קזינו, הימורים, רולטה
צילום: Getty images Israel

הרץ - מפשיטת רגל לגיוס ענק - איך זה ייתכן?

"הרגע הכי אבסורדי בתולדות השווקים הציבוריים" - כך תיארו השבוע חלק מהמשקיעים את הנפקת המניות המתוכננת של חברת השכרת הרכבים הרץ, שהודיעה על פשיטת רגל בסוף החודש האחרון. היום נראה שגם ל-SEC נמאס
עמית נעם טל | (5)

מניית השכרת הרכבים הרץ (סימול:HTZ) הפכה בתקופה האחרונה להצגה הטובה ביותר בוול סטריט ולאו דווקא מהסיבות הנכונות. ההתנהלות סביב החברה היא הדוגמה הטובה ביותר ל"שיגעון" שמתרחש בימים אלו בוול סטריט. הערב נראה כי גם לרשות לניירות ערך בארה"ב האירועים סביב החברה נראים כבר מוגזמים.

עדכון 22:20: החברה הודיעה כי בעקבות הביקורת של הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC), היא מבטלת את תוכניותיה להנפיק מניות בהיקף של 500 מיליון דולר.

 

לקראת סוף מאי פנתה החברה לבית המשפט בדלאוור לפי סעיף 11 (הגנה מפני נושים), מה שמאפשר לחברה להמשיך לפעול בזמן שהיא בוחנת כיצד תוכל לשלם לנושים ולשנות את מצבה הפיננסי. למרות זאת, מניית החברה רשמה תנודות של מאות אחוזים בתקופה האחרונה, מתוך ספקולציה של המשקיעים כי החברה תתאושש במהירות. נציין כי הנתונים של אפליקציית המסחר של רובין הוד, אפליקצייה שהפכה לפופולרית במיוחד בתקופה האחרונה בקרב צעירים בארה"ב, מראה על כניסה מאסיבית של משקיעים צעירים למניית החברה - האופוריה בשוק בשיאה. 

אבל זו רק ההתחלה: בצעד חסר תקדים אישר בית המשפט בארה"ב לחברה להנפיק מניות נוספות בכמיליארד דולר. "המחירים ומחזורי המסחר בנרשמו לאחרונה במניית החברה טומנים בחובם הזדמנות יחודית", טענו עורכי הדין של החברה בשבוע שעבר.  החברה הודיעה בימים האחרונים על רצון להנפיק מניות בהיקף של 500 מיליון דולר, כאשר הם מזהירים את המשקיעים כי "המניות עשויות להיות חסרות ערך". אזהרות אלו לא כל כל מדאיגות את המשקיעים הצעירים של רובין הוד. 

עד היום, הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) לא התערבה במתרחש סביב החברה, אך הערב אנחנו מקבלים תגובה ראשונה. במהלך ראיון לרשת החדשות CNBC, העביר יו"ר הרשות, ג'יי קלייטון, ביקורת על התנהלות החברה  "ברוב המקרים שאתה מודיע לחברה כי לרשות לניירות ערך יש השגות בנוגע לתשקיפים, החברה בדר"כ עוצרת את ההנפקה על לפתירת בעיות אלו". זמן קצר לאחר התבטאות זו, המסחר במניית החברה הופסק והחברה.

גרף מניית החברה בתקופה האחרונה: ה-SEC יעצור את הטירוף?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פשוט מאוד, אנשים נמשכים למשחקי פירמידה (ל"ת)
    ל 18/06/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לפד מותר 17/06/2020 23:05
    הגב לתגובה זו
    לחברה במצוקה אסור.אמריקה במצוקה גם הנשיא וגם הפד להם מותר לשדר ולצייץ אופטימיות ללא גבולות.
  • בני 18/06/2020 15:47
    הגב לתגובה זו
    מניית הרץ ירדה לאחר ההודעה על ההנפקה.
  • 1.
    אם ה SEC לא מתערב בהרצת המניות ע"י הפד אז למה בהרץ כן? (ל"ת)
    שלומי 17/06/2020 21:23
    הגב לתגובה זו
  • מה שאסור לאזרח הקטן מותר למדינה. (ל"ת)
    ממי 18/06/2020 08:16
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.