עמית טל
צילום: Bizportal

טראמפ הצית את "הטרייד הכואב לשווקים"?

בעוד סין וארה"ב מטילות מכסים הדדיים אחת על השנייה, שוק המט"ח גועש הערב. היואן נחלש כעת ב-1% לשפל של 6 חודשים. במקביל, הלחץ עובר לשאר השווקים המתעוררים, במהלך שעשוי ליצור "כדור שלג". הודו נמצאת במוקד
עמית נעם טל | (1)

ברקע להטלת המכסים על סחורות סיניות בהיקף של 200 מיליארד דולר בשישי האחרון והתגובה היום של הסינים (לכתבה המלאה), שוק המט"ח גועש היום ועשוי ליצור כדור שלג שישפיע על השווקים הרבה יותר מאשר העלאות המכסים האחרונות.

אחת הדרכים שיש לממשל הסיני להגיב להטלת המכסים מצד ארה"ב היא לבצע פיחות בערכו של היואן, ונראה כי הממשל מבצע זאת בימים האחרונים. שער היואן מחוץ לגבולות סין (offshore) נופל כעת ב-1% לרמה של 6.91 יואן לדולר. נזכיר כי רק בתחילת השבוע הקודם ערכו של המטבע הסיני עמד על 6.7 יואן לדולר.

בפעם הקודמת שארה"ב הטילה מכסים על סין, היואן ביצע פיחות של 11% ולמעשה קיזז את המכסים. כעת מעריכים בשוק כי על מנת לאזן את המכסים האחרונים, היואן צריך לרדת לרמה של 7.9 יואן לדולר. קשה לראות סיטואציה בה הממשל האמריקני מסכים למהלך כזה.

הדולר מול היואן הסיני בשנים האחרונות: מהלך חד בימים האחרונים

 

נציין כי הפיחות בערך המטבע הסיני היה מתבקש בחודשים האחרונים לנוכח הפרשי הריביות בין השוק הסיני והשוק האמריקני, ולנוכח מצוקת המזומנים של הבנקים הסינים. מלחמת הסחר שהתפרצה בימים האחרונים מהווה טריגר משמעותי למהלך. לפני כחודשיים הגדרנו פיחות ביואן כ"טרייד הכואב ביותר לשווקים" (לכתבה המלאה).

הפיחות ביואן הסיני מוביל כעת כצפוי לבריחת הון מרוב השווקים המתעוררים. הלירה הטורקית מאבדת כעת 2.2% מול המטבע האמריקני, כאשר אפקט של הפעולות האחרונות של הבנק המרכזי מתפוגג. הפזו המקסיקני מאבד כעת 0.6% מערכו מול המטבע האמריקני. הראנד הדרום אפריקאי משיל 1.3% מערכו, והרובל הרוסי מאבד 0.4%.

מדינה שהופכת למעניינת במיוחד לאור האירועים בשבועות האחרונים היא הודו. 2 גורמים משמעותיים מעיבים כעת על הכלכלה המקומית: הגורם הראשון הוא המתיחות בין סין לארה"ב שגוררת יציאה של כספים מכלל השווקים המתעוררים. בנוסף, הסנקציות שהטילה ארה"ב על ייצוא נפט איראני צפויות להשפיע גם הן על הכלכלה. בנוסף, צריך לזכור כי המדינה עדיין לא התאושש מגלי ההדף של חדלות הפירעון של ענקית המימון IL&FS במהלך 2018.

ברקע לגורמים אלו טען בסופ"ש האחרון טען המזכיר לענייני חברות בממשלה ההודית כי "משבר מתקרב בגופים הפיננסים החוץ בנקאים (NBFC)", כאשר ציין כי התנאים הנוכחים הן מתכון לאסון. "יש בריחת הון, מינוף יתר, האטה חדה ופער משמעותי בין שורת הנכסים והתחייבויות. זהו זמן מכונן, בטווח הבינוני והרחוק מדובר בתהליך חיובי, בטווח הקצר עשוי להיות סוער".

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

גרף הדולר מול הרופי ההודי: פריצה טכנית הבוקר

 

החדשות הטובות עבור השווקים הן כי המהלכים האחרונים מגיעים בתקופה בה הממשל האמריקני מוריד באופן משמעותי את גיוסי ההון שהוא מבצע לנוכח סוגיית תקרת החוב. בכל סיטואציה אחרת, הלחץ של הדולר היה חזק הרבה יותר. כפי שדיווחנו מוקדם יותר החודש, קופת האוצר של ארה"ב צפויה לרדת לרמה של 85 מיליארד דולר בלבד לקראת סוף ספטמבר (לכתבה המלאה), והמשמעות היא שיש יותר דולרים בשווקים (לפחות עד ספטמבר, אז הפד' יצטרך לקבל החלטות מכריעות). נציין כי קופת האוצר כבר ירדה מתחילת החודש ב-100 מיליארד דולר, כאשר 40 מיליארד דולר מתוכם הוזרמו ב-2 ימי המסחר האחרונים. האם זה יספיק בכדי לעצור את "הריצה לדולר"?

קופת האוצר האמריקני: הממשל הזרים כסף לשווקים בימים האחרונים ומיתן את הלחץ של הדולר

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סליחות 13/05/2019 18:47
    הגב לתגובה זו
    על הנשיא החלש ביותר בתולדות אמריקה , על חוסר היכולת להביא מדינות לידי שיתוף פעולה , על חוסר היצירתיות וחוסר המנהיגות - על כל אלה אפשר לסלוח ...אבל על הניסיון להציג כל כישלון כהצלחה ... לא ללמוד מאומה מאוסף ניסיונות כושלים ... ולהמשיך לדפוק את הראש בקיר... על אלו אי אפשר לסלוח לעולם - לעצמינו !!!
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.