3 הגורמים שצפויים להעניק רוח גבית לזהב במהלך 2020
לאחר מספר שנים של דשדוש, המשקיעים בזהב רושמים תשואה של קרוב ל-19% ב-2019, כאשר מחיר הסחורה עומד כעת על 1,520 דולרים לאונקיה – שיא של קרוב ל-6 שנים. האם הזהב צפוי להמשיך לטפס ב-2020? 3 גורמים שעשויים להמשיך לגרום למחירים לעלות.
הסיבה הראשונה היא הגנה מפעולות הפד'. בנובמבר האחרון פרסם הבנק המרכזי בארה"ב מחקר ובו טען כי יישום גישת התיאוריה המונטרית המודרנית (MMT), שטוענת כי הממשלה לא צריכה לדאוג לחובותיה שכן היא יכולה להדפיס כסף, עשויה להיות הרסנית (למחקר של הפד'). למרות שאף אחד לא יודה בכך, הפד' החל בחודשים האחרונים לממן את הגירעון הממשלתי של ארה"ב, לאחר שהמערכת הבנקאית נכשלה לעשות זה (לכתבה המלאה). לספקנים – שימו לב שהסכום שהזריק הפד' למערכת הבנקאית הוא כמעט כל הסכום שגייס הממשל האמריקני ברבעון האחרון.
לנוכח המצב הפיננסי של הבנקים בארה"ב ולנוכח הגירעון הגדול של הממשל האמריקני בשנה הקרובה (מעל טריליון דולר), יהיה קשה לראות את הפד' לא נדרש להמשיך להתערב במימון הגירעון האמריקני. זהב בסיטואציה כזו עשוי לקבל רוח גבית משמעותית.
הסיבה השנייה היא הורדת ריבית נוספת בארה"ב במהלך 2020, תרחיש שהשווקים לא מגלמים כעת. כפי שהסברנו מוקדם יותר החודש ב- BIZPORTAL (לכתבה המלאה), אם הפד' אכן יצטרך לממן את הגירעון האמריקני, הוא יהיה חייב קודם כל להוריד את הריביות.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה השלישית וככל הנראה המשמעותית ביותר היא הניסיון הצפוי לבצע רגולציה על שוק הנגזרים. השלב האחרון ב-standardized Initial Margin היה צפוי להתרחש בספטמבר 2020, אך פוצל לפני מספר חודשים ל-2, כאשר רק חלק מהגופים הפיננסים ידרשו לעמוד בקריטריונים בספטמבר הקרוב. מדובר ברפורמה מסובכת, כאשר אנו ספקנים בנוגע ליכולת לבצע רגולציה על שוק כה גדול מבלי לגרום לאירועים חריגים (בפרט בשוק ה-CLO), כאשר רב הנסתר מהגלוי בשוק זה.
אחת ההשפעות העיקריות של הרפורמה צפויה להיות גידול הביקוש לביטחונות איכותיים – מזומן, אג"ח ממשלתי וזהב.
גרף הזהב בשנה האחרונה: המומנטום חוזר בשבועיים האחרונים
איך נחשפים לסקטור? הדרך הפשוטה ביותר היא דרך תעודת סל העוקבת אחר מחיר הסחורה, ולא חסר כאלה. הפופולריות בין תעודות הסל היא GLD ואחריה היא IAU. דרך נוספת להיחשף היא באמצעות השקעות בתעודות הסל העוקבות אחרי חברות הכרייה, שמקיימות בדר"כ קורלציה גבוהה מול מחיר הסחורה, אך נציין כי הן תנודתיות יותר. דרך מסחר נוספת היא באמצעות רכישות של חוזים על הסחורה, אך יש לציין כי היא מסוכנת יותר ואיננה מתאימה לרוב המשקיעים.
- 5.מייק 01/01/2020 03:13הגב לתגובה זוהעיקר לחממם ניירות וליצור ערך על אוויר. אתם תראו בסוף כאשר הכל יתפרק כיצד כל המומחים דה לה שמאטה יעלמו
- רז 01/01/2020 16:27הגב לתגובה זו.
- 4.רפול 31/12/2019 21:12הגב לתגובה זוללכת על סחורת הכסף. בדרכ היא עולה יותר ואם מנש רוצים להתפרע אז לקחת תעודת סל slv או ממש להתפרע ממונף פי 3 כלומר uslv
- 3.כתבה מגמתית. הזהב ירד (ל"ת)כורכי 31/12/2019 20:38הגב לתגובה זו
- 2.תודה, לא ידעתי על הרגולציה (ל"ת)שמוליק 31/12/2019 20:16הגב לתגובה זו
- 1.למה זהב? 31/12/2019 20:01הגב לתגובה זוהכסף לא נגמר וגם לא ייגמר
- שמוליק 31/12/2019 22:12הגב לתגובה זוכלומר הזהב יעלה, זה מה שמסבירים לך בכתבה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
