תחזיות ל-2020

מניות חברות הבטחון צפויות להמשיך לככב גם ב-2020

אי וודאות גיאו-פוליטית ועלייה בתקציב הביטחון של ארה"ב עשויה לשלוח את מניות חברות הביטחון לעליות גם בשנה הקרובה; תעודת הסל העוקבת אחר הסקטור טיפסה השנה בכ-30%
נועם בראל | (3)
נושאים בכתבה ארה"ב ביטחון

אי ודאות גיאו-פוליטית, בשילוב עם הוצאות מוגברות מכיוון צבא ארה"ב, עשויות להפוך את מניות חברות הביטחון למנצחות הגדולות שוב בשנת 2020.

תחת ממשל טראמפ, סקטור מניות הביטחון הותיר "אבק" ליתר שוק המניות. תעודת הסל של ה-ITA העוקבת אחר מניות חברות התעופה, החלל והביטחון זינקה ביותר מ-70% מאז ה-8 בנובמבר 2016, כאשר מדד ה-S&P 500, לעומת זאת, עלה כ-50% באותה תקופה. השנה החולפת לא הייתה שונה - תעודת הסל של ה-ITA זינקה ביותר מ-30% בשנת 2019 בעוד שה-S&P 500 עלה בכ-27%. למרות העליות החדות, האנליסטים סבורים כי מחירי מניות הביטחון נותרו אטרקטיביים.

ההגדלה ההיסטורית לתקציב הביטחון האמריקאי אמורה גם היא לייצר רווח לחברות הביטחון בשנת 2020, כאשר כוח הקניה של הפנטגון מעולם לא היה גדול יותר, ועומד כיום על 738 מיליארד דולר לשנה, לעומת כ-717 מיליארד דולר בשנת 2019.

העלייה בתקציב הביטחון הגיעה לאחר שממשל טראמפ משך את ארצות הברית מההתחייבויות עולמיות ודחף קדימה לפרויקטים שאפתניים כמו דמוקרטיזציה של צפון קוריאה, טיפול במתיחות הגוברת עם איראן, מלחמת סחר מרה עם סין ומאמץ לסיים את המלחמה המתמשכת באפגניסטן.

"תשומת הלב העולמית מופנית כלפי ארה"ב וסין, אך מה שקורה באיזור המפרץ מסוכן יותר עבור העולם", אמר ניל דוויין, אסטרטג עולמי ב-AllianzGi. "כל הסלמה במזרח התיכון יכולה להפוך למשבר".

הפולטיקאים אליזבת וורן וברני סנדרס, התבטאו שניהם נגד העלאת תקציב הביטחון ב-21 מיליארד דולר בשנת 2020. וורן אמרה כי "התקציב של הפנטגון גדול מדי מזה זמן רב. אני לא יכולה לתמוך בחוק הגנה שהוא מתנת חג המולד של 738 מיליארד דולר לחברות ההגנה הגדולות אך פוגע בנו".

אף אחד לא מוציא כסף על נשק כמו ארצות הברית, והדבר מקבל ביטוי ברור מאוד בדו"חות חברות הבטחון. הרווחים השנתיים של לוקהיד מרטין זינקו בלמעלה מ-155% משנת 2017 עד 2018. השורה התחתונה של נורת'רופ גרוממן טיפסה גם היא ב-61.2% באותה תקופה.

מניות הבטחון אולי אינן זולות, אך הן גם לא יקרות

מכפיל הרווח של ה-ITA, אחד ממדדי ההערכה הנפוצים ביותר בוול סטריט, עומד כיום על כ-24.3, הרבה מתחת לשיא של 28.4 ב-2018, אך גם הרבה יותר מ-18.9, שם עמד בתחילת השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

"זו לא תחילת שנת 2019 כאשר המכפילים דורגו תחת חשש לירידה בתקציב הבטחון, אבל גם לא כמו המצב אחרי הבחירות של 2016, כאשר המכפילים נמתחו מעט", אמר אנליסט גולדמן זאקס, נח פופונק, "אנו ממשיכים להעדיף באופן נרחב את מניות הביטחון בתקופות של צמיחה בתקציב, שהיא הסביבה הנוכחית, כאשר אלו נוטות להתעלות על השוק". לוקהיד מרטין, נורת'רופ גרוממן וג'נרל דינמיקס הן הבחירות הראשונות של פופונק לשנת 2020.

לדבריו, היקף ההזמנות החדשות של לוקהיד "עקף את כל מתחרותיה, מה שאמור להוביל לצמיחה חזקה בהרבה מהממוצע לטווח הקרוב, הבינוני והארוך". מניית לוקהיד מרטין זינקה בכ-50% השנה.

בחודש שעבר הודיע ​​הפנטגון על חוזה מטוסי F35 בהיקף 34 מיליארד דולר עם לוקהיד, החוזה הגדול ביותר עד כה של חברת הביטחון. מטוס ה-F35, הוא "היהלום שבכתר" של לוקהיד ונשאר מערכת הנשק היקרה ביותר של הפנטגון.

ומה אצלנו?

מניית אלביט מערכות 0.6% , הנציגה הישראלית בסקטור הלוהט, טיפסה מתחילת השנה בכ-32% והיא נסחרת בשווי שוק של כ-24.8 מיליארד שקל. החברה דיווחה בחודש שעבר על עליה של 23% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ועל ירידה של כ-13% ברווח הנקי בהשוואה לתקופה המקבילה, לאור גידול מהותי בהוצאות. עם זאת, צבר ההזמנות של החברה גדל ביחס לרבעון קודם ל-9.8 מיליארד דולר, מה שמעיד על הצמיחה הצפויה בשנה הקרובה. מנכ"ל החברה, בצלאל מכליס, אמר כי לחברה יש "פוטנציאל אדיר לשנים הקרובות".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שוקי 22/12/2019 13:44
    הגב לתגובה זו
    טראמפ הודיע על הקמת כוח חלל...הולך להיכנס הרבה כסף לתחום.
  • 1.
    תעופה וחלל 35% בשנה של מגדל. (ל"ת)
    ליאור 22/12/2019 10:59
    הגב לתגובה זו
  • גם בקסם תשואה דומה (ל"ת)
    עלי 22/12/2019 13:41
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.