וברכבים היברידיים, בין היתר על ידי הכפלת הפרמיה המשולמת לרוכשי רכבים חשמליים ל-6,000 אירו, ומותירה את רכבי הבנזין והסולר להתמודד עם בעיית המלאים בכוחות עצמם.
גם יצרניות הרכב הבריטיות, שהינן בעלות חשיפה לשוק האירופי, מדווחות על קשיים. Aston Martin דיווחה על הפסדי עתק של כ-119 מיליון פאונד בעקבות נזקי הקורונה ברבעון הראשון, Jaguar Land Rover שבבעלות Tata, דיווחה על הפסד של כחצי מיליארד פאונד ברבעון הראשון, וכן על תכנית התייעלות בהיקף של מיליארד פאונד וקיצוץ של כחצי מיליארד פאונד בהשקעות ההוניות.
נתח השוק של הרכבים החשמליים עלה ל-7%
שוק הרכבים החשמליים העלה משמעותית את נתח השוק שלו משנה שעברה, אולם עדיין נותר שוק נישתי, והיווה כ-7% בקירוב משוק הרכב האירופי.
ביפן, צנחו מכירות הרכבים החדשים בשיעור של 45% בחודש מאי. יצרניות הרכב המובילות וביניהן טויוטה, ניסן, הונדה, מזדה סוזוקי, דהייטסו ומיצובישי הקטינו כולן את הייצור, וחלקן סגרו מתקני ייצור באירופה. הממשלה איפשרה לחברות מהסקטור ליהנות מתמריצים כלכליים כלליים, אולם לא תמכה בסקטור באופן ספציפי.
ירידה במכירות בארה"ב מול התאוששות בסין
בארה"ב, מכירות הרכבים החדשים במאי מצביעים על ירידה של כ-32%-33% ביחס לשנה שעברה, לאחר ירידה בשיעור של 47% באפריל, שיעור המכירות הבלתי ממומן באפריל הגיע לשיא של 26%, בהשוואה לשיעורים נמוכים משמעותית במרץ ובפברואר.
יצרניות שבבעלותן דגמים חדשים אטרקטיביים, וכן כאלה ששרשרת הייצור שלהם נפגעה באופן מוגבל יחסית, דיווחו על קיטון נמוך יותר במכירות. יצרניות הרכב המובילות, ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט קרייזלר הודיעו על חזרה לייצור מלא בחלק מן המפעלים.
שוק הרכב הסיני, שנפגע במהלך הרבעון הראשון, מצביע דווקא על סימני התאוששות. Volkswagen AG, יצרנית הרכב הגדולה ביותר במונחי מכירות, ויצרנית הרכב הזרה הגדולה ביותר בסין, מדווחת על קיטון במכירות בכל מקום בעולם פרט לסין, שבה עלה שיעור המכירות בכ-6% ביחס לשנה שעברה. כמו כן, יצרניות הרכב הסיניות דיווחו על עלייה של כ-4% במכירות הרכב באפריל ביחס לאפריל בשנה שעברה, ועלייה בשיעור גבוה יותר בחודש מאי.
הכותב הינו אמיר אלשיך, אסטרטג בית ההשקעות ילין לפידות
- 2.איך אנחנו מתמרצים את מהפך הרכבים החשמליים.. (ל"ת)עוז 30/06/2020 18:11הגב לתגובה זו
- איך? מגדילים עליהם את המס כל שנה (ל"ת)מדינה זבל 03/07/2020 23:17הגב לתגובה זו
- רוזן 30/06/2020 19:57הגב לתגובה זואני מציע לך לחשוב קדימה לקראת 2021 ולמכור את רכב הבנזין שלך ולקנות רכב חשמלי ( לא היברידי ) בעוד שנה יהיו רכבי בנזין למכירה בכמות אדירה ומחירם ירד חזק
- 1.פייטון פייטון פייטון תתעוררו (ל"ת)שנאי פלנארי 30/06/2020 15:14הגב לתגובה זו
צילום: UMA media, Pexelsשלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה
זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.
ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.
אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.
פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?
יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל
טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.
אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה
מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.
אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל
הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו
עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.
מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש
ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן
הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם,
הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב
ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר
את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים
הקרובים).
נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25%
מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה
העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.
