סגירה בוול סטריט, דויטשה בנק יורדת ב-7.6%, אמזון הוסיפה 1%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים מתונות, כאשר המדדים המובילים ממשיכים להיסחר ברמות שיא כל הזמנים. ברקע למסחר, יום עמוס במיוחד בנתוני מאקרו משמעותיים, כאשר במקביל הפד' הודיע הערב על הורדת הריבית ב-25 נק' בסיס. במקביל, עונת הדו"חות בוול סטריט מגיעה היום לשיאה עם דו"חות של פייסבוק ואפל .
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
ברקע להתערבות החסרת תקדים שמבצע הפד' במהלך החודש האחרון בשווקים, הבנק הוריד הערב כצפוי את טווח הריביות בארה"ב בעוד 25 נק' בסיס לרמה של 1.5%-1.75%(לכתבה המלאה). כזכור, מוקדם יותר החודש הודיע הבנק על השקת תוכנית רכישות בשוקי האג"ח בהיקף של 60 מיליארד דולר בחודש. במקביל, הודיע הבנק על הגדלת ההתערבות היומית בשוקי הריפו לסכום של עד 120 מיליארד דולר בסה"כ, הפד' הגדיל את מאזנו בחודש האחרון בקרוב ל-300 מיליארד דולר, והיד עוד נטויה לנוכח העובדה כי שוק המימון בארה"ב ממשיך לאותת על בעיות לקראת סוף השנה.
נציין בהקשר זה כי שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, הפתיע אמש את המשקיעים כאשר טען במהלך ראיון כי הוא "פתוח לרעיון לבצע הקלות רגולטוריות על הבנקים במטרה להתמודד עם מצוקת הנזילות שהתפרצה בחודש האחרון".
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגזרת המאקרו, סקר התעסוקה המקדים של ADP לחודש אוקטובר הפתיע לטובה עם תוספת של 125 אלף משרות בחודש האחרון, מעט מעל הצפי שעמד על תוספת של 120 אלף משרות. עם זאת, הנתון לחודש ספטמבר תוקן משמעותית כלפי מטה לתוספת של 93 אלף משרות בלבד. בתוך כך, האומדן הראשון לתמ"ג האמריקני הפתיע עם צמיחה של 1.9% במהלך הרבעון האחרון, לעומת צפי לעלייה של 1.6% בלבד.
בגזרת האג"ח, תשואת האג"ח של ארה"ב לתקופה של 10 שנים ירדו בחדות הערב ברקע להחלטת הפד'.
במרכז
עונת הדו"חות בוול סטריט מגיעה הערב לשיאה, כאשר ענקיות הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) ופייסבוק (סימול:FB).
מניית דויטשה בנק (סימול:DB) ירדה הערב ב-7.6% ברקע לדו"חות חלשים לרבעון האחרון. הפסדי הבנק הסתכמו ב-832 מיליון יורו, הפסד גדול מהצפי המוקדם. בנוסף, הכנסות החברה ירדו ב-15% לרמה של 5.3 מיליארד אירו בלבד (לכתבה המלאה).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית חברת ג'נרל אלקטריק (סימול:GE).עלתה ב-11.6% לאחר שהחברה הודיעה היום בדו"חות על העלאת התחזיות לתזרים המזומנים של החברה (לכתבה המלאה).
מניית חברת השבבים AMD (סימול:AMD) עלתה ב-0.3% לאחר שהחברה דיווחה עם לאחר הסגירה על הכנסות של 1.8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 9%. הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-120 מיליון דולר או 0.11 דולרים למניה.
עוד מדווחות בולטות בימים האחרונים: פייזר (סימול:PFE) (לכתבה המלאה), ג'נרל מוטורס (סימול:GM) (לכתבה המלאה) ואלפבית (סימול:GOOG).
מניית חברת תחליפי הבשר ביונד מיט (סימול:BYND) עולה כעת ב-9.6% וממשיכה לרכז עניין לאחר שצנחה אמש ביותר מ-22% רקע לסיום תקופת החסימה על מניות העובדים (לכתבה המלאה).
בגזרת הישראליות, אודיוקודס (סימול:AUDC) עולה כעת ב-5.5%, וממשיכה לרכז עניין לאחר שעלתה אמש ב-7.8% ברקע לדו"חות חיוביים שפרסמה החברה (לכתבה המלאה). נזכיר כי צ'ק פוינט (סימול: CHKP) הכתה מוקדם יותר השבוע את התחזיות (לכתבה המלאה). סולאראדג' (סימול:SEDG) יורדת כעת ב-7.9%.
- 2.הרבה הפתעות לרואה השחורות (ל"ת)איציק 30/10/2019 20:48הגב לתגובה זו
- 1.פרופ' אבירם(איצ100) 30/10/2019 15:31הגב לתגובה זוכמו שנכתב כאן שנים וכן באתרים מובילים בעולם..שאילת הסחורה בבנק הגרמני D.B שהחלה בגדול במחיר פי 20 נמשכה שאילת הסחורה אף בזמן האחרון ואפילו לאחרונה...יש עוד רבים ולא טובים כמו בנק זה..וחברות רבות נילקחות בכמויות ענק על ידי שאילת סחורה לרוב...לפי מייטב הבנתנו ..הרבה מחברות העולם שנימצאות במחיר לא נכון ומצבן למעשה גרוע..תעשנה את אותו מסלול וגם שם אנו שוקדים על שאילת סחורה לרוב..אגב..שיטת עבודה מניבה בממוצע פי 4 עד פי 6 מכל צורת השקעה אחרת ובטח אחיזה בלונג אפילו לטווחים מאד ארוכים.
- יוסי חבקוק 30/10/2019 18:23הגב לתגובה זואני מבין שאתה מבצע מכירה בחסר בהיקפים גדולים. האם אתה לא מוגבל מבחינת בטחונות?
- פרופ' איצ100 30/10/2019 19:52צדים סחורה "משובחת" המתאימה לצרכינו..ושואלים סחורה ברחבי העולם תמורת בטחונות ועמלות מכובדות. אנחנו 100איש שותפים/אחים בעלי נוסטרו מכובד בכל קנה מידה. אנו בוגרי ליגת הקיסוס בארצות הברית ומובילים אותנו פרופ' אבירם וד"ר ניר מתמטיקאים וכלכלנים מהמובילים בעולם..צד נוסף ומכובד אצלנו זה סחורות מתכלות..וכמובן עוד תחומים..דע טוב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
