וול סטריט
צילום: ISTOCK

ההנפקות הראשוניות חוזרות - מי כבר הרוויחה בענק ומי תרוויח?

חברה להשכרת מכוניות קפצה ב-118% ביום המסחר הראשון וארבע הנפקות נוספות הניבו תשואה של לפחות 23% בשבוע המסחר הראשון שלהן. לאחר כמה חודשים של קיפאון, ההנפקות חוזרות לוול סטריט - הנה מה שצריך לדעת
ארז ליבנה | (7)

למרות הבלבול בשווקים מאז כניסתה בסערה של מגפת הקורונה לחיינו, השווקים הפיננסיים, או יותר נכון וול סטריט מככבת בחודשיים האחרונים. רק בשבוע שעבר מדד הנאסד"ק חצה לראשונה בהיסטוריה את ה-10,000 הנקודות, הרץ פושטת הרגל הנפיקה עוד מניות וחברת משאיות קטנה בשם ניקולא (סימול: NKLA) עברה בשווי השוק את חברת פורד. 

 

אבל ככל הנראה הסמן החשוב ביותר בעת הנוכחית אלה ההנפקות. וגם כאן נראה שהשוק חוזר לאיתנות שלפני המגפה. דוגמה מצוינת היא חברת Vroom (סימול: VRM), חברת אונליין לקניית רכבים, שהונפקה ביום שלישי האחרון לפי מחיר של 22 דולר למניה. באותו היום מחיר המניה זינק ב-118%, כשהמניה משלימה עלייה של קרוב ל-100% בשבוע המסחר הראשון שלה, כשנעצרה על מחיר של 43 דולר למניה.

 

מה מיוחד בהנפקה הזו? מדובר בשבירת רצף שנמשך חצי שנה, בו לא הייתה הנפקה ראשונית של חברת הייטק מגובה בהון סיכון. זו נראית כסנונית ראשונה לשוק של המשקיעים שרעבים לשים את כספם במניות חדשות שנכנסות לשוק.

 

ביום שישי, חברת אזק (סימול: AZEK) עלתה ב-18% ביום המסחר הראשון שלה בוול סטריט. לפני ורום היו עוד כמה הנפקות מוצלחות, בהן סלקטקוואט (סימול: SLQT) השוואת הצעות ביטוח, וורנר מיוזיק (סימול: WMG) וגם חברת זומאינפו (סימול: ZI) המספקת שירותי דאטה מבוסס ענן. כל ההנפקות האלה הסתיימו עם לפחות 23% תשואה ביחס למחיר המניה הראשוני שבה הונפקו.

הבאז שיצרו כמה הנפקות מוצלחות

הריבאונד של השווקים היה כה מהיר והחלטי, עד שהבנקים המלווים את ההנפקות הראשוניות, לא באמת יודעים איך לתמחר אותן. לפי פרופ' ג'יי ריטר מאוניברסיטת פלורידה, החוקר את תחום ההנפקות הראשוניות, ארבעת ההנפקות הללו תומחרו לא נכון, מה שהביא להשארתם של 1.9 מיליארד דולר על השולחן.

 

הכוונה היא הפער שבין תמחור המניה לבין השווי שלה בפועל בסוף יום המסחר הראשון שלה. לפי ריטר, בכל 2019, אז היו 110 הנפקות ראשוניות, כמות הכסף שהושארה על השולחן עמדה במצטבר על 6.9 מיליארד דולר.

 

ההתרגשות הגוברת בעולם ההנפקות, קשורה בטבור להצלחות ההנפקות האחרונות. קרן רנסנס למסחר בחברות שעושות IPO (סימול: IPO), ושלה יש 20% השקעות מסך כל ההנפקות הראשוניות בשנתיים האחרונות, עלתה מתחילת השנה ב-20%, לעומת ירידה של 6% ב-S&P 500. לרנסנס יש החזקות בחלק מהחברות החמות בשוק, בהן מודרנה (סימול: MRNA), סלאק (סימול: WORK), חברת הווידאו צ'אט, זום (סימול: ZM) ופלוטון (סימול: PTON).

קיראו עוד ב"גלובל"

AIRBNB תנפיק למרות המשבר?

עד כמה יש הייפ? חברת למונייד הגישה את מסמכיה ל-SEC ובכוונתה להנפיק. אפילו חברת דן אנד ברדסטריט, שקיימת מאז 1837, הודיעה על כוונתה להנפיק.

 

עם זאת, ראוי לציין את הקשר ההדוק בין הנפקות ראשוניות למדד הפחד, ה-VIX. כאשר המדד מטפס לגבהים של  למעלה מ-20 נקודות, ישנה עצירה בהנפקות בשל חששות השוק. בחמישי האחרון, עם אזהרת הפד' על התמשכות המשבר, ה-VIX קפץ לרמה של 40 נקודות – הנתון הגבוה ביותר מאז אפריל.

 

אבל שוב, בשל היותנו באמצעה של כלכלת הקורונה, לא בטוח שנתון זה יהיה רלוונטי הפעם. אפילו רשת הקמעונאות אלברטסונס, שבשבוע שעבר עדכנה את ה-IPO שלה, לא משנה כרגע את התוכניות. ובצדק, זו שעתם היפה של קמעונאי המזון.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    תמונה של שור....אתם הזויים (ל"ת)
    נדב 15/06/2020 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ברק אילן 15/06/2020 11:54
    הגב לתגובה זו
    ימים לאחר ההנפקה שווי שוק 19 מיליארד דולר,צ'ק פוינט שווי שוק 16 מיליארד דולר,מה זה אומר הנפילה הבאה בשוק המניות משחטה.
  • בלון מלא אוויר 15/06/2020 18:14
    הגב לתגובה זו
    מחיר בועה
  • 4.
    חבל שאת הכתבות האלה אתם לא עושים "טרם" אלא אחרי ש... (ל"ת)
    ירוחם 15/06/2020 09:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רולטה רוסית אדומה 15/06/2020 09:00
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת אבל לא רלוונטית בגלל שהמשבר עדיין לא הסתיים, גם אם היו ניסיונות כאלה של הנפקות שלאחר יום מוצלח אחד יכולות ליפול 50% בלי בעיה במצב השוק הנוכחי.
  • 2.
    מופיע בכתבה סימבול nkla (ל"ת)
    יורם 15/06/2020 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    היתה גם הנפקת ניקולה בתחילת החודש עים תשואה של 100 אחוז (ל"ת)
    דני 15/06/2020 08:15
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social