אדם נוימן
צילום: gettyimages

התרגיל של סופטבנק ו-WeWork לא עבד - הציבור לא "אכל את הלוקש" וסופטבנק מכניסה את היד לכיס

סופטבנק ו-WeWork ניסו להנפיק את חברת חללי העבודה לפי שווי של 47 מיליארד דולר - הם חשבו שהפראיירים יקנו הכל. אבל הפלופ התגלה וסופטבנק תשקיע בחברה לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר
ערן סוקול | (9)
נושאים בכתבה אדם נוימן

סופטבנק שבשליטת המיליארדר מסיושי סאן, כבר השקיעה מעל 10 מיליארד דולר ב-WeWork של אדם נוימן, אבל לאחר הכישלון בהנפקה בוול-סטריט לפי שווי של 47 מיליארד דולר, ובהמשך גם לפי שוויים נמוכים בהרבה, היא נאלצת להמשיך לממן את חברת חללי העבודה.

אלא שזה לא יהיה לפי שווי של 47 מיליארד דולר - היא צפויה על פי הדיווחים להשקיע 4-5 מיליארד דולר לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר, ובכך היא למעשה תשתלט כמעט לחלוטין על החברה. כן, רק לפני חודש דיברו על הנפקה לפי שווי של 47 מיליארד דולר. שעכשיו השווי כבר מכווץ ב-80%, ובפועל אין לשווי הזה הרבה משמעות - סופטבק חייבת להזרים את הסכום הזה אחרת כל ההשקעה תרד לטמיון. עם זאת, השווי הזה רק מוכיח שמדובר בפלופ גדול - חברת חללי העבודה שהפסידה מיליארדים והיתה עם גירעון בהון העצמי לא היתה שווה עשרות מיליארדים. 

על פי ההערכות אדם נוימן יוותר עם החזקה יחסית נמוכה של כ-10%-15% בחברה. נוימן רק נזכיר מימש לפני שלושה חודשים מניות בסכום של 700 מיליון דולר.

כאן בביזפורטל הדגשנו והסברנו באופן שוטף בחודשים האחרונים ולמעשה כבר למעלה משנה כי מדובר בבלון שסופו להתפוצץ.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    כך עובדים על "משקיעים". מזכיר מאוד את 2008. (ל"ת)
    לירות למנהלים בראש 22/10/2019 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרון 22/10/2019 16:36
    הגב לתגובה זו
    פרוש השם "האדם החדש" והמשמעות הגאון,באמת גאון,שעושה זהב מאויר,תחשבו על השנים שעברו עד שוורן באפט הפך לגורו ומה היה צריך לעבור לשם כך,ו"האדם החדש" הפראיריות עלינו רבותי,כזכור אמרתי ואני עדיין אומר לא להתקרב להנפקות המתבצעות בשוק גבוה!
  • 5.
    עוד ממזר 22/10/2019 13:52
    הגב לתגובה זו
    הפך מילארדר. מכלום. ושהחברה תלך לעזעזל. שיחק אותה המעשן קנביס הזה. רק בן 20 וקצת.
  • רונן 24/10/2019 09:07
    הגב לתגובה זו
    הבנאדם בן 40 והחברה קיימת 10 שנים !!!
  • 4.
    ארז 22/10/2019 13:27
    הגב לתגובה זו
    למה הכתבה לא מפרטת אותם
  • 3.
    ערן 22/10/2019 09:10
    הגב לתגובה זו
    סופטבנ אכלה אותה היא לא ניסתה להאכיל אבל אצלכם הכל הפוך
  • עוד טמבל עם מקלדת 22/10/2019 10:13
    הגב לתגובה זו
    אז ניסו להשחיל ב 47 מיליארד ? או לא ??
  • 2.
    WeWorkOnYou (ל"ת)
    Softly 22/10/2019 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנהל אשראי בכיר 22/10/2019 08:51
    הגב לתגובה זו
    בעייתיים. אל תדאגו להנהלה הבכירה של הבנקים. גם בגין האשראים הלא טובים שנתנו הם יזכו לבונוס מכובד.הציבור ישא בנטל וישלם עמלות ודמי ניהול גבוהים יותר. מה דעתך רקפת?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.