פנסיה זקנים ביטוח
צילום: Getty images Israel

מחקר בבריטניה: זהו הגיל המדויק בו "האושר יוצא מהחיים"

משרד הסטטיסטיקה הלאומי בבריטניה בדק את רווחתם של יותר מ-300 אלף מבוגרים במשך שלוש שנים והגיע למסקנה ברורה; הגורמים העיקריים - ריבוי אחריות והצורך לדאוג להורים ולילדים בו זמנית
נועם בראל | (11)
נושאים בכתבה אושר מחקר

גיל העמידה הוא האומלל ביותר, כך לפחות מצטייר ממחקר חדש שבוצע בבריטניה, כאשר מסקנתו העיקרית היא שהחיים הם "הכי פחות נעימים" בגיל 45. בנוסף, יותר ממחצית האנשים שהשתתפו בסקר אמרו ש"לעשות חיים" נהיה קשה יותר ויותר ככל שאתה מתבגר.

מנתוני משרד הסטטיסטיקה הלאומי בבריטניה, אשר בדק את רווחתם של יותר מ -300,000 מבוגרים במשך שלוש שנים, נמצא כי אנשים בגילאי 40-59 היו הכי פחות מאושרים והרבה יותר חרדתיים, כשבנוסף מסמך עבודה שהפיצה הלשכה הלאומית למחקר כלכלי הצביע על כך כי יש "עדויות רבות" לכך ש"אנשים חווים צניחה פסיכולוגית באמצע החיים".

למעשה, יש "עקומת אושר" והיא מתרחשת באמצע החיים" הסבירו החוקרים. "עקומת האושר היא כיצד ההזדקנות, ללא קשר לדברים אחרים, משפיעה על האושר שלך והיא בצורת U. מסתבר שתהליך ההזדקנות גורר את האושר שלך לאורך שנות ה -40 לחיים, מתרחש בסביבות 50 ואז ההזדקנות מגדילה את האושר שלך עד סוף חייך".

אז מה גורם לשפל של אמצע החיים הזה? החוקרים מצביעים על כך שניתן להאשים את ההתעסקות הרבה וריבוי האחריות בגיל העמידה, ובעיקר "הנטל הנגרם על ידי הצורך לדאוג להורים ולילדים בעת ובעונה אחת" לדבריהם. כ-23% מהבוגרים האמריקנים מתמודדים עם הצורך בטיפול ילדיהם והוריהם בו זמנית, ולעתים קרובות הם מתמודדים עם אתגרים כלכליים כתוצאה מכך, על פי דו"ח מרכז המחקר Pew.

בנוסף אומרים במכון המחקר כי הירידה קשורה גם למאבק לאיזון בין קריירה לחיים אישיים, והסבירו כי בעוד שאנשים צעירים יותר נמצאים לדוגמה בבית הספר, "לאנשים בגיל העמידה שלהם יש דרישות רבות יותר לזמנם ועשויים להיאבק כדי לאזן בין התחייבויות לעבודה ומשפחה".

"בגיל העמידה, אנשים יכולים להיות עמוסים באחריות - משכנתא, ילדים, בני זוג וכו '. איפשהו בדרך הם מפסיקים לעשות את הדברים שהם נהנו כשהיו צעירים יותר. המפתח ליהנות מגיל העמידה הוא לא לתת לאחריות לשלוט בך. המשך לעשות או לעסוק מחדש בפעילויות שמצאת מהנות ומרגשות לפני כן" מסבירים החוקרים.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הזקן והים 24/10/2019 23:54
    הגב לתגובה זו
    שילכו לקולוניה בריטית לשעבר הודו ויראו כמה קשה להם ייבינו כמה החים שלהם יפים
  • 4.
    רגשי נחיתות לטנטיים? (ל"ת)
    קונספירציה 22/10/2019 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גזענות לטנטית 22/10/2019 13:41
    הגב לתגובה זו
    האם אי פעם תמונות הארכיון האלו יזרקו לפח האשפה ונזכה לראות קשישים בכול הצבעים - לא רק "מצפון בוואריה" - תראו את הסוודר שלו - אף אחד לא מתלבש כאן ככה.
  • נראה זוג אנגלי בהתאם לארץ המחקר (ל"ת)
    עוף החול 25/10/2019 16:08
    הגב לתגובה זו
  • בלונדיני נכד ל"יקים" 23/10/2019 13:23
    הגב לתגובה זו
    עיניים וילדים קצת יותר גדולים בפרסומות בדרך כלל בלונדינים. יש לי עיניים כחולות והייתי בלונדיני בצעירותי וכל הילדים שלי גם, אבל זה עדיין מפריע לי. (למרות שהתמונה הספציפית הזו לא הפריעה לי)
  • רק גזען כמוך חושב על צבע האנשים בתמונה, ולא על הכתוב (ל"ת)
    אדולף 22/10/2019 15:14
    הגב לתגובה זו
  • צודק 22/10/2019 15:05
    הגב לתגובה זו
    בגזענות הלטנטית הזו. עצוב ילד קטן לא יזכה לראות ילדים ומבוגרים מכול הצבעים - רק "צפון בוואריה" (אלה אם מדובר בפרסומת לחומרי ניקוי).
  • קונספירציה 22/10/2019 15:56
    אם היו שמים תמונה של אפרו אמריקאיים, הייתם בוכים שזו גזענות, כי האושר יצא להם מהחיים בגלל שהם שחורים... בקיצור, כמה עולה קילו חמוצים?
  • 2.
    בא 22/10/2019 12:47
    הגב לתגובה זו
    ביבי.תאמין לי.
  • 1.
    "זו למעשה תקופה טובה להמציא את עצמך מחדש" (ל"ת)
    My Arse 22/10/2019 10:49
    הגב לתגובה זו
  • חחח... בגלל זה עבורך זה לא יעבוד (ל"ת)
    יובל 23/10/2019 08:01
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.