"הייצור הסיני לא יחזור לתפוקה מלאה לפחות עד סוף מרץ"
האירוע המתגלגל שנקרא וירוס הקורונה, או Covid 19 למדקדקים, עדיין נמצא בעיצומו. רבים כבר הרחיקו לכת וקראו לו ברבור שחור. המשמעויות שלו לסקטורים מסוימים היא עצומה. רק לסבר את האוזן, כ-10% מאוכלוסיית העולם נמצאת בהסגר כמעט מוחלט.
השר לענייני ספנות בבריטניה, גאי פלאטן, אמר כי בכל שבוע שהמשבר נמשך, חברות הספנות הגלובליות סופגות הפסדים בהכנסות בהיקפים של כ-350 מיליון דולר. כלומר, רק בסקטור הזה בלבד, האחראי על 90% מהסחר העולמי, ישנה פגיעה משמעותית שכבר חצתה את המיליארד דולר.
אז מתי המצב צפוי להשתפר? לפי מארק מת'יוס, מנהל סניף ומחקר באסיה בבנק יוליוס בר, המצב של הייצור התעשייתי בסין נמצא כרגע במצב Flat. כשמדיווחים בסין המדינה לא תחזור לתפוקה מלאה עד סוף החודש הבא – וזאת גם בהתאם לכמות הנדבקים והמתים. לא מעודד במיוחד.
יוליוס בר קיים מאז 1890, כשהבנק מנהל נכסים בהיקף של 520 מיליארד דולר בעולם. משכך, למת'יוס יש ידע וגישה לנתונים שלמעטים בתחום יש גישה אליהם. בראיון מיוחד לביזפורטל, הוא מספר על מה הממשל שם עושה כדי להתמודד עם הווירוס, מי המדינות שהכי מושפעות ומה צפוי לנו בהמשך המסחר הגלובלי.
- היום שבו פרצה אחת המלחמות הקשות שידע העולם ומה קרה היום לפני 41 שנה
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>>עדכונים שוטפים על נגיף הקורונה
מה התחבורה בסין אומרת לנו על הכלכלה?
"פרט לכמות הנדבקים והמתים, ישנם 5 פרמטרים מרכזיים שמשפיעים על הייצור הסיני, שאותם אפשר לבדוק אונליין – ומרביתם מראים שאין שינוי בתפוקה או שינוי מזערי לחיוב", אומר מת'יוס. "הראשון הוא אינדקס התנועה ל-100 ערים, שמראה על עלייה מתונה מאוד בתנועה בתוך הערים הסיניות".
מדד התנועה בסין
המשמעות של זה היא שפחות אנשים נוסעים לעבודה, מה שאומר שאין חזרה לייצור והתנועה מאוד מוגבלת. "בכל שבוע מגדילים את התפוקה. אני שומע שאנשים חוזרים לעבודה, אבל כ-65% מהסינים עובדים בסקטור הפרטי וחלקם הגדול אינם הולכים לעבודה כי הם מפחדים, בניגוד לסקטור הציבורי, שם הכריחו אנשים לחזור לעבודה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"אני לא חושב שהממשל הסיני טיפשים או משוגעים ואני לא חושב שהם יחזירו מאות מיליונים לעבודה, אם היה סכנה שיידבקו. הם הבינו שאחוז התמותה לא גבוה, אז נראה לי שהם עשו את החישוב וקראו לאנשים לחזור – בינתיים זה קורה בצורה מוגבלת".
אילו עוד אינדיקטורים משמעותיים?
"נתון נוסף שמהווה אינדיקטור משמעותי לפעילות התעשייתית, הוא מדד השימוש בפחם של 6 תחנות כוח עצמאיות גדולות", אומר מת'יוס. "כאן אנחנו רואים שהפעילות היא Flat לחלוטין וזה לא סימן טוב בכלל".
מדד שימוש בפחם ע"י 6 תחנות כוח עצמאיות
לפי מת'יוס, הנתון השלישי הוא היקף מכירות של נכסים, שאמנם עולה מעט בימים האחרונים, אבל אין מה להשוות ביחס ל-2019. הנתון הרביעי הוא היקף הנוסעים הסיניים בתקופת ראש השנה, כשכיום כמות הנוסעים עומד על כ-10 מיליון נוסעים ביום, לעומת נתונים שהגיעו בין 60 מיליון ל-100 מיליון נוסעים אשתקד.
נתוני נוסעים בסין מאז התפרצות הנגיף
הנתון החמישי ואולי החשוב שבהם הוא מדד זיהום האוויר, שאותו מקבלים באופן יומיומי מלוויינים. "באופן כללי אף אחד לא רוצה שזיהום האוויר יחמיר, אבל במקרה הזה אנחנו כן רוצים – כי הוא מראה שהייצור חוזר לפעילות. אתמול הכול היה צהוב, שאומר שהייתה הפחתה, אבל עכשיו אנחנו רואים כתום ואדום, שזה אומר שזיהום האוויר חוזר – זה סימן טוב".
נתוני זיהום אוויר בסין 18.2.2020
אז מה זה אומר על התפוקה הסינית ומתי נראה חזרה לתפוקה מלאה?
"במקומות החשובים מבחינה תעשייתית חזרו ל-60% תפוקה מלפני ראש השנה הסיני. מחוז חוביי ווהאן, שם יש את הפגיעה המשמעותית ביותר מהווה פחות מ-10% מהייצור הסיני. שם המצב לא ברור עדיין. מדיווחים שאני מקבל מתעשיינים סיניים, המפעלים במדינה לא יחזרו לתפוקה מלאה עד סוף מרץ".
אז איך אתה מנתח את המשך המשבר?
"באופן כללי, כרגע הכול נראה חלש. או שלא הייתה עלייה בפעילות הכלכלית או שהעלייה מאוד מתונה מאוד. אם סומכים על המספרים של הממשלה הסינית, אז המצב מעודד. כי המספרים מראים שיש ירידה בשיעור הנדבקים ואנחנו כרגע בשיעור הנמוך ביותר מאז ה-22 לינואר".
מה יקרה אם הנגיף לא ייעלם גם במרץ?
"בוודאי שתהיה לזה השפעה, אבל זה קשור בעיקר לאחוז התמותה. אנשים יכולים 'להתרגל' למצב, גם אם הווירוס ימשיך להתפשט. אם זה יהיה המצב, זה עלול להשפיע על מערכות בריאות בכל העולם ולהביא לקריסה של חלק מהן, כי אין אפשרות לטפל בכולם. כאן בסינגפור אמרו שלמי שיש תסמינים שיילך הביתה. באופן כללי זה יכול להיות רע מאוד. וזה יכול להוביל בסופו של דבר להאטה או למיתון עולמי.
"עם זאת, צריך לזכור שאנחנו מתקרבים לאביב ולחודשים חמים יותר, שמקשים על רוב הווירוסים להתפתח. עוד נתון משמעותי הוא שרוב הווירוסים עושים מוטציה לאורך זמן ונהיים פחות קטלניים, כמו במקרה של וירוס H1N1. אבל זה גם יכול לעשות מוטציה לכיוון ההפוך ולהיות חמור יותר".
האם אנחנו צפויים לראות נפילה של ענק גלובלי בתחום התיירות?
"אני לא חושב שנראה חדלות פירעון של ענק גלובלי בתחום התיירות, אבל ללא ספק נראה חברות קטנות יותר פושטות רגל בגלל המצב".
אילו מדינות הכי נפגעו מהווירוס?
"לקרבה גיאוגרפית יש חשיבות בנושאים האלה, ככה שתאילנד, יפן, קוריאה והונג קונג נפגעו הכי קשה מהמחלה".
יפן פרסמה נתונים לא מעודדים, זה יכול להיות הדומינו הראשון בדרך למיתון עולמי?
"אני לא חושב. תסתכל על הצונאמי ב-2012, זה לא הוביל למיתון. יפן בעיקר מייצאת, אבל המספרים האלה בהחלט מגיעים בזמן לא טוב לקראת האולימפיאדה שהיא צריכה לארח. אני מניח שהשלטונות שם מאוד ישמחו להעניק חבילת תמריצים לכלכלה המקומית".
- 1.ניתוח יפה ומעניין! תודה!! (ל"ת)ירושלמי 20/02/2020 11:14הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
