YMS. כנס השיווק לצעירים בלונדון
צילום: רן שלהבי

זה לא הגיל זה התרגיל: נשאל בראיון העבודה לגילו - ויפוצה

ביה"ד לעבודה קיבל חלקית את תביעתו של אדם שהתראיין למשרת קופירייטר, וטען כי נשאל במהלך ראיון העבודה לגילו וכי זו הסיבה בגינה לא התקבל לעבודה

אדם שהתראיין למשרת קופירייטר בחברת שיווק ופרסום דיגיטלי נשאל במהלך ראיון העבודה לגילו. בתביעה שהגיש לבית הדין האזורי לעבודה טען כי עניין הגיל היה הסיבה בגינה לא התקבל בסופו של יום לעבודה. השופט שוכנע כי עניין הגיל עלה "בתמימות" על רקע השיחה החברית שהתפתחה בראיון בינו לבין המראיין, אולם קבע כי עצם העלאת נושא הגיל בראיון העבודה, גם אם הוא נעשה בתמימות מסוימת, מהווה "הפליה עקיפה", ופסק לתובע פיצוי בסך 5,000 שקל ללא הוכחת נזק.

התובע זומן לראיון עבודה למשרת קופירייטר בנתבעת, חברה לשיווק ופרסום דיגיטלי. בראיון נכחו מנהלת משאבי האנוש של החברה ומנהל השיווק. אין חולק כי במעמד הריאיון נשאל התובע לגילו, והשיב כי הוא בן 44.

לאחר הריאיון, ועוד באותו היום, העביר התובע למנהלת משאבי האנוש שתי הודעות דוא"ל. בראשונה כתב כי היה לו נעים לפגוש אותם בראיון וכי אהב את האווירה בחברה, וכן צירף חומרים שנכתבו על ידו. בהמשך, שלח התובע מייל נוסף עם דוגמאות לעבודה שנכתבה על ידו. יומיים אחר כך, פנה התובע שוב בתכתובת דוא"ל למנהלת משאבי האנוש על מנת לברר את גורל מועמדותו, ונענה על ידה כי הוחלט שלא להמשיך בהליך גיוסו לתפקיד.

בעקבות האמור, פנה התובע באמצעות פרקליטו לחברה, במכתב דרישה לפיצוי בגין הפליה פסולה על רקע גילו בהליך קבלתו לעבודה. החברה דחתה את טענותיו בטענה כי לאחר ראיון העבודה ועל סמך בחינת החומר ששלח, התובע לא נמצא מתאים לעבודה. על כן, הגיש התובע תביעה כספית לבית הדין האזורי לעבודה בת"א, בה עתר לפיצוי על הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

לגרסת התובע, בשלב מסוים במהלך ראיון העבודה ולאחר מספר שאלות מקצועיות, נשאל הוא לפתע ע"י מנהל השיווