בואינג: מטוסי ה-737 מקס יקורקעו עד ליולי, המניה ירדה ב-3.3%
ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) מנהלת שיחות עם קבוצה של בנקים במטרה להבטיח הלוואה של יותר מ-10 מיליארד דולר, כך ע"פ הדיווחים האחרונים בארה"ב. בין הבנקים שכבר התחייבו להעניק הלוואה ניתן למצוא את סיטיגרופ, בנק אוף אמריקה מריל לינץ', וולס פארגו וג’יי.פי מורגן.
נציין כי באוקטובר האחרון השיגה החברה קו אשראי של 9.5 מיליארד דולר, כך שמדובר בכמעט הכפלה של קו האשראי לחברה. גיוס ההון הקרוב צפויי להבטיח את יכולת החברה להתמודד עם האתגרים הפיננסים שמתמודדת איתם החברה: הקרקוע המתמשך של מטוסי ה-737 מקס והתחייבויות הפנסיוניות שיש לחברה.
בסופ"ש האחרון קיבלה החברה חדשות רעות נוספות בנוגע למטוסי ה-737 מקס של החברה, כאשר נבדק כעת חשד לבעיה נוספת במחשבי הטיסה של המטוס. ע"פ הדיווחים, מדובר בבעיה שאיננה קשורה לתיקוני התוכנה שביצעה החברה במטוסים לאחר 2 ההתרסקויות הקטלניות שהתרחשו בתחילת 2019. נזכיר כי מוקדם יותר החודש דווח כי קיים חשדה לבעיה נוספת בחלקו האחרון של המטוס, כאשר הכשל מוגדר כי "קטסטרופה אפשרית" (לכתב המלאה). ריבוי התקלות מאותת כי החזרה של מטוסי החברה מסוג זה, שמקורקעים מאז מרץ הקודם, עשויה להיות עוד רחוקה.
עדכון 20:30: ע"פ דיווחים בארה"ב, מטוסי ה-737 מקס של החברה לא צפויים לחזור לפעילות עד תחילת יולי לפחות.
הפגיעה מקרקוע של מטוסי החברה ממשיך להעיב על ביצועי החברה. בשבוע שעבר איבדה החברה את התואר "יצרנית המטוסים הגדולה בעולם" לידי יריבתה האירופאית איירבס.
- הענקית ששינתה את חיי כולנו יוצאת להנפקה ומה קרה היום לפני 10 שנים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת לא מספיק, ההתחייבויות של החברה כלפי הפנסיה של העובדים צפויה לעלות משמעותית בדו"חות הקרובים, כאשר החברה צפויה לעדכן כלפי מטה משמעותית את ריבית היוון, הריבית שלפיה מחושבות ההתחייבויות של החברה. נזכיר כי החברה מבצעת עדכון לריבית זו פעם בשנה, כאשר הריבית האחרונה עמדה על 4.2%, ריבית גבוהה משמעותית ביחס למתרחש בשוקי האג"ח היום.
כפי שהערכנו ב-BIZPORTAL בנובמבר האחרון (לכתבה המלאה), השאלות בנוגע למצב הנזילות של החברה והיכולה שלה להתמודד חובותיה עולות כעת: חברת הדירוג מודי'ס פרסמה בשבוע האחרון כי היא מעמידה את דירוג האשראי של בואינג לבדיקה.
הצורך של החברה לגייס הון נוסף כעת מעמיד את מדיניות הרכישות החוזרות שביצעה החברה בשנים האחרונות באור בעייתי, שעלול להיות סימן אזהרה לחברות הרבות שמבצעות בשנתיים האחרונות רכישות חוזרות בהיקפים גדולים. במהלך השנים 2023-2019 ביצעה החברה רכישות חוזרות של מניות בהיקף של 43.4 מיליארד דולר, מהלך שהקטין משמעותית את ההון של החברה, כעת אין לחברה את "כרית הביטחון" הפיננסית להתמודד עם האתגרים הרבים.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 3.שהמניה תתרסק (ל"ת)מצוין 21/01/2020 21:44הגב לתגובה זו
- 2.דירה = קורת גג 21/01/2020 17:21הגב לתגובה זודירה = קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
- 1.לקראת הדוח הרבעוני (ל"ת)הולך להיות מעניין 21/01/2020 17:17הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
