שוורים ודובים וול סטריט
צילום: Istock

סגירה אדומה בוול סטריט: טסלה נפלה ב-7.6%, סיטי בנק ירדה ב-1.4%

לאחר 3 ימים של תמיכה, הממשל האמריקני לא הזריק כסף הערב, והמדדים הגיבו. דיווחים בסין: "הממשל לא מעוניין לחדש את השיחות בתנאים הנוכחיים". תשואות האג"חים ירדו כאשר הורדת הריבית בארה"ב קרובה מתמיד
עמית נעם טל | (23)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 1%, כאשר התנודתיות גבוהה גם הערב. ברקע למסחר, לאחר שבשלושת ימי המסחר האחרונים הזרים הממשל האמריקני כ-40 מיליארד דולר לשווקים, הממשל האמריקני לא צפוי לבצע פעולות דומות בימים הקרובים, מה שצפוי להגביר את התנודתיות. מנגד, נציין כי בשבועיים הקרובים מתרחש ה"פיק" ברכישות החוזרות מצד החברות (BUYBACK), מהלך שצפוי להעניק תמיכה לשווקים.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%   

סוגיית מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין צפויה להמשיך לעמוד גם הערב במוקד. ברקע להתבטאויות האופטימיות של הממשל האמריקני בימים האחרונים בנוגע לאפשרות לחידוש שיחות הסחר למרות המכסים שהוטלו בשבועיים האחרונים, הדיווחים היום מהעיתונות הסינית הממשלתית מצביעים כי סין איננה מסכימה לחדש את שיחות הסחר בתנאים הנוכחיים ותחת איום של הממשל לעלות את המכסים. נזכיר כי הנשיא חתם אמש על צו האוסר על חברות אמריקניות להשתמש בציוד שיוצר ע"י חברות טלקום זרות שמהוות איום ביטחוני על ארה"ב. החתימה של טראמפ הגיעה זמן קצר לאחר שהנשיא הכניס את ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי לרשימה הבעייתית של החברות.

בתוך כך, הבית הלבן הודיע הערב כי הממשל האמריקני החליט לדחות את ההחלטה על הטלת מכסי ייבוא על רכבים אירופאים ב-6 חודשים, כאשר אם הצדדים לא יגיעו להסכם בתוספת הזמן, הממשל האמריקני עשוי להודיע על מכסים על רכבים ומוצרים נוספים. בנוסף, ע"פ דיווח ברשת החדשות בלומברג, הממשל האמריקני רוצה להסיר את המכסים שהטיל בשנה שעברה על ייבוא אלומיניום ופלדה ממקסיקו ומקנדה (לכתבה המלאה).

בתוך כך, סוגיית הנזילות בשווקים צפויה לחזור הערב למרכז הבמה. אחד הגורמים העיקריים לתיקון החד בימים האחרונים, וההתעלמות של השוק מכל ההחרפה במלחמת הסחר בין סין לארה"ב, הייתה התערבות של הממשל האמריקני. קופת האוצר האמריקני (treasury general account) ירדה ב-3 ימי המסחר האחרונים ב-40 מיליארד דולר, ואמש היא קבעה תחתית לזמן הקרוב סביב רמה של 290 מיליארד דולר. מתחילת החודש ירדה קופת המזומנים ב-130 מיליארד דולר, כאשר המשמעות היא שיש יותר כסף במערכת הבנקאית. לפחות עד סוף החודש, הממשל לא צפוי להזרים כסף למערכת הבנקאית. עם זאת נציין כי הממשל אותת בתחילת החודש כי קופת המזומנים שלו צפויה לרדת לרמה של 85 מיליארד דולר עד סוף ספטמבר (לכתבה המלאה).

קופת האוצר האמריקני: הממשל הציף בימים האחרונים את המערכת הבנקאית בדולרים

 

ברקע להתפתחויות האחרונות, היואן הסיני ממשיך להיחלש מול המטבע האמריקני, ונסחר כעת ברמה של 6.94 יואן לדולר. נזכיר כי רק לפני כשבועיים נסחר הצמד ברמה של 6.7 יואן לדולר, וכי זהו "הטרייד הכואב לשווקים" (לכתבה המלאה).

הדולר מול היואן הסיני: חזר להיחלש ביומיים האחרונים

 

תשואות האג"ח של ארה"ב ירדו הערב, כאשר הורדת ריבית בהמשך 2019 הופכת בימים האחרונים לכמעט ודאית (לכתבה המלאה). התשואה לתקופה של 10 שנים יורדת כעת לרמה של 2.38%, כאשר התשואה לתקופה של שנתיים יורדת לרמה של 2.18% בלבד.

במרכז

סקטור הבנקאות ממשיך גם הערב לעמוד במרכז ברקע לחשש מהאטה כלכלית, והצפי להורדת ריבית. מניית דויטשה בנק (סימול: DB) איבדה 1% וקרובה כעת לשפל כל הזמנים, כאשר נזכיר כי הבנק "גדול מכדי ליפול". סיטי בנק (סימול: C) יורדת ב-1.1%. גולדמן זאקס (סימול: GS) משילה 0.9% מערכה.

מניית חברת בניית האתרים הישראלית וויקס (סימול: WIX) עלתה ב-3.2% וריכזה עניין לאחר שנפלה אמש ב-5.2% ברקע לדוחות הרבעון האחרון. החברה דיווחה על הפסד נקי של 30.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 19.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (לכתבה המלאה).

אנבידיה (סימול: NVDAׂ) איבדה הערב 2.3% ברקע לפרסום הדוחות אמש (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    ערן 18/05/2019 12:31
    הגב לתגובה זו
    מתרוקנות לגמרי עצוב שזה נשיא שיביא להתמוטטות בתזרים המזומנים ובסופו של דבר והכל יקרוס
  • זה ממשל ספקולנטי שמנפח בלון ענק.ליהודים הוא טוב (ל"ת)
    שלמה 18/05/2019 21:08
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    שוק של רק למעלה 18/05/2019 10:40
    הגב לתגובה זו
    המוסדיים מאורגנים להמשך עליות ליום ראשון. לא לקנות פוטים שימחקו כבר ביום שלישי אחרי 3 ימי עליות של אחוז כל פעם. כבר ביום שלישי בבוקר המעוף חותך את 1600 וטס למעלה. פקיעה כנראה 1650. תבדקו אותי
  • ראשון ירידות של עד 0.5%, תבדוק אותי (ל"ת)
    חי בסרט 18/05/2019 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    המשך..וכמובן AAPL (ל"ת)
    מדען 17/05/2019 22:46
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    השווקים זה זמן רב גמורים!!!כמשל: D.B..G.E..פריגו..טבע!! (ל"ת)
    מדען וקצין בכיר. 17/05/2019 22:42
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    בורסות W.S תגענה בשיא השפל ל13% ממחירם היום!!! (ל"ת)
    שימעו מה אני אומר 17/05/2019 21:36
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    100 17/05/2019 18:04
    הגב לתגובה זו
    כל ירידה למטרת עליה
  • כסף על הריצפה ומטאטאים אותו לאשפה. רק זהב 10 טונות (ל"ת)
    . 17/05/2019 21:15
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אל ורק למעלה 17/05/2019 17:54
    הגב לתגובה זו
    אך ורק מעלה.עולם המחשבים רבותיי
  • 9.
    מה זא? (ל"ת)
    מתרחש הפיק? 17/05/2019 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אך ורק למעלה 17/05/2019 17:11
    הגב לתגובה זו
    זה רק למעלה
  • 7.
    ממתי הבית הלבן מודיע לbizportal מתי הממשל מווסת? (ל"ת)
    יוסי 17/05/2019 17:03
    הגב לתגובה זו
  • בעצם מהיום בלילה (ל"ת)
    מהיום בבוקר 17/05/2019 21:16
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הרס את העולם (ל"ת)
    טרטמפ 17/05/2019 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כל ירידה לקנות (ל"ת)
    אך ורק למעלה 17/05/2019 16:44
    הגב לתגובה זו
  • נשארים תמיד בארץ (ל"ת)
    לא יורדים 17/05/2019 21:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מיצוב המשך 17/05/2019 16:04
    הגב לתגובה זו
    ברצוני לציין שדווקא בתקופה "זוהרת" זאת עלו הסיכויים לאתר את חברות היד ההפוכה..ואכן תופעת S&S שלנו שהתמחתה בכל סוגי הפעילות הכלכלית ובמיוחד בשאילת סחורה פגומה בכמויות עצמות ולהעצים על ידי מינופים גדולים ודי להזכיר את האומללות D.B....G.E....פריגו וטבע ועוד רבות ולא טובות שנאספו בשיאן ואנו עדיין ממשיכים לאסוף גם היום. יש לציין שבחודשים האחרונים היגברנו את תהליך שאילת הסחורה לכל רוחב החזית..שבת טובה.
  • פרופסור רק למעלה 17/05/2019 19:50
    הגב לתגובה זו
    תבדוק לאורך 10 שנים תנסה כדי לך.וממשיך ללא מעצור.
  • אין דבר כזה במציאות מניות FLAG בגלל שאת פלגמט. (ל"ת)
    לטומטום הדביל 17/05/2019 22:34
  • 3.
    מיצוב המשך 17/05/2019 15:56
    הגב לתגובה זו
    כל פעילותם של קובעי מדניות הכלכלות בויסות הבלתי מבוקר ונשלט והוגן ונכון שעומד לצאת מכלל שליטה. היו שותפים המעשה אנשים מושחתים כמו הטראמפ הנשיא הגרוע בתולדות ארצות הברית שמובילנו לאין מוצא קטלני. למרות הדחיפה ההיסטרית הזאת שבגינה לפחות חלקנו אכן הירווחנו ממנה...מתברר בעליל שרוב אנשי וגופי תבל לא ניצלו תקופה הזוייה זאת לתועלתם או ניצלו אבל לא בצורה חכמה והפסידו.
  • 2.
    בפתיחה חוזרים למעלה קל (ל"ת)
    אך ורק למעלה 17/05/2019 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מצב מיצוב וחיצוב 17/05/2019 15:48
    הגב לתגובה זו
    מתברר בפעם המי יודע כמה שכל העליות של השנים האחרונות ממש לא נבעו מטעמים כלכליים נכונים ואמיתיים. הרוב ברובו היה דחיפה מסיבית שיקרית ואומללה מלאה הזיות בזויות שהובילה לנזק בלתי הפיך..יש המשך.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: