פרוקטר אנד גמבל צרכנות כביסה
צילום: Istock

ויש מי שהקורונה עושה לו טוב: מכירות פרוקטר אנד גמבל זינקו ב-5%

התאגיד המייצר מעל ל-300 מותגים של מוצרי צריכה, דיווח על עלייה משמעותית במכירות ברקע להצטיידות של האזרחים בתקופה הקורונה. עם זאת, החברה סובלת משינויים בשער החליפין של הדולר שגרמו לה להוריד את תחזית המכירות השנתית

ניצן כהן |
נושאים בכתבה פרוקטר אנד גמבל

חברת פרוקטר אנד גמבל (סימול:PG) דיווחה על תוצאות הרבעון הראשון של השנה. מטבע הדברים החברה נהנתה מדרישה מוגברת למוצרי ניקיון והחברה דיווחה על עלייה של 5% במכירות הרבעוניות שהסתכמו ב-17.21 מיליארד דולר. הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-1.17 דולר למניה לעומת 1.13 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד.

ללא ניטרול אירועים חד פעמיים הסתכמו רווחי הרבעון הראשון של השנה (הפיסקלי השלישי של החברה) ב-2.92 מיליארד דולר לעומת רווחים של 2.75 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. במונחי רווח למניה, סיימה החברה את הרבעון עם רווחים של 1.12 דולר למניה לעומת 1.04 דולר למניה ברבעון המקביל.

הכנסות החברה הסתכמו כאמור, ב-17.21 מיליארד דולר שהם עלייה של 5% לעומת ההכנסות ברבעון המקביל. בניטרול השפעות שער חליפין, עלו הכנסות החברה ב-6%. הצמיחה האורגנית במכירות חטיבת המוצרים הביתיים שכוללת מותגים כמו אבות הכביסה TIDE ואריאל עלו ברבעון החולף ב-10%.

מכירות חטיבת המוצרים לתינוקות שכוללים את המותגים פאמפרס עלו ב-7% וזאת למרות שהחברה דיווחה על חולשה במכירות לשוק הסיני שהוא השני בגודלו עבור החברה.

מוצרי הגילוח של החברה שכוללים את המותגים ג'ילט ו-VENUS היו הסיגמנט היחיד של החברה שדיווח על ירידה במכירות.  כשהחברה טוענת כי בשל העובדה שאנשים נשארים יותר בבית הרי הם זקוקים פחות לסכיני גילוח ולמוצרים נלווים ולכן החברה מכרה פחות ממוצרים אלה.

החברה הותירה את תחזית המכירות האורגניות שלה ללא שינוי, אך בשל שינויים בשערי החליפין של הדולר מול המטבעות במדינות בהן פועלת החברה, היא מורידה את תחזית ההכנסות שיסתכמו בצמיחה של 3% עד 4% במונחים שנתיים, לעומת התחזית הקודמת שצפתה צמיחה במכירות בטווח של 4% עד 5.

יתרות המזומנים של החברה עומדות נכון לתום הרבעון הראשון של השנה על 15.4 מיליארד דולר שחלק מהם היו אמרוים לשמש את החברה לרכישה עצמית של מניות. עד כה תמכה החברה במניותיחה עם רכישה עצמית של מניות בהיקף של 7.4 מיליארד דולר כשהתוכנית המקורית, לפני התפרצות וירוס הקורונה ומגבלות התנועה, הייתה לרכוש מניות בהיקף של 8 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.