דוב
צילום: istock

היסטוריה: הדאו ג'ונס נפל ב-7.8%, בנק אוף אמריקה התרסק ב-15.5%

המשבר בשווקים הופך למשבר נזילות, כאשר גם ההודעה של הפד' לפני תחילת המסחר לא עזרה. ג'יי פי מורגן נפל ב-13.7%, הבנקים הקטנים התרסקו ב-15.7%. הנפט הציג את הירידה היומית החדה מאז 1991 וגרם לסערה בשוק האג"ח הקונצרני. טבע איבדה 13.8%, שברון צנחה ב-15.4%
עמית נעם טל | (15)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 7.8%, כאשר המסחר היה תנודתי במיוחד. מיד לאחר הפתיחה התרחש אירוע חריג, כאשר המסחר הופסק ל-15 דקות בעקבות ירידה של יותר מ-7% במדדים המובילים. ברקע למסחר, הנפט התרסק ביותר מ-25% בעקבות ההודעה של סעודיה בסופ"ש האחרון. במקביל, המשבר הופך למשבר נזילות בבנקים בארה"ב.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                                                   
דאו ג'ונס 0.16%                                                                      
נאסד"ק -0.21%        

הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לעמוד במוקד גם היום: מספר הנדבקים ברחבי העולם עלה היום לרמה של 111,401 איש, כאשר מתוכם התרשחו כ-3,882 מקרי מוות. איראן היא המוקד הפעיל ביותר בימים האחרונים, והיא דיווחה על 595 מקרי הידבקות חדשים ו-43 נפטרים. בספרד דווח היום על 305 מקרי הידבקות ו-8 מקרי פטירה. 

אך מלבד העניין הרפואי, נראה כי המשבר בשווקים הופך למשבר בנקאי כאשר הבנקים בארה"ב מתקשים לגייס הון לפעילות השוטפת. הצפי להורדות ריבית נוספות בימים הקרובים והחשיפה של הסקטור לתחום האנרגיה מוסיף ללחץ בסקטור. הפד' מגיב כעת באופן ראשוני לאירועים ומודיע על הרחבה של ההתערבות בשוקי הריפו (לכתבה המלאה). ההודעה של הפד' למעשה מאשרת שקיים מחסור של נזילות במערכת. 

הלחץ בשוקי הריפו ממשיך לדחוף את המשקיעים ל"ביטחונות האיכותיים ביותר" – אג"ח ארה"ב. התשואה ל-10 שנים נפלה לרמה של 0.57% בלבד. התשואה ל-30 שנים עומדת על 1% – שפל כל הזמנים. במקביל נציין כי שוק האג"ח הקונצרני צפוי לעמוד במוקד (לכתבה המלאה). 

בגזרת הסחורות, הנפט התרסק הערב ב-25% לרמה של 30 דולר לחבית בלבד – הירידה החדה ביותר מאז 1991. ברקע לירידה, ההודעה של סעודיה אמש על הגדלת התפוקה בצורה משמעותי לנוכח הכישלון בשיחות של ארגון אופ"ק (לכתבה המלאה). 

במרכז

סקטור האנרגיה ממשיך להתרסק ברקע לנפילה במחיר הנפט. בהקשר זה נציין את תעודת הסל XOP ו-XLE שאיבדו עד 33% ואת מנייות אקסון מובייל (סימול:XOM) ושברון (סימול:CVX).

קיראו עוד ב"גלובל"

סקטור נוסף שנפגע מהצניחה בנפט הוא סקטור האנרגיה הסולארית, שהופך לפתע ליקר במיוחד. מניית סולאראדג' (סימול:SEDG) צנחה ב-16.5%. תעודת הסל העוקבת אחר הסקטור (סימול:TAN) איבדה 13.3%.

סקטור הבנקאות המשיך לסבול מלחץ מכירות כבד כאשר המשבר הופך למשבר בנקאי. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) , גולדמן זאקס (סימול:GS). הסימול לתעודת הסל העוקבת אחר הבנקים האזוריים בארה"ב היא KRE.

חברות התעופה והקרוזים המשיכו את הצלילה ברקע לחששות מנגיף הקורונה. נציין בהקשר זה את דלתא איירליינס (סימול:DAL) מניית אמריקן איירליינס (סימול:AAL)  ומניית  סאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV).בגזרת הקרוזים, נציין את מניית קרניבל קרוז (סימול:CCL) ואת רויאל קאריביאן (סימול:RCL).


>>>הציבור מפסיד המון כסף, אבל ממש עכשיו נולדים המיליונרים החדשים

>>>ארה"ב היא הברבור השחור הבא

>>>בסיומו של מחזור הירידות, נהיה במקום טוב יותר מאשר בתחילת המשבר

>>>כשתגובת השווקים כל כך אלימה, התגובה למעלה תהיה קיצונית

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) צנחה ב-13.8% וממשיכה את הצניחה החופשית של הימים האחרונים. נציין כי הקפיצה בריביות בשוקי האג"ח הקונצרניים מעיבים על החברה. טאואר (סימול:TSEM) ירדה ב-104%. צ'ק פוינט (סימול:CHKP) איבדה 6.7%.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    לרון 10/03/2020 11:38
    הגב לתגובה זו
    באפט קנה bac בשער 5$
  • 8.
    יש הזדמנות- הכלבים מורידים את הדולר (ל"ת)
    יוסי 10/03/2020 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רוב המסחר הוא דרך אלגוריתמים(מכונות) וכך השוק נסחף (ל"ת)
    אין שיקול אנושי 10/03/2020 08:34
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרון לאיצ 10/03/2020 07:04
    הגב לתגובה זו
    שמעת? האלוגריתמים בדרך,העולם אינו מסתיים בכל מקרה,זה לא דבר pest
  • 5.
    שלמה 09/03/2020 20:59
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה לאלה שרוצים על ידי הקמת ממשלת מיעוט להגביר את השנאה והפילוג במקום להתאחד יחד מול הסכנות
  • 4.
    . 09/03/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    לא היינו צריכים לחכות זמן רב להתקדמות התראותיינו ברחבי העולם בעיקר האקדמי ובעיקר באזור בתי סיפרנו בליגת הקיסוס...הכל היה ברור וידוי ומהיר ואף קבענו שערים וזמנים...לא היה שום סיכוי למשהו אחר..רק אציין שהמכה האנודה הייתה מגיעה בכל מקרה עקב ריקבונם של ארצות הברית והאיש הנקרא נשיא אצלהם.
  • לרון 10/03/2020 11:39
    הגב לתגובה זו
    "אנודה" או אנושה,אולי קתודה?
  • רוזן 09/03/2020 16:25
    הגב לתגובה זו
    חבל שאתה לוקח לעצמך את הקרדיט על המכה של הקורונה - זה מעיד על האופי הרקוב שלך. בלעדי הקורונה לא היו שום ירידות גדולות
  • ורדה לחזון 09/03/2020 17:12
    אתה איש רכע אם אתה מכנה מישהו שאינך מכיר וגם אם מכיר בשם אופי רקוב..וגם..האם אתה בטוח שהקורונה היא שהביאה את המכה או אולי כמו ששלמב ג אומר בשזה דווקא סין היא הפרובלמטית
  • . 09/03/2020 16:55
    יש לי רגש שאני מסמפט אותך ואת חוכמתך.
  • 3.
    אם ליקנות אז רק נפט,שם הכסף על הריצפה (ל"ת)
    חיים 09/03/2020 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בבר 70 שנה בבורסה 09/03/2020 14:59
    הגב לתגובה זו
    לכל החובבנים צאו מהבורסה
  • 1.
    קורונה 09/03/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה מציאות
  • כמו ההוא שהתגאה לא מזמן שקנה ב:זול" מניות דלק. (ל"ת)
    בטח 09/03/2020 16:32
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".