הורדת הריבית לא בלמה את הירידות בוול סטריט, אז מה יצא מזה?
הפד נתפס אתמול במצב בלתי אפשרי והתוצאה ניכרה בתגובת השווקים; הורדת הריבית תומחרה במלואה בשוק וספק אם הייתה מעוררת המולה לו בוצעה במועד שתוכנן לה - בעוד שבועיים
הורדת הריבית בחצי אחוז - לאחוז עד אחוז ורבע - תומחרה במלואה (ואף יותר) וספק אם הייתה מעוררת המולה לו בוצעה במועד שתוכנן לה, בעוד שבועיים. אולם, הקדמת המהלך הכריחה את השווקים לבחור בין היתרונות שבהורדת עלות המימון והגדלת הנזילות - הפד' גם ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות בהיקפים גדולים, לבין תחושת הדחיפות, שלא לומר בהילות, שהדבר יצר.
בהודעה גם נכתב שהצעד ננקט למרות שכלכלת ארה"ב חזקה ואיתנה - כפי שאכן רוב הנתונים הכלכליים והמדדים האחרונים מראים. הסיבה הייתה התפשטות נגיף הקורונה, אף כי אין עדיין סימנים של ממש להשפעתו על המשק האמריקאי.
וגם לו היו כאלה – כותב הפד' בהודעתו כי להורדת הריבית האגרסיבית לא יכולה בעצם להיות השפעה על הנגיף והשלכותיו הכלכליות, אלא רק על הסביבה הפיננסית והסנטימנט של המשקיעים. אם כך, למה "לבזבז תחמושת יקרה"? הרי נותרו לו רק שתי הפחותות של חצי אחוז, אם יזדקק להן.
מכל מקום, ספק אם הצליח בהשגת המטרות המשניות הללו, לפחות לפי הירידות שהיו בשוקי המניות למרות ההודעה.
זאת ועוד – הצעד ננקט בתוך לחץ כבד של הנשיא טראמפ להוריד את הריבית – מה שמזכיר אירועים לא רחוקים כל כך. כל צעד שעלול להטיל ספק בחשיבה עצמאית ומדיניות בלתי תלויה של הפד', יזיק לו מאוד בהמשך הדרך ויקשה עליו לשדר את מדיניותו למשקיעים.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת, לאחר ההורדה, לא רק הנשיא לוחץ על פאואל וחבריו, אלא גם השווקים, שמשקפים הורדה נוספת, אולי עוד החודש. איך זה מסתדר עם דבריו של פאואל שהמדיניות הנוכחית – כולל הריבית כפי שהיא עכשיו – מתאימה למצב המשק והשווקים?
גם הזיכרון בשווקים פועל "לרעת" הפד'. כולם זוכרים איך בשיא המשבר של 2008 ירדה הריבית בבת אחת מאחוז לרבע אחוז. כיום, הריבית עומדת כאמור על אחוז וחצי – די דומה. אז איזו מידת רצינות יש לייחס לדברי הפד' שהריבית הנוכחית אכן מתאימה?
אך הפד' השיג משהו בכל זאת – הוא אומר כי גם הממשלה והמגזר העסקי יצטרכו לשאת בנטל ולסייע למאמץ המלחמתי. לבית הלבן יש אינטרס ברור לעשות זאת – שנת בחירות – והנשיא יצטרך להבין שלחץ על הפד להוריד עוד ועוד את הריבית לא יספיק הפעם.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
המגזר העסקי מצדו קיבל סוכריה ויצטרך לעשות מה שעשה כל כך טוב לפני עשור – להתייעל.
ועוד נקודה – זה שהפד' הוריד את הריבית בסבב האחרון פחות ממה שרצו טראמפ והשווקים – פעל לטובתו והוכיח את הצורך לשמור תחמושת לכל "ברבור שחור" שלא יזדמן. כאמור, החוכמה היא להשתמש בה נכון בתנאי אי ודאות.
אין חלוק על כך שנחוצה הקלה מוניטארית כשצעדי ההכלה והריסון שהרשויות תצטרכנה לנקוט כנגד התפשטות הנגיף יביאו בעצמם להאטה חמורה של הפעילות הכלכלית. הצעדים הללו יזיקו בזמן הקצר יותר מהנגיף עצמו. אך שוב, צריך לעשות זאת בתזמונים ובמימונים המדויקים ביותר ולא כולם בטוחים שכך קרה הפעם.
אז איך מהלכים על קו דק בין מתן סיוע לבין יצירת חששות? לא ברור אם הפד הצליח בכך אתמול, אך כלכלת ארה"ב והעולם בכלל יצטרכו אותו שוב בתור מבוגר אחראי עוד זמן רב. במשבר 2008 ניתן היה לדעת "מי האויב" ולאמוד פחות או יותר את מידת הנזק שגרמה קריסת שוק המשכנתאות. הטיפול היה כואב – אך שיטתי. במקרה שלנו – עדיין רב הנסתר על הגלוי. האם "האויב" חשף את כל הקלפים כבר?
סין אמנם מגלה סימנים של חזרה לשגרה, אך אירופה וארה"ב חוטפות את הגל השני. האם נעבור ממצב של אין מי שייצר למצב של אין מי שייקנה? בתנאים האלו, הפד' יצטרך להיות שם והשווקים ירצו אותו בטוח, סמכותי וערני.
הכותב הוא רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות
- 1.דירה=קורת גג 17/03/2020 19:01הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.