אתר בניה פועלים נדלן אתר בנייה
צילום: Istock

אפקט הקורונה על שוק הנדל"ן יורגש עוד חודשים רבים

הוזלת הדירות היא באחריות הרגולטור ולא בידי הקבלנים. רוצים להוריד את מחירי הדירות? בטלו או הקטינו את מס הרכישה לזמן מוגבל
יהודה כתב | (20)

את אפקט מגיפת הקורונה על ענף הבניה והתשתיות ניתן להערכתי לחלק למספר "גלים", את חלקם נרגיש בחודשים הקרובים אך את האפקט העיקרי נרגיש בעוד שנה ויותר והוא יבוא לידי ביטוי בעיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים של מסירת פרויקטים למגורים, פרויקטים בתחומי התשתיות והתעסוקה. יהיו לכך השלכות כלכליות רחבות היקף על חברות הבניה והביצוע, כמו גם על קבלני הגמר ולא פחות על הרוכשים. מי שחסרו כל כך בימי הקורונה בשטח הם העובדים הפלשתינאים שאחראים על העבודות המוגדרות "רטובות", ובלעדיהן, לא ניתן לקדם עבודות נוספות באתר בניה.

 

למרות העובדה שהענף הוכרז כחיוני ואתרי הבניה נותרו פעילים, בפועל תקופת הקורונה רק החריפה בעיות עימם מתמודדים קבלנים ויזמים. בראשם המחסור בידיים עובדות בענף. 3,000 פועלים זרים מוינו ערב הקורונה לעבודה בישראל, ואפילו אם הם מעט ביחס ל-30,000 העובדים שהענף כה חסר, עדיין עושים הכל בכדי להקשות על החברות- נהלי משרד הבריאות לא הגיוניים. אפילו מנהל האוכלוסין מדבר על שבוע בידוד בלבד והם בשלהם, מבקשים שלושה שבועות של סגר מהם שבוע בארץ המוצא.

הוזלת הדירות היא באחריות הרגולטור 

קיימת ציפייה היום אצל הרוכשים כי בקרוב יורידו הקבלנים את מחירי הדירות, אך בשטח אנחנו רואים מבצעים נקודתיים בלבד. הפעולה להוזלת הדירות היא באחריות הרגולטור ולא בידי הקבלנים. בין יתר ההצעות שהצענו, אנו מציעים לבטל את מס הרכישה באופן גורף לזמן מוגבל בהוראת שעה או לחלופין להקטין אותו באופן משמעותי וכך להחזיר את המשקיעים לשוק, בלעדיהם אין סיכוי שנראה עליה משמעותית בהיקפי הרכישה.

מהלך זה ישפיע גם על שוק הדירות להשכרה שיחסרו עתה יותר מתמיד. הורדת המס, תדבר גם אל תושבי חוץ ותושבים חוזרים שגילו מחדש את האיתנות של ישראל והבינו את חשיבות הקרבה למשפחת הגרעין בעת חרום, וכשיחליטו להשקיע ולהשתקע כאן יזדקקו לפתרונות דיור.

ישנן עוד הקלות מיסוי שחובת הרגולטור להפעיל בכדי להקל על המצב ולהשפיע, לדוגמא, הקלה בתנאי התשלום על רכישת קרקעות לבניה במכרזי רמ"י, מהלך אשר יזרים מיידית עוד קהלים ומכירות אל השוק. הטבות מקום לרוכשים, שיהפכו למענקים וכבר הוכיחו עצמן. מכרזים לשיווק פרויקטים בשכירות ארוכת טווח ובמחירים מפוקחים ועוד.

הבנקים דואגים לבנקים, השאירו אותנו לבד במשבר

ואם לא די בכך, הרי שהבנקים נקטו כהרגלם גישה שמרנית ולתחושתנו השאירו אותנו הקבלנים לבד במשבר. הבנקים פעלו להקטין ולמזער סיכונים אך בדרך, צמצמו לנו אשראי ועושים בשוק המימון כבשלהם בעוד המדינה לא מצליחה לרסן אותם. היה ראוי כי הבנקים יגבשו תוכנית פעולה יחד עם הקבלנים ולא יקשו עליהם דווקא בעת הזאת.

