פאואל
צילום: gettyimages

הפד' חושש מיציבות הדילרים בארה"ב? פותח קווי אשראי ל-90 יום

הבליץ של הפד' נמשך: מספר שעות לאחר שהודיע על רכישת Commercial paper, הבנק מודיע על פתיחת קווי אשראי לדילרים הגדולים. מדובר בפעם הראשונה מאז המשבר הכלכלי של 2008 שכלים אלו מופעלים בשוק. הפד' מוכן כעת לקבל מניות כ'ביטחונות' להלוואות
עמית נעם טל | (1)

אם חשבנו שהפד' גמר את התחמושת שלו ביום ראשון האחרון עם חיתוך של הריבית, השקה של תוכנית רכישות בהיקף של 700 מיליארד דולר ופתיחת קווי אשראי לשאר הבנקים המרכזיים (לכתבה המלאה), הפד' מצליח להפתיע את השווקים שוב ביממה האחרונה עם השקות של 2 תוכנית  תמריצים חדשות. 

האירוע הראשון היה הכרזה תוכנית רכישות של Commercial paper. מדובר מכשיר חוב לטווח קצר המונפק על ידי תאגיד, ומשמש בדרך כלל למימון חשבונות חייבים ומלאי ועמידה בהתחייבויות לטווח קצר. לעיתים רחוקות זמן הפירעון על נייר מסחרי ארוך יותר מ- 270 יום. ברקע למצוקת הנזילות בשווקים בימים האחרונים, הריבית על מכשירים אלו זינקה לרמות הגבוהות ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008, גם בחברות הנמצאות בדירוגים הגבוהים (לכתבה המלאה). 

לאחר תחילת סגירת המסחר הכריז הבנק על השקה של כלי חדש - Primary Dealer Credit Facility או בקיצור PDFC. החל מה-20.3 הפד' יפתח קווי אשראי מוזלים עבור הדילרים בארה"ב לתקופה של 90 יום. בנוסף, הפד' מגדיל את רשימת הנכסים שיכולים להוות ביטחונות להלוואות אלו: אג"ח קונצרני מדורג, Commercial paper, אג"ח מגובה משכנתאות, אגרות חוב מוניציפליות ואף מניות. נכון להיום, נכסים במטבע זר לא יכולים להיחשב כביטחונות מספיקים. הריבית על הלוואות אלו צפויות לעמוד על 0.25%. 

מדוע הפד' עושה זאת? 

לגבי הכלי הראשון שהפד' השיק: אם החברות בארה"ב מתקשות לממן את הפעילות השוטפת שלהן, הן עשויות לבקש מהבנקים לממש את מסגרות האשראי שלהן. כפי שכתבנו בביזפורטל מוקדם יותר השבוע (לכתבה המלאה) הניתוח של קרדיט סוויס ל-4 הבנקים הגדולים בארה"ב מצביע כי התחייבויות אלו  מסתכמות ב- 1.35 טריליון דולר.

מספיק שמספר חברות מבקשות למשוך כסף מבנקים אלו בשביל לגרום לבעיות גדולות במאזני הבנקים. ולכן, הפד' למעשה מקדים תרופה ומזריק כסף ישירות לחברות. האם זה יספיק? ימים יגידו. 

קווי האשראי של 4 הבנקים הגדולים: 1.35 טריליון דולר

לגבי הפעולה השניה: נראה כי הפד' מעריך שה-Primary Dealers, שהם בדר"כ שלוחה של אחד הבנקים הגדולים בארה"ב ייתקלו בקשיי נזילות רבים בחודשים הקרובים.

נציין בהקשר זה כי אם הממשל האמריקני אכן יבצע תוכנית תמריצים בהיקף של יותר מטריליון דולר, המשמעות היא שהדילרים ידרשו לקנות כמויות עצומות של אגרות חוב של ארה"ב. ביחד עם מצוקת הנזילות בשווקים והצפי להמשך ירידה בביקושים מצד זרים, קשה לראות כיצד הדילרים מצליחים למכור אגרות חוב אלו בקלות בשוק המשני. נזכיר כי הפד' צפוי להגדיל את רכישות בשוקי האג"ח בצורה משמעותית, אך זה כנראה לא מספיק. הפיתרון: מתן הלוואות לדילרים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

לקריאה נוספת: המשמעות בשוקי המימון של תוכנית התמריצים של הממשל

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עמך 18/03/2020 08:33
    הגב לתגובה זו
    כל המעשים נועדו למנוע נפילת בנקים. אלה שהכסף לכך יוצא מאקסלים. ואינפלציה מטורפת בדרך. הכסף היחידי הוא זהב וכסף.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.