ירידות
צילום: iStock

סימני האטה? טרגט מצטרפת לרשימת המאכזבות בעונת החגים האחרונה

"הצרכן האמריקני נותר חזק" טוענים מקבלי ההחלטות במהלך השנה האחרונה, אך הנתונים בשבועיים האחרונים מציירים תמונה אחרת בעונת החגים האחרונה. טרגט מאבדת 7% ב'טרום', בסט ביי יורדת ב-3% 
עמית נעם טל | (1)

למרות העליות החדות בשווקים בחודשים האחרונים של 2019, נראה כי "אפקט העושר" לא חלחל גם לצרכן האמריקני, כאשר עוד ועוד חברות קמעונאות מדווחות על עונת חגים חלשה במיוחד בארה"ב, דבר שמעלה את סוגיית מצבו של הצרכן האמריקני למרכז הבמה. 

אם בשבועיים האחרונים היו אלו בעיקר חברות קטנות וותיקות, כעת מגיעה התור של חברת טרגט (סימול:TGT) שמצליחה לאכזב את המשקיעים. מניית החברה מגיבה בירידה חדה של 7%. ענקאית הקמעונאות האמריקנית דיווחה כי המכירות בחנויות הזהות הציגו עלייה של 1.4% בלבד בחודשים נובמבר-דצמבר, כאשר הצפי בוול סטריט עמד על עלייה של 3.8%.

כתוצאה מהמכירות החלשות, החברה צופה כעת כי הרווח המתואם השנתי יעמוד בטווח של 6.25-6.45 דולר למניה, נמוך מהצפי בשוק שעמד על רווח של 6.49 דולר למניה.

ההודעה של טרגט מצטרפת כאמור לרשימה ארוכה של חברות קמעונאות שדיווחו בימים האחרונים על נתונים חלשים מעונת החגים האחרונים. אתמול זאת הייתה חברת משחקי הווידאו גיים סטופ (סימול:GME) שדיווחה על מכירות של 1.83 מיליארד דולר בעונת החגים האחרונה, ירידה של 27.5% ביחס לתקופה המקבילה ב-2018. מוקדם יותר השבוע דיווחה חברה פייב בילו (סימול:FIVE), רשת קמעונאות לצעירים, על ירידה של 2%-2.5% במכירות בחנויות הזהות ברבעון הנוכחי, לעומת צפי מוקדם שעמד על עלייה של 2% במכירות.

בשבוע שעבר דיווחו קוהל'ס (סימול:KSS),  ג'יי סי פאני (סימול:JCP), מייסיז' (סימול:M) ובד בת' אנד ביונד (סימול:BBBY) וחברת L Brands, חברת האם של מותג וויקטוריה סיקרט, על ירידה במכירות בעונת החגים הנוכחיות (לכתבה המלאה). 

מדוע נתונים אלו חשובים? ברקע להאטה בסקטור הייצור בארה"ב בשנה האחרונה, הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב מצביעים כי הצריכה הפרטית הייתה הגורם היחידי שצמח בשנה האחרונה (לכתבה המלאה), וריבוי הנתונים מעידים כי סעיף זה מתחיל להיחלש. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ואי ואבוי ואבוי אוי קקמריקה בבוץ וסחי ורפש עד צוואר (ל"ת)
    אוי ואבוי 15/01/2020 17:10
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.