פאואל
צילום: gettyimages

הפד' מרחיב את תוכנית ההלוואות גם לעסקים הגדולים בארה"ב

הפד' מודיע היום על שינויים בתוכנית הדגל שלו להלוואות לעסקים. בעקבות השינויים, גם חברות גדולות עם 15 אלף עובדים והכנסות שנתיות של 5 מיליארד דולר יוכלו לקבל הלוואות מוזלות. התוכנית היום משמעותית במיוחד לחברות בסקטור האנרגיה 
עמית נעם טל | (8)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

ברקע לנתוני המאקרו החלשים (לכתבה המלאה), נדמה כי הפד' ממשיך למצוא כלים חדשים בניסיונותיו לייצב את הכלכלה האמריקנית. היום מודיע הבנק על הרחבת תוכנית הדגל שלו לעסקים, ה-Main Street Business Lending Program . 

הפד' הרחיב היום את הקריטריונים לתוכנית זו, כאשר כעת גם חברות עם עד 15,000 עובדים והכנסות של עד 5 מיליארד דולר רשאיות לבקש הלוואה מהתוכנית. נציין כי בתוכנית המקורית הקריטריונים עמדו על חברות עם עד 10,000 עובדים והכנסות של עד 2.5 מיליארד דולר בשנה.

הסכום המקסימלי שהחברות יוכלו ללוות יהיה פי 4 מה-EBITDA המותאם לשנת 2019, כאשר הסכום המינימלי ירד מרמה של מיליון דולר לרמה של 500 אלף דולר בלבד. 

אבל זה לא נגמר כאן, הפד' משקיע אופציה נוספת להלוואות והפעם לחברות ממונפות. בסיטואציה כזו, הפד' ישאיר אצל הבנקים 15% מסכום ההלוואות, בניגוד ל-5% מהסכום בשאר המסלולים בתוכנית. הבנקים רשאים להעניק הלוואות לחברות שהחוב שלהן לא גדול מפי 6 מ- EBITDA שלהן.  

נזכיר כי שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין רמז בשבוע שעבר כי הוא רוצה להקים כלי יעודי (SPV) מיוחד לחברות האנרגיה (לכתבה המלאה). השינויים היום בתוכנית צפויים לאפשר גם לחברות האנרגיה לקחת הלוואות מוזלות. 

תוכנית ה- MSBLP המעודכנת

איך עובדת בפועל התוכנית?

כפי שהסברנו מוקדם יותר החודש ב-BIZPORTAL (לכתבה המלאה), המהלך הנוכחי של הפד' אסור על פי החוקה האמריקנית, שמתמירה הלוואה רק לממשל הפדרלי. איך זה בכל זאת הפד' עוקף את הגבלות אלו? הממשל האמריקני צפוי להקים גוף השקעות מיוחד (special purpose vehicle או בקיצור SPV).  הפד' מלווה לאותו גוף השקעות מיוחד והוא זה שמבצע את ההשקעות בפועל. מי ששולט בפועל על הרכישות משרד האוצר האמריקני.

אותו SPV שיוצר בתוכנית זו, צפוי לרכוש את הרוב המוחלט של ההלוואות שהבנקים מענקים (עד 95%), כך הפד' והממשל פותרים את בעיית חוסר הרצון של הבנקים לחלק אשראי לשוק. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אופן פעולת SPV 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אריק 02/05/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
    הלוואות למוגבלים DMB נותנים תנאים הרבה יותר טובים מהבנקים
  • 6.
    טיפש = חמור גארם= זה מה שאתה (ל"ת)
    אריאל 01/05/2020 00:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דירה=קורת גג 01/05/2020 00:14
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • אריאל 01/05/2020 00:36
    הגב לתגובה זו
    יא טיפש מה זה עוזר לך שאתה מדקלם את זה שוב ושוב .
  • 4.
    מפלצת של שחיתות. (ל"ת)
    אור 30/04/2020 20:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הרשות לניירות ערך 30/04/2020 20:16
    הגב לתגובה זו
    בזן עם הפסקת מסחר פתאומית דווקא כשיש שיתוף פעולה עם הסעודים . ופלוריסטים שעלתה בלי סיבה וירדה בלי סיבה דווקא כשקיבלה מימון ואין צורך בדילול. זה לא בורסה להשקעות לזקנה כפי שביבי העביר את כולם וטען שרק ירויחו זה פשוט קזינו שמשחק בחיי אנשים בזקנתם.
  • 2.
    תומר 30/04/2020 20:05
    הגב לתגובה זו
    כי אני לא!
  • 1.
    בכלכלה בריאה היו נותנים להם להכשל (ל"ת)
    רבקה 30/04/2020 19:59
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.