חסכון כסף
צילום: DEPOSITPHOTOS

מה ניתן ללמוד מהדו"חות של דיסקבר על הצרכן האמריקני?

"למרות ההאטה בסקטור הייצור, הצרכן האמריקני נותר חזק ויציב" נטען לא פעם במהלך החודשים האחרונים. הדו"חות של חברת כרטיסי האשראי הפופולארית מראים אחרת. במקביל, שימו לב להתייחסות של מנכ"ל החברה על הרגולציה שנכנסה לתוקף בחודש האחרון
עמית נעם טל |

עונת הדו"חות בוול סטריט ממשיכה בהילוך גבוה, כאשר אחת החברות הבולטות שדיווחו בימים האחרונים חברת כרטיסי האשראי הפופולארית דיסקבר פיננשל (סימול:DFS) בעלת המותג 'דיסקבר'. החברה הצליחה למשוך את תשומת הלב של המשקיעים בעיקר בעקבות התנודה החדה שביצעה המניה – ירידה של 11% ביום שישי האחרון, הירידה החדה ביותר מאז המשבר הכלכלי. על פניו, הדו"חות של החברה היום טובים כאשר החברה עקפה את התחזיות המוקדמות, אך מבט מעמיק יותר מסביר ממה המשקיעים חוששים ב-2 ימי המסחר האחרונים, כאשר יש לזה השלכות גם ברמת המאקרו. 

החברה הציגה גידול של 7% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר בעקבות גידול של 6% בהלוואות שהסתכמו ב-95.9 מיליארד דולר. ההלוואות בכרטיסי האשראי הסתכמו ב-77.2 מיליארד דולר, עלייה של 6%. בחברה ציינו כי הורדות הריבית האחרונות בארה"ב העיבו במעט על התוצאות, כאשר ההכנסות מריבית עלו ב-123 מיליון דולר, עלייה של 5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (שנבעה בעיקר מהגידול בהלוואת). 

בשורה התחתונה, החברה הצליחה לרשום רווח של 708 מיליון דולר או 2.25 דולר למניה, לעומת רווח של 687 מיליון דולר או 2.03 מיליון דולר. נציין כי הצפי בשוק היה לרווח של 2.24 דולר למניה. על פניו, לא נראה כי יש סיבה מובהקת לצניחה במניית החברה.

אז ממה המשקיעים חוששים? איכות הלווים יורדת

החברה מספקת כבר תקופה ארוכה שירות הנקרא "הסדרת חוב בעייתי" , עבור לקוחות המתקשים לעמוד בהחזרי ההלוואות. ברבעונים האחרונים החלה החברה לעבור משירות טלפוני, שבו הלקוח נדרש להתקשר והנציגים של החברה בוחנים את האפשרויות המימון, לשירות דיגטלי באונליין. התוצאה הייתה זינוק של 48% בהפרשות שמצבעת החברה לשירות זה, לרמה של 3.4 מיליארד דולר. 

השימוש בכלי "הסדרת החוב" מתוך דו"חות החברה

במקביל, החברה הגדילה את אחוז ההפרשות לחובות אבודים ב-9 נקודות בסיס לרמה של 3.41%, הרמה הגבוהה ביותר השנים האחרונות. דבר שמעמיד סימני שאלה בנוגע ל"חוזקו של הצרכן האמריקני", כפי שטוענים לא מעט מקבלי ההחלטות

אבל זה לא נגמר בכך

בספטמבר האחרון הצגנו ב-BIZPORTAL את המושג שחשוב להכיר לשנים הקרובות – ה-CECL (לכתבה המלאה). ה-CECL הוא קיצור של Current Expected Credit Loss, תקן חשבונאי חדש נכנס לראשונה לתוקף בתחילת החודש האחרון הקרוב בבנקים הגדולים בארה"ב, ויחול בהדרגה על שאר הבנקים. עד שנת 2023 התקן צפוי להיות מוחל על כל הבנקים בארה"ב. התקן קובע רישום מוקדם ההפרשות להפסדי אשראי.  לדוגמא: רישום מוקדם של הפסדי אשראי מכרטיסי האשראי. 

בעוד המערכת הבנקאית לא סיפקה עד כה עד כה נתונים משמעותית על השפעת התקן החדש, סוגיית ה-CECL הייתה במוקד שיחת המשקיעים של חברת דיסקבר (בעיקר בגלל אופן הפעילות של החברה). מנכ"ל הבנק טען בשיחת הוועידה כי השפעת התקן החדש החברה עמדה על 2.5 מיליארד דולר בשנה החולפת, גבוה משמעותית מהתחזיות המוקדמות של החברה. בנוסף, המנכ"ל צופה כי מספר זה יעלה ברבעון הקרוב.

קיראו עוד ב"גלובל"

התקן החדש צפוי לגרום לכל המערכת הבנקאית לחשוב פעמיים לפני הענקת הלוואה, ובפרט בכרטיסי האשראי (מדובר בחוב לא מבוטח). דיסקבר היא החלוצה בתחום זה, ולכן הצפי הוא שהיא תשמש כמדד לשאר החברות בתחום. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה

החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה

רן קידר |

מאנדיי דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר.  הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.

כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודתתקשה להתחרות.

מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים  גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.

  


"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".

"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".