רחובות בגוש דן שעוברים שינוי דרמטי ומה יקרה למחירי הדירות בהם?
תחשבו שוב: יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, מסמן את הרחובות שאולי במבט ראשון הייתם פוסלים, אך התוכניות לגביהם עשויות להעלות את ערך הדירות בהם בשנים הקרובות
שנת 2019 מסתמנת כשנת שיא במכירות דירות חדשות בעוד היקף ההלוואות למגורים ממשיך לעלות, ולמרות הזינוק במחירים - לאנשים יש היום יותר דירות.
האזורים המבוקשים ביותר לרכישה מתרכזים בעיקרם במחוז המרכז, אך באילו רחובות צפויה "קפיצת מדרגה"? בפתיחת שנת 2020, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, מסמן את הרחובות שאולי הייתם פוסלים על הסף היום, אך צפויים לעבור שינויים שיזניקו את ערך הדירות בהם בעשור הקרוב - וחייבים להיכנס לרשימת המעקב שלכם.
1. דרך מנחם בגין בתל אביב. מדובר בדרך ראשית בעיר, המהווה גם ציר תנועה מרכזי בין דרום תל אביב לקצה הצפוני של מתחם הבורסה ברמת גן. לפי דנוס, "בשל העובדה שללכת לאורכו של הרחוב זו חוויה מאוד מפוקפקת, עקב המדרכות הישנות והמשובשות, המחסור בצל ובצמחייה, הרעש וזיהום האוויר, רחוב בגין הוא בגדול דרך שעושים אותה בעיקר בנסיעה, במעבר ממקום למקום. אלא שחובבי הקצב העירוני וצעירים רבים מזהים כבר כעת את עתידו הפועם של הרחוב עם בנייני מגורים רבים שנבנים בו, ויקפיצו את רחוב בגין לצמרת הרחובות המבוקשים בישראל".
בשנת 2017 אושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה תכנית המציעה שינוי הדרך "מעורק תנועה לרחוב עירוני". "התוכנית מציעה הרחבה של המדרכות לרוחב מינימלי של 5 מטרים, נטיעת עצים במתכונת של שדרה, הקמת שבילי אופניים ושינויים בנתיבי התנועה, שיכללו צמצום מכוון של נתיבים שבהם עוברים כלי רכב פרטיים ותחבורה ציבורית", אומר דנוס ומוסיף כי "הקו האדום של הרכבת הקלה נבנה בה כעת, ויקל על נפח התנועה. לאורך הרחוב נמצאים רכבת השלום, רכבת מרכז, מתחם עזריאלי ובנייני ממשלה, והבנייה החדשה של מגדלי תעסוקה במסגרת תוכנית המע"ר הצפוני, יהפכו בהדרגה את הרחוב לשדרה אורבנית תוססת וחיה".
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתייחס למחירים, ציין כי מחירי דירות חדשות ברחוב נמכרות לפי ממוצע של כ-40 אלף שקל למ"ר בנוי כאשר מדובר בבניה יוקרתית במגדלים. לצד זאת העריך כי בעת השלמת פיתוח הרחוב, צפויה עליית מחירים של כ-15% תוך שנים ובתחזית זהירה עשור קדימה, הצפי הוא לעלייה בשיעור כפול.
>> בתל אביב החזר המשכנתא הגבוה ביותר - 5,962 שקל בחודש
2. דרך שלמה בתל אביב, הידועה גם כדרך סלמה, מתחילה במתחם חצרות יפו ומסתיימת בדרום תל אביב. "כל מי שעבר אי פעם ברחוב, מכיר את המראות של המוסכים המיושנים ובתי המלאכה הזעירים, את הבנייה הישנה והמתפוררת ואת ההזנחה המאפיינת אותו. אמנם, אם אותו אדם יחזור לרחוב בעוד שנים אחדות, הוא ככל הנראה יחשוב שטעה בדרך והגיע למקום אחר. הרחוב עומד בפני מתיחת פנים יוצאת דופן, הצפויה להפוך אותו לדבר החם הבא".
לפי תכנית המתאר תא/5000, חלק ניכר מהשטחים באזור יהפכו לאזורי מגורים חדשים ומשרדים לתעסוקה, זאת לצד שטחים ירוקים. "התוכנית למעשה נותנת אור ירוק לפרויקטים נדל"ניים רבים, הנפרשים על פני כל דרום העיר ומהווה גם זרז לשלב הבא: התחדשות עירונית וסביבתית, הריסת מבנים ישנים והקמת מבנים חדשים תחתם, לצד שימור מבנים היסטוריים. יזמים רבים כבר זיהו את הפוטנציאל והחלו בבנייה יוקרתית ברחוב המתחדש", מסביר דנוס.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
בהתייחס למחירים, ציין כי בבנייה הוותיקה מדובר בכ-30 אלף שקל למ"ר בנוי בעוד בבניה חדשה יותר המחירים באזור כבר גבוהים משמעותית ומגיעים ל-50 אלף מ"ר. במבט קדימה, העריך עליית מחירים של כ-10% תוך 5 שנים ואף כפול מכך בעוד עשור.
