שוורים ודובים וול סטריט
צילום: Istock

בנק אוף אמריקה: רוב מנהלי הקרנות עדיין שליליים על השווקים

הסקר החודשי של בנק אוף אמריקה מצביע כי רוב מנהלי הקרנות בארה"ב עדיין מחזיקים בדעה שלילית על השוק. 68% מהנשאלים טוענים כי הזינוק במדדים הוא "ראלי של שוק דובי"
עמית נעם טל | (19)

המדדים המובילים בוול סטריט משלימים בימים האחרונים ראלי של עד 40% מהשפל שנרשם בחודש מארס האחרון, כאשר במקביל יש מניות שהשלימו ראלי של מאות אחוזים מהתחתית. למרות נתונים אלו, סקר מנהלי הקרנות החודשי שמבצע בנק אוף אמריקה מצביע (שוב) על פאסימיות גדולה מאוד בשווקים. 

ע"פ הסקר שפרסם בנק אוף אמריקה אתמול, רק כ-10% מקרב מנהלי הקרנות אופטימים ומצפים לתיקון מהיר בשווקים בצורה של 'V' (למרות שהנאסד"ק קרוב מאוד להשלים תיקון שכזה). כ-75% מהנשאלים מצפים לתיקון בצורה של 'U' או 'W' - כלומר תיקון ארוך וממושך. כ-25% בלבד מהנשאלים טוענים כי הראלי בשווקים מייצג "שוק שורי חדש" וכ-68% טוענים כי הראלי בשווקים הוא "ראלי של שוק דובי" - כלומר מלכודת. 

דעת מנהלי הקרנות בארה"ב ע"פ הסקר של בנק אוף אמריקה לחודש מאי

הגישה הפאסימית של מנהלי הקרנות באה לידי ביטוי גם בשיעור ההחזקות במזומן - שעמד על 5.7% מכלל הנכסים בחודש האחרון. אמנם מדובר בירידה לעומת נתון של 5.9% בחודש הקודם, אך מדובר בשיעור גבוה משמעותית מהממוצע של 10 השנים האחרונות שעומד על 4.7% מכלל הנכסים בלבד. 

האם מדובר בסימן מעודד עבור סוחרי "השורט"? לא כך בטוח. אמנם הנתון מצביע שיש פחד בשוק, אך ככל שהראלי מתמשך כך הסיכויים שהכסף הגדול במחכה מחוץ לשוק יחזור פנימה. אם נוסיף את הצפי של הנזילות לחודשים הקרובים (לכתבה המלאה), סיכוי לא נמוך בכלל שנראה תהליך שכזה. 

מזומן בידי הקרנות מול מדד ה-S&P500 בשנים האחרונות: הפחד עדיין גדול בשוק

את החששות של מנהלי הקרנות ניתן להסביר בנתוני המאקרו החלשים (לכתבה המלאה). הסקר מצביע כי מנהלי הקרנות לא מצפים להתאוששות מהירה בפעילות הייצור בעולם, כאשר הצפי שמדד מנהלי הרכש יעלה מעל לרמה של 50 נק' (רמה המאותתת על צפי לצמיחה) רק לקראת דצמבר הקרוב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

עוד עולה מהסקר האחרון: הטרייד השכיח ביותר בשוק כרגע הוא "לונג" על מניות הטכנולוגיה הגדולות ועל מניות הצמיחה (60% מהנשאלים). נציין כי הפעם האחרונה שהצפי לביצועי חסר של מניות ה"ערך" היה נמוך כל כך היה בדצמבר 2007. 

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    שלח 21/05/2020 12:39
    הגב לתגובה זו
    הספקולנט הראשי טראמפ
  • 16.
    צחי 21/05/2020 08:28
    הגב לתגובה זו
    ענן/מיכשור רפואי/סייבר/בינה מלאכותית...
  • 15.
    העליות זה מכסף צעיר וטיפש. המקצוענים בחוץ (ל"ת)
    ממי 21/05/2020 06:32
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    במקום אנשים קיבלנו שוק על מכונת חמצן בחסות הפד' (ל"ת)
    ממי 21/05/2020 06:30
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    במק זבל לא מעוניין שתרוויחו (ל"ת)
    חיים 21/05/2020 06:23
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מות לשורט . היה שורטיסט ? (ל"ת)
    יצחק אלימלך 21/05/2020 06:22
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יצחק אלימלך 21/05/2020 06:22
    הגב לתגובה זו
    תמיד הם היו מטומטמים ולא מבינים כלום השורטיסטים נמחקיפ
  • 10.
    יוסף לפידות 21/05/2020 06:20
    הגב לתגובה זו
    תקנו לונגים ומניות תקוויחו בענק אין ולאניהיה משבר כי יש מלא כסף.שום שוק דובי ולא נעלייםמשוקהשורי חזק
  • 9.
    סמי אלנקווה 21/05/2020 06:17
    הגב לתגובה זו
    השורטיסטים הם הטיפשים ביותר זה שנים בשווקים. לוזרים אמתיים. כל הזמן מקבלים בראש. הם אפסים בני אפסים... לא מביהיםמכלום בשוק
  • 8.
    ירון מנדל 21/05/2020 06:16
    הגב לתגובה זו
    יהיו רק עליות ותיקונים קטנים.תשכחו ממםולת וגם תשכחו מירידות.
  • 7.
    רונן 21/05/2020 06:16
    הגב לתגובה זו
    הם לא רוצים שתרוויחו. רק עליות שום מפולת ושום בטיח.קנו מניות שם ואצלנו.תהנו
  • 6.
    מישהו 20/05/2020 21:13
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הרוב שליליים, ימשיך להיות ירוק...
  • 5.
    סוחר 20/05/2020 19:51
    הגב לתגובה זו
    רווח מקורונה באזור 50% על התיק רק מניצול קורונה.תודה ושלא יגמר לעולם.מחכה ליום שבו אוכל להרביץ500% בפוטים.נחכה אולי ב 3000-3030 יקבל גג חזק מאוד ונחבור לסאשן שורט.בנתיים השוק מעלה הפד שולט והנשיא ממשיך לתמוך בבורסה
  • 4.
    חחח (ל"ת)
    שימשיכו לחשוב 20/05/2020 19:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ישראלים 20/05/2020 17:27
    הגב לתגובה זו
    אולי זו הסיבה , הם מכרו את מה שהיה להם ולא קנו במחיר זו אז עכשיו כנראה מחפשים להוריד את השוק בשביל לקנות מניות במחיר זול יותר .
  • אל תתן לעובדות לבלבל אותך (ל"ת)
    ממי 21/05/2020 07:23
    הגב לתגובה זו
  • אתה טועה. אבל השוק לא יירד. הוא יקרוס לתוך עצמו (ל"ת)
    לישראלים 20/05/2020 19:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בקיצור ספקולציות אף אחד לא יודע כלום (ל"ת)
    תומר 20/05/2020 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מחזורים נמוכים 20/05/2020 17:05
    הגב לתגובה זו
    כל עוד חברות בפשיטת רגל מקבלות אשראי אז הכל דבש.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.