ירידות
צילום: istock

סגירה אדומה בוול סטריט: אפל איבדה 4.4%, אקסון מובייל ירדה ב-4%

הדיווחים הרבים סביב נגיף הקורונה והמתרחש בשוקי האג"ח ממשיכים לגרום לתנודתיות בשווקים. קטרפילר ירדה ב-3% לאחר הדו"חות, לחץ מכירות הורגש בסקטור האנרגיה
עמית נעם טל | (28)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות חדות של עד 2.1%, כאשר התנודתיות בשווקים הייתה גבוההברקע לדיווחים סביב נגיף הקורונה. במקביל, שוקי האג"ח ממשיכים לרכז עניין כאשר השווקים מתמחרים כעת 2 הורדות ריבית נוספות מצד הפד' עד סוף השנה. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                                             

דאו ג'ונס 0.16%                                                              

נאסד"ק -0.21%                  

הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לגרום לשינויים מהירים בסנטימנט בשוק. אמש נסגר בשוק בעליות שערים של עד 0.5%, כאשר המדדים מבצעים מהלך חד לקראת סיום המסחר ברקע להודעת ארגון הבריאות העולמית כי הוא "בטוח ביכולתה של סין למגמר את הנגיף". למרות הודעה זו, נראה החששות סביב הנגיף עדיין גדולים. ע"פ הדיווח הרשמי של סין מוקדם יותר הבוקר, יותר מ-9,692 נדבקו בנגיף, לעומת נתון של 2,835 איש בלבד בתחילת השבוע האחרון. בהונג קונג הודיעו הבוקר כי בתי הספר צפויים להיות מושבתים עד ה-2 במרץ. 

הערב מדווחת חברת התעופה האמריקנית דלתא איירליינס כי היא משביתה את כל הטיסות לסין עד לסוף אפריל (לכתבה המלאה). מאוחר יותר הצטרפו אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס למהלך.

בתוך כך, המתרחש בשוק האג"ח מפעיל כעת לחץ נוסף על מקבלי ההחלטות. תשואות האג"חים של ארה"ב צונחות בשבוע האחרון, כאשר עקומת האג"ח חוזרת להיות הפוכה ברובה, ונראה כי למרות הרצון של הפד' להציג עמדה "ניצית" בהחלטת הריבית ביום רביעי האחרון, הצעד הבא של הבנק יהיה הורדה של הריביות. שוק האג"ח מצביע כעת על הסתברות של 90% ל-2 הורדות ריבית עד סוף 2020.  

קיראו עוד ב"גלובל"

במרכז

ענקית הקמעונאות האמריקנית אמזון (סימול:AMZN) זינקה ב-7.3% ואיזה במעט את הלחץ בשווקים. החברה נסחרת כעת  קרוב לרף הטריליון דולר. ברקע לזינוק, החברה ניפצה אמש את התחזיות המוקדמות לרבעון האחרון (לכתבה המלאה). 

חברת קטרפילר (סימול:CAT), יצרנית המנועים והציוד הכבד לתעשייה והחברה הנחשבת לברמוטר לפעילות הכלכלית בעולם, פרסמה את תוצאותיה לרבעון האחרון ואיבדה 3%. החברה מציגה דו"חות מעורבים ביחס לצפי בשוק, אך במקביל מספקת תחזית חלשה לרבעון הקרוב (לכתבה המלאה). 

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול: TSLA)  עלתה ב-1.5% בניגוד למגמה צלאחר שזינקה אמש ב-10.4% ברקע לתוצאות הרבעון האחרון. טסלה טוענת כי "העסק גדל במהירות ומגיע לנק' שבה הוא יכול לממן את עצמו" (לכתבה המלאה).

מניית פייסבוק (סימול:FB) איבדה 3.6% והמשיכה לרכז עניין לאחר שאיבדה אמש 6.1% למרות שהכתה את תחזיות האנליסטים ברבעון הרביעי. הכנסות החברה בר הסתכמו בכ-21.08 מיליארד דולר לעומת הצפי להכנסות של 20.89 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 2.56 דולרים לעומת צפי לרווח למניה של 2.53 דולרים.

סקטור האנרגיה בלט בחולשתו ברקע לדו"חות של אקסון מובייל (לכתבה המלאה) ושברון (סימול:CVX). 