3. רחוב ז'בוטינסקי ברמת גן. "ציר זה שרק שמו מעביר מחשבה לא מאוד חיובית במוחם של רבים, הוא רחוב שצפוי גם הוא להיות הנקודה החמה הבאה על מפת הביקושים של המרכז. מי שעובר כיום ברחוב העמוס והפקוק אינו יכול להתעלם מהחנויות הישנות, האוטובוסים הרועשים, הבתים מעלי הפיח והעבודות האינטנסיביות מעלות האבק להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה. לכאורה, זה לא נראה כמו מקום נעים לחיות בו", אומר דנוס.
אלא, שלדבריו, "דווקא הרכבת הקלה היא שצפויה להביא את השינוי מרחיק הלכת בכל הקשור לעתיד הרחוב - היא תוביל שינויים מרחיקי לכת בכל הנוגע לפיתוח הסביבתי של ז'בוטינסקי ולעתיד החיים בו. הציר יהפוך לחד נתיבי לכל כיוון, המדרכות יורחבו וייסללו לצידן שבילי אופניים, קווי האוטובוסים יועתקו לרחוב אבא הילל, ולאורך הרחוב צפויים להיבנות 15 מגדלי מגורים, משולבים עם שטחי תעסוקה ומסחר חדשים. מתחם הבורסה שהולך לשנות את פניו, יחד עם 3 תחנות רכבת קלה, בצומת ארלוזורוב, בצומת ביאליק, ובצומת בן גוריון, יהפכו את הרחוב לפנינה נדל"נית של ממש. הדיירים בצד הצפוני של מגדלי המגורים יקבלו מבט פתוח ויפה לפארק הירקון וגני התערוכה, כשבקומות הגבוהות ניתן יהיה לראות גם את הים".
בהתייחס למחירים, ציין כי דירות ישנות על הציר נסחרות סביב 25 אלף שקל למ"ר בנוי בממוצע ובבניה חדשה יותר המחירים מגיעים לכ-30 אלף שקל למ"ר. במבט קדימה העריך כי "עם תחילת פעילותו המתוכננת של הקו האדום, המחירים צפויים לעלות כמעט מיידית בכ-15% ובעבור 10 שנים ניתן יהיה לחשוב גם על 40% עלייה".
4. רחוב בן גוריון בגבעתיים. "מדובר בעיר מבוקשת ואיכותית, אך יוצא מן הכלל הוא רחוב בן גוריון, שבצידה המזרחי של העיר. מדובר ברחוב ראשי, שהוא משמעותי לתנועה בעיר, אך לצערם של התושבים הוא משמעותי גם עבור תושבי בני ברק ורמת גן, שמשתמשים בו לעייפה. הרחוב, שמשמש יותר כציר מעבר לכלי רכב מאשר לשכונת מגורים, הוא עמוס ומיושן, ושוכנים בו בניינים נמוכים ישנים, בני 2-4 קומות", אומר דנוס.
לצד זאת סייג כי "כל זה עומד להשתנות. עיריית גבעתיים מתכננת לשנות את פני מזרח העיר בשורה של פרויקטי פינוי-בינוי, שיוקמו ברובם לאורך רחוב בן גוריון. במסגרת הפרויקט יינתנו זכויות הבנייה המקסימליות, להקמת מגדלי מגורים מפוארים של עד 32 קומות, עם חזית מסחרית יוקרתית בקומת הקרקע. במקביל יורחב הרחוב לשם מעבר התוואי הצהוב של הרכבת הקלה, ושביל אופניים חדש שייסלל במקום יחבר את פארק אריאל שרון מדרום עד לפארק הירקון מצפון. בסך הכל מתפרשת התוכנית על שטח של כ־240 דונם, שבמסגרתה יתווספו אלפי יחידות דיור חדשות. התכנית שתשנה את פני הרחוב, יחד עם מיקומו בלב לבו של אזור הביקוש, כמו גם היעדרן המוחלט של עתודות קרקע לבנייה חדשה, צפויים להפוך אותו ליעד נדל"ני נחשק במיוחד".
בהתייחס למחירים, ציין מחיר ממוצע של דירות על הציר כיום עומד על כ-25 אלף שקל למ"ר בנוי. במבט קדימה, ובהינתן שתכניות העירייה יתממשו, העריך דנוס עליית מחירים של כ-20% תוך 5 שנים וכ-40% תוך עשור.
- 3.גדי 20/01/2020 01:49הגב לתגובה זועבודת מחקר יפה
- 2.ק. שקשן 19/01/2020 22:49הגב לתגובה זורק הנינים שלו אולי יראו זאת.
- בכול כתבה 20/01/2020 09:40הגב לתגובה זומה להגיד, וכמובן על רקע תחשיב מקצועי ושקול... ותודה לאהוד דנוס על עוד ניתוח מעניין כרגיל.
- 1.כל מחירי הנדלן ירדו בעשרים אחוז לפחות !! (ל"ת)טעות 19/01/2020 21:39הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