תחושת הבטחון האישי והכלכלי היא שתנהל רוכשים לשימוש עצמי או להשקעה מעתה והלאה. רוכשים שוקלים את צעדיהם במיוחד לאור השינויים בהסדרי עבודה ורצון למרחב פתוח למקרה ונידרש שוב לסגר. אני מאמין שנראה רוכשים שחוזרים לפריפריה שם נולדו, או עוברים לשם כי צרכיהם ודרישותיהם השתנו והם מבינים כי ביכולתם למצוא גם מחוץ לאיזורי הביקוש דירות איכותיות בתמורה למחירים נמוכים הרבה יותר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הכותב הינו יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז סגן נשיא ויו"ר אגף כוח אדם כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    ישראלי 13/06/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
    הכותב הינו יו"ר התאחדות הקבלנים לשעבר... תקראו שוב אבל הפעם עם הבנת האינטרסים
  • טל 23/07/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
    שום מילה על גל של מכירות דירות יד שניה בעקבות המשבר, על הקושי של בעלי העסקים והשכירים שהכנסתם נפגע בגלל המשבר לעמוד לאורך זמן בהוצאות השוטפות. על המדינה לפעול, לבחור דרך פעולה ולנקוט בה במהרה.
  • 18.
    tuh 09/06/2020 18:41
    הגב לתגובה זו
    גם ככה זה ענף שמוצף כסף שחור והכותב מציע להוריד מס רכישה הזוי!
  • 17.
    צפונית 09/06/2020 00:45
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שמחירי הדירות ירדו לעלות הגיונית ואז יקנו, התגובות פה בהחלט משקפות את הלכי הרוח של כולנו, מה שנקרא עמך...אה והן גם "קורעות" מצחוק חחחחחחחח! כיף לקרוא אותן!
  • 16.
    מביך 08/06/2020 22:16
    הגב לתגובה זו
    מביך. שופרות הקבלנים ממשיכים עם הגיון הפוך הכל במטרתם העילאית ''לעזור'' לציבור.
  • 15.
    ירון 08/06/2020 20:53
    הגב לתגובה זו
    שיש חברת יחסי ציבור לכל הקבלנים, שום מילה על זה שהבנקים לא נותנים להוריד שקל ממחירי הדירות לקבלנים( בגלל שהבנקים נתנו הלוואות לפי הערכת הקבלן), שום מילה על השליטה בתקשורת לדוגמא גלובס ששיך לאשת נדלן, שום מילה על הלובי הפולטי, המחירים הגיעו להזיה לא סתם, לא היה פה שוק חופשי, עכשיו תאכלו את הדיסה שבישלתם.
  • 14.
    בוגי 08/06/2020 20:12
    הגב לתגובה זו
    אם המשקיעים יצאו מהשוק מחירי הדיור ירדו כי יהיה פחות ביקוש
  • 13.
    נעם סופר 08/06/2020 19:49
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחח "אנו מציעים לבטל את מס הרכישה באופן גורף לזמן מוגבל בהוראת שעה או לחלופין להקטין אותו באופן משמעותי וכך להחזיר את המשקיעים לשוק, בלעדיהם אין סיכוי שנראה עליה משמעותית בהיקפי הרכישה"... "ישנן עוד הקלות מיסוי שחובת הרגולטור להפעיל בכדי להקל על המצב ולהשפיע"... חחחח אתם רוצים שהמדינה תעזור לכם להעלות מחירים? נפלתם על הראש?חחח אם אני מבין נכון את רוח הכתבה אתם בבעיה רצינית. פשוט תורידו מחירים. ב-25-30% פחות אולי תשכנעו אפילו אותי לקנות.
  • 12.
    עמרם 08/06/2020 17:30
    הגב לתגובה זו
    כמו שעשו במדינות אחרות בעולם מצחיקים הנוכלים האלה, מצד אחד בוכים שהביקוש קשיח ויש מחסור, מצד שני אם יש מחסור למה אתם בוכים שאין משקיעים ושצריך להביא אותם / לייצר ביקושים.
  • 11.
    מוטי 08/06/2020 17:26
    הגב לתגובה זו
    מעניין שלא בכיתם כשהמחירים עלו 120% בעשור חבורת נוכלים
  • 10.
    ס 08/06/2020 17:25
    הגב לתגובה זו
    התקשורת בכיס של הקבלנים, וגם כתבה זו היא רצף של שקרים מפי מי אם לא האינטרסנט יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז סגן נשיא ויו"ר אגף כוח אדם כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ
  • 9.
    לא קונים דירה במחיר בועה 08/06/2020 17:18
    הגב לתגובה זו
    א. הורדת מס רכישה ? באמת ? בשביל שמשקיעים שוב יקנו ויעלו את מחירי הדירות ?ב.חסר דירות להשכרה ? באמת ? עם כל השוכרים שלא יכולים לשלם וחוזרים להורים ?ג. כל מה שכתבת אז "הפוך גוטה הפוך"
  • 8.
    הקבלנים הולכים להוריד מחיר אחרת הבנקים ימכרו את הדירות (ל"ת)
    גלעד 08/06/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אם האינטרסנט אמר- דברי אלוהים חיים.. (ל"ת)
    אדם 08/06/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    IM 08/06/2020 16:13
    הגב לתגובה זו
    כשהמחירים עלו דיברו על שוק חופשי פתאום אין מושג שנקרא שוק חופשי כי מחירי הדירות עלולים לרדת, ומי שקובע את המחירים זה רגולטור
  • 5.
    גולן 08/06/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
    אם יורידו מס זה יעבור לכיס של הקבלנים שאולי ישאירו פירורים לקונים. קבלנים יקרים קשה לכם למכור? למה שלא תנסו להוריד מחיר. נורא פשוט.
  • 4.
    אין קונים בגלל המחיר ..... והמחירים צריכים לרדת ב20% (ל"ת)
    עוז 08/06/2020 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לרון 08/06/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
    שהכותב אינטרסנט,שכחת אדוני שהפחד מבטחון תעסוקתי שולט כיום,לכן מאיפה יבוא הביקוש ?
  • 2.
    יורגן 08/06/2020 15:03
    הגב לתגובה זו
    די עם הכתבות של הקבלנים - שומעים את הביצים שלהם רועדות עד לקומה 35 בעזראלי
  • 1.
    הבדרן 08/06/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
    מס רכישה למשקיעים ריסק את הביקוש שהיה 35% משקיעים ב2015 ומאז ירד ל12% בלבד. בלי משקיעים מלכתחילה לא היתה כאן בועה, כי הם אלו שמחפשים אלטרנטיבה להשקעה באפס ריבית בבנק. אם חלילה יורידו מסים הבועה תחזור להתנפח, אבל במצב הנוכחי הקריסה כבר בדרך. לא להתקרב לנדלן תקבלו אותו ב30% דסקאונט. מובטח
פנסיה (גרוק)פנסיה (גרוק)

קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס

מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס

ערן רובין |

קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67%  באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.

מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכותבפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:



טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.