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אמזון תפגע חזק מהקורונה רוב הקונים מפחדים להזמין (ל"ת)
    שלמה 01/02/2020 19:16
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    דוגודו 31/01/2020 23:56
    הגב לתגובה זו
    בחזרה הרבה מיליארדים מסכן
  • 15.
    זה הזמן להכנס ולהתחיל לרכוש בהדרגה (ל"ת)
    זאב.30 שנה בשוק 31/01/2020 22:26
    הגב לתגובה זו
  • הנביא 31/01/2020 23:57
    הגב לתגובה זו
    לא מבין את האסטרטגיה של לקנות בהדרגה - בסוף שמים אול אין, אז כבר שמים מראש הכלתוך פיזור נבון. היסטריה לא משקפת את מצב הפיננסימשל השוק.
  • חזרה 30 שנה 31/01/2020 23:10
    הגב לתגובה זו
    אל תמהר..באמת בהדרגה..כל עשרה אחוז למטה לקחת חבילה ובמינוס 95 אחוז לקחת חבילה גדולה ואז לחכות.
  • 14.
    גורבי+גרינ מבטיחים לי להיות מלייאאן מהבורסה (ל"ת)
    תישמעו סיפור 31/01/2020 21:46
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מבין 31/01/2020 20:43
    הגב לתגובה זו
    Seeking alpha Medical latest to capture coronavirus money flow, up 44% זה היום הראשון שלה לעליות, יתר הקטנות כבר רצו מאות אחוזים כמו NNVC CBLI CODX ולה יש מאזן טוב יותר ויותר הון עצמי וקשר ישיר לסין מספקת מסכות פנים לציוד רפואי, רק 2 מיליון סחורה צפה , ובכל עניין רכש שם לאחרונה בשער גבוה מ 17 דולר
  • 12.
    . (ל"ת)
    . 31/01/2020 20:29
    הגב לתגובה זו
  • אבל המודעה ריקה אז מה רואים המסמנים? (ל"ת)
    שכחתי להעיר לכם 31/01/2020 23:27
    הגב לתגובה זו
  • סתומים שמבינים בורדו אין שם כלום (ל"ת)
    היי 31/01/2020 23:19
    הגב לתגובה זו
  • מה אתם מפציצים ליקים אדומים.לא כתוב כלום (ל"ת)
    היי אתם הסתומים 31/01/2020 23:14
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    . 31/01/2020 20:27
    הגב לתגובה זו
    מדפיסים ומייצרים דולרים באורך אבל לא מצליחים לעצור הבאלאגאן
  • 10.
    פאניקה 31/01/2020 19:37
    הגב לתגובה זו
    והמעוף 1600
  • יש מצב ל 160 (ל"ת)
    היי 31/01/2020 20:24
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שימו לב סתומים אהבלי 31/01/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
    שרק חושב שיהיו היום ירידות חתי אחוז או ארבע אחוז או שמונים אחוז בקרוב, אנו נקרקס לו הצורה אם הליקים הבורדו כהה אז קדימה לדרך יא סתומים
  • 8.
    תוך שעה השוק עולה חסרה (ל"ת)
    אל תדאגו.ירוק בדרך 31/01/2020 18:16
    הגב לתגובה זו
  • בטוח בטוח בטוח (ל"ת)
    מרקו 31/01/2020 20:25
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רק למעלה הניצחי 31/01/2020 17:49
    הגב לתגובה זו
    וזה ממש מיקרי שהיא יורדת 3 או 4 אחוז כי אמרו לי כאן תותחים שהיא הגזימה כמו פוקס הרקובה
  • 6.
    פרופ' איצ100 לרפואה 31/01/2020 17:09
    הגב לתגובה זו
    אז ממש לא!!! דבר ראשון גם ללא המגיפה השווקים היו במצב רעוע ונישענו על דחיפה ושקר של אמריקה והעומד בראשה..עם בו המגיפה ..העולם נכנס לפאזה שלדעתנו מעולם לא הייתה בעיה שכזאת ויהיה קשה מאד לנצחה...העולם הרפואי עומד משתאה מול יכולותיה ועוצמתה....דעו טוב.
  • 5.
    חבל..זאת הייתה צ'אנס חייך..יאאללא בהאיוש.. (ל"ת)
    אי לעמיתוש 31/01/2020 16:47
    הגב לתגובה זו
  • לא יהיה כלום כי לא היה כלום (ל"ת)
    הקורונה כמו ביבי 31/01/2020 18:15
    הגב לתגובה זו
  • טיבלון (ל"ת)
    היי 31/01/2020 20:25
  • 4.
    תן בראש..מה אתה משחק בנדמה לי.........................? (ל"ת)
    לעמיתוש 31/01/2020 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שורטיסט 31/01/2020 16:03
    הגב לתגובה זו
    לא באחוז ולא ב 10 אחוז .עוד עשרות אחוזים .עניין של זמן קצר .לא ארוך .
  • כמה קצר? אין לי סבלנות לשחק בקקה ולהפסיד עוד איזה 799 ש (ל"ת)
    לאהבל 31/01/2020 17:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    היום עליות של 3% (ל"ת)
    הקלפן מלוד 31/01/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
  • אולי אפילו 5% (ל"ת)
    הקלמן מרמלה 31/01/2020 17:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גם ללא השפעת הנגיף הקטלני לעולם..מצב הכלכלות ועתידן רע! (ל"ת)
    איצ100 31/01/2020 15:44
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.