ירידות
צילום: istock

סגירה בוול סטריט: הדאו ג'ונס ירד ב-1.1%, הבנקים במוקד

החודש המעניין של השנה התחיל: הלחץ של הדולר בעולם ממשיך להתחזק. הנפט מאבד כ-2%, איבדה 1.5%, בואינג ירדה ב-2.7%, גולדמן זאקס השיל כ-2.4% מערכו, פריגו איבדה 1.2%, טאואר השילה 2.5%, פאולו אלטו ירדה ב-2.2%, אמזון עלתה ב-0.7%, טבע עלתה ב-0.7% לאחר מסחר תנודתי
עמית נעם טל | (7)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 1.1%, כאשר הורגש שוני רב בין הסקטורים השונים. ברקע למסחר, הנזילות בשוק מתחילה לרדת בצורה חדה החל מהערב, מהלך שצפוי להוביל לחודש מאתגר במיוחד בשווקים.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                            
דאו ג'ונס 0.16%                                            
נאסד"ק -0.21%                 

החודש המעניין ביותר השנה החל הערב. כפי שציינו בתקופה הקרובה, קופת האוצר האמריקנית צפויה לזנק החל מהערב ועד סוף החודש ביותר מ-240 מיליארד דולר לרמה של 350 מיליארד דולר, כאשר המשמעות היא כי רזרבות הבנקים בעולם צפויות לרדת בסכום דומה (לכתבה המלאה). במקביל, מבנה עקומת האג"ח האמריקנית צפויה להוביל לירידה של בערך 60 מיליארד דולר מהשווקים (לכתבה המלאה). הירידה בכמות הכסף צפויה לגרום כעת למצוקת נזילות בשווקים, וכתוצאה מכך הצפי הוא לחודש תנודתי במיוחד. 

שוק המט"ח כבר מגיב לאירועים, כאשר הדולר אינדקס (סימול:DXY) עלה הבוקר לשיא, נתוני המאקרו החלשים עוזרים בהפחתת הלחץ. 

במקביל, יש מספר "אירועים" בשווקים שכולם קשורים להתחזקותו של הדולר. בבריטניה, הלי"שט הבריטית ירדה הבוקר לראשונה מזה כשנתיים מתחת לרף ה-1.2 מול המטבע האמריקני, כאשר ההתפתחויות סביב סוגיית ה"ברקזיט" מוסיפים ללחץ על המדינה (לכתבה המלאה). בסין, היואן נסחר כעת ביציבות סביב שפל של 11 שנים, כאשר הרשויות במדינה הודיעו בסופ"ש האחרון על הגברת הפיקוח על הוצאות הון מהמדינה (לכתבה המלאה). נציין כי הכניסה לתוקף של המכסים ההדדיים בין המדינות בסופ"ש האחרון, והדיווחים על חוסר הסכמות, מוסיפים כעת  ללחץ על המטבע הסין (לכתבה המלאה).

השווקים המתעוררים ממשיכים לרכז עניין, כאשר הם נותרים הפגיעים ביותר לסיטואציה הנוכחית. בהקשר זה נזכיר את הריאל הברזילאי, הפזו המקסיקני, הרובל הרוסי, הרופי ההודי והפזו הארגנטינאי. נזכיר כי הרשויות בארגנטינה הודיעו בתחילת השבוע על הגבלות בנוגע למסחר במט"ח ברקע לקריסה של המטבע המקומי (לכתבה המלאה). 

בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 2% לאחר שירד ביום שישי האחרון ב-3%, ונסחר ברמה של 54 דולרים לחבית. נזכיר כי אמש הערכנו כי מחיר הסחורה קבע את השיא לתקופה הקרובה (לכתבה המלאה). הזהב עלה הערב ב-1.7% לרמה של 1,553 דולרים לאונקיה. הכסף זינק ב-5%. 

בשוק האג"ח, התשואות על אגרות החוב הממשלתיות המשיכו  לרדת. התשואה על אגרות החוב של ארה"ב לתקופה של שנתיים ירדו  לרמה של 1.46%. באירופה, התשואות על אגרות החוב של גרמניה ל-10 שנים קבוע מוקדם יותר היום שפל חדש, עם תשואה של מינוס 0.74%. 

במרכז

סקטור הבנקאות ממשיך לרכז עניין, ובפרט הבנקים הקטנים בארה"ב, לנוכח התהפכות עקומת האג"ח והירידה החדה בכמות הכסף שמתחילה הערב. המניות בסקטור ירדו הערב עד 2.5% במחסר תנודתי. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), מניית גולדמן זאקס (סימול:GS), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), מניית מורגן סטלני (סימול:MS), ומניית דויטשה בנק (סימול:DB).הסימול לתעודת הסל העוקבת אחר הבנקים הקטנים בארה"ב היא KRE. 

בגזרת הישראליות, קמהדע (סימול:KMDA) ריכזה עניין ברקע לדיווח של החברה על הארכת ההסכם עם טקדה. החברה מעריכה כי ההכנסות בעקבות ההסכם צפויות להתסכם ב-155-180 מיליון דולר בשנתיים הקרובות (לכתבה המלאה). 

טבע (סימול:TEVA) נסגרה בעליות של 0.7% לאחר שאיבדה כבר 2.5% מערכה במהלך המסחר. נציין כי המתרחש בשוקי האג"ח הקונצרני בתקופה הקרובה צפוי להשפיע על התנהלות המניה, וזאת לנוכח החוב הגדול של החברה (לכתבה המלאה). טאואר (סימול:TSEM) איבדה 2.5%. פריגו (סימול:PRGO) ירדה ב-1.2%.

מניית אולטרה ביוטי (סימול:ULT) איזה 0.1% וריכזה עניין לאחר שנפלה בשישי האחרון ב-29.6% לשווי שוק של 13.4 מיליארד דולר, וזאת ברקע לדו"חות חלשים של החברה. החברה דיווחה על גידול של 12% בהכנסות לרמה של 1.67 מיליארד דולר,  כאשר הרווח עמד של 161.3 מיליון דולר, נמוך מהתחזיות המוקדמות בשוק. בנוסף, החברה מנמיכה תחזיות, כאשר היא צופה כי הצמיחה בהכנסות תעמוד על 4%-6%, לעומת תחזית קודמת של צמיחה של 6%-7%.

מניית בואינג (סימול:BA) ירדה ב-2.7% במסחר תנודתי ברקע לדיווח כי בוול סטריט ג'ונרל כי הקרקוע של מטוסי ה-737 מקס עשוי להימשך עוד תקופה ארוכה. נזכיר כי דיווח הפוך גרם למניית החברה לזנק בחודש הקודם (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דגש == UVXY== שורט ממונף (ל"ת)
    כותבי תרחישים 03/09/2019 23:33
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יוסי חבקוק 03/09/2019 22:22
    הגב לתגובה זו
    טוב, ספטמבר התחיל כצפוי- ירידות. ספטמבר יסתיים בירידות של כ 5% במדדים המובילים. לא קריסה, ירידות לאורך זמן. מדובר בתיקון מתמשך, עקבי, עמוק, אך תנודתי.כמובן, בשום אופן לא להתייחס ברצינות למאמרים של שמשון ויובב (שליימה גרינברג את גורביץ'), אלה אנשים שבחיים לא בנו תיק השקעות והוכיחו בפרקטיקה מה הם שווים. אחד כותב מאמרים שהוא מעתיק מכל מני מקומות והשני משמיד ערך למי שמקשיב לו באופן שיטתי.
  • 5.
    רפול 03/09/2019 21:44
    הגב לתגובה זו
    אבל לא תכתוב עליהם. אמזון jnj ge dbאתה ממש מגמתי
  • 4.
    גמזו 03/09/2019 17:06
    הגב לתגובה זו
    או לא נכון
  • 3.
    אבל שלמה ג. רק למעלה אמר שהכל בונבון נכון?אכל והאכיל? (ל"ת)
    שמלוק 03/09/2019 17:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פרופ'איצ100 03/09/2019 16:24
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לפספס את הדברים ואפשר לנצח תמיד ולסדר העניינים בדיוק לפי רצונותך!!!!
  • 1.
    הדולר 03/09/2019 15:29
    הגב לתגובה זו
    מדברים על המסך עליות. פעולות הפד לצמצום כמות הכסף, מצב גלובלי שבו מטבעות מקומיים נחלשים בגלל ריביות אפסיות ואף שליליות. מצב חדש בעולם . למי שלא מבין את התמונה שאין אלטרנטיבות להשקעה מלבד מטבע חוץ וזהב יפסיד הרבה. הדולר בארץ לקראת עלייה רצופה ,לדעתי 3.8 עד סוף השנה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: