מה הקשר בין ראשי הערים למחירי הנדל"ן הגבוהים?
חזיון נפוץ מאוד הוא שבהתחלפות ראש עיר נעצרות כמעט לגמרי עבודות הבניה או תמ"א 38 ונגרם חוסר וודאות תכנוני. במשרד המשפטים בוחנים אפשרות להגביל את כוחם
שוו בנפשכם את הסיטואציה הבאה. בעיר פלונית עולה ראש עיר ומחליט שיש לבנות שכונה חדשה על מנת למשוך אוכלוסייה חזקה. עוברים מספר חודשים ומתפרסם מכרז, עוברים חודשים נוספים ויש זוכה שמתחיל להוציא כספים על תכנון, חומרים, פיתוח, היתרים פרסום ועוד. כעבור 3 שנים ראש העיר מתחלף ועולה ראש עיר חדש.
ראש העיר החדש פחות נלהב מבניית השכונה החדשה ומבקש ללמוד את החומר מההתחלה במקרה הטוב, או לבטל את ההיתר במקרה הרע. ומה על הקבלן שהשקיע מספר מיליוני שקלים עד כה? מה עם הציבור שתכנן לרכוש דירה באזור החדש? הם לא משנים. ראש העיר החליט וכך זה יהיה.
עכשיו תארו לכם שראש עיר זה מחליט לבנות שטחי מסחר. גם במקרה זה, יגיעו קבלנים, ירכשו קרקעות, ישקיעו הון בפיתוח וכעבור מספר שנים גם ראש העיר יכול להתחלף שוב ובמקומו יגיע חדש שיעדיף להשקיע בתחום אחר.
מדינת ישראל בפלונטר תכנוני
התיאור לעיל הוא חזיון נפוץ מאוד בישראל, כמעט בכל עיר שהתחלף בה ראש עיר נעצרו כמעט לגמרי עבודות הבניה או תמ"א 38 בבניינים השונים (רמת גן כדוגמה). אין מחשבה מינימלית לגבי התכנון העתידי של מדינת ישראל בחוסר של מאות אלפי יחידות דיור בשנה וממילא תכנון שכונה במדינתנו יכול לקחת גם 10 ו-15 שנה. ומה לגבי חוסר הוודאות התכנונית של אנשי המקצוע שבעוד 5 שנים לא יתחלף ראש עיר ויחליט שלפרויקט זה אין היתר? האם אז ירצו לגשת למכרז ולזכות בו או שיחששו ששוב הראש יתחלף וייחלו את התהליך מההתחלה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב זה מדינת ישראל, ליתר דיוק, עריה בפלונטר. כך אי אפשר לפתח עיר והחברה לא יכולה להרשות לעצמה סיכון שפרויקט עם השקעה כלכלית גבוהה מאוד ייעצר לבחינה מחדש. מצב זה, בעיני, לא יכול להתקיים. מדינה או עיר לא יכולה להתעלם מהחלטות שהתקבלו בזמן כהונתה של עירייה קודמת. כאזרח, אני מבין שלעתים עולה ראש עיר שמתנגד לפעולותיו של ראש העיר הקודם אך גם הוא צריך להבין שלהחלטותיו יש השפעה על הציבור ועל היזמים שמשקיעים מיליוני שקלים.
לפיכך, שמחתי לשמוע כי בעקבות התנגדותם של ראשי ערים רבים בתקופה האחרונה לבנייה חדשה בשטחם, במשרד המשפטים בוחנים אפשרות להגביל את כוחם של ראשי הערים בשינוי מדיניות תכנונית בשטחם בעיה שעליה מתלוננים יזמים וקבלנים בשוק הבנייה כבר שנים רבות.
אחת הסוגיות המרכזיות שבהן הם דנים, עוסקת בכך שמסמכי המדיניות המגובשים ברשויות המקומיות אינם בעלי תוקף סטטוטורי ולכן נבחנת האפשרות להפוך אותם לכאלה ובכך יקשה על שינוי מדיניות תכוף - ובמקביל יעניק ודאות תכנונית לעוסקים בענף.
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מהלך משפטי חשוב נוסף הנבחן כעת שיש לשים עליו את הדעת הוא נושא היטלי ההשבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית. כיום, קבלנים לא יודעים, בתחילת הדרך אם בפרוייקט התחדשות עירונית שהם עובדים עליו יוטל היטל השבחה או לא. לכן, טוב עושה משרד המשפטים המבקש לחזק את הוודאות בנושא כבר בתחילת ההליך התכנוני, ולא בשלביו המאוחרים כפי שזה קורה היום. קבלנים צריכים לדעת מוקדם ככל הניתן אם הפרויקט יחויב בהיטל השבחה או לא.
אנחנו נמצאים כבר שלוש שנים מאז השינוי בחוק התכנון והבנייה מ-2016, הנוגע להיטלי השבחה בפרויקטי תמ"א 38 ומאז אנחנו מצויים בחוסר ודאות לגבי השאלה אם נדרש לתשלום היטלי השבחה בפרויקט או לא, מה שיכול להשפיע מהותית על חישובו הכלכלי של הפרויקט.
לסיכומו של דבר, אני חושב שאחרי לא מעט שנים שיש בשוק הבניה מספר בעיות מהותיות המשפיעות על הציבור, בין אם זה המשווע לדירה חדשה ובין אם מעוניין בתמ"א 38, המדינה מתעוררת ומנסה לפתור את המצב. אני מאמין שברגע שהתיקונים החדשים ייכנסו לחוק ויאושרו הוודאות הן של הקבלנים והן של הציבור יעלו ומשם נראה יותר רצון לביצוע וייזום פרויקטים חדשים.
הכותב הוא מנכ"ל משותף ב"גרין פארק יזמות ובניה"
- 5.אזרח 18/06/2019 12:29הגב לתגובה זובמתחם הגיבורים ובמתחם דליה
- 4.י. 18/06/2019 11:09הגב לתגובה זוראש עיר אחראי על כך שהעיר שלו תתנהל בצורה מאוזנת שפויה ועם מבט קדימה לא לשנה שנתיים אלא לעשר, עשרים וחמישים שנה. תמ"א 38 היה רעיון נהדר (אם אתם מאמינים שבסיסו ההנדסי אכן מחזיק מים, ואין על כך הסכמה בקרב אנשי מקצוע כולל גדולי המומחים בטכניון) עם הכוונה וביצוע כושלים - בישראל כמו בישראל. הציפו ערים כמו גבעתיים ורמת גן בפרוייקטים שמתבצעים בצורה פרטאצ'ית ובערים עם סיכון גבוה כמו טבריה ובית שאן לא ביצעו אפילו פרוייקט אחד לרפואה. בינתיים חצי מרמת גן וגבעתיים הפכו לאזורים ללא חנייה לחלוטין שבהם חונים גם על מעברי חצייה, בהם יש פקקי תנועה של חצי שעה ביציאה משכונה קטנטנה, שאין מספיק תשתיות עירוניות ושהעירייה עובר למצב כמעט גרעוני או גרעוני. אם מישהו מהפקידות יחשוב לפגוע במרקם החיים הישראלי עוד יותר זה פשוט יגיע לבית המשפט העליון. על החתום - עו"ד בעל משרד גדול בתחום
- 3.עוד אינטרסנט 18/06/2019 10:31הגב לתגובה זובאין תשתיות ראויות שנוצרו בידי העיריה אין לצופף אנשים רק בגלל חמדנות היזמים.
- 2.רונית 18/06/2019 09:12הגב לתגובה זומול ראשי הערים קיים רק בצע הכסף לא תכנון סביר לא תשתיות לא תחבורה ולא חניות הגיע הזמן שישימו לכך סוף
- 1.היתרי בניה 18/06/2019 08:02הגב לתגובה זוהמדינה חוקקה חוקים אבל לא מסוגלת לאכוף. ראשי הערים בכוונה לא נותנים מהר היתרים
- ככה היזם צריך לפנק אותם (ל"ת)ברור 18/06/2019 09:13הגב לתגובה זו
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא?
פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%.
רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.
לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.
נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה.
- מיסוי חברות ארנק ב-2025: הכסף על השולחן
- החשד: רואה החשבון השמיט הכנסות ושיקר - מה עשתה רשות המסים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס
מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).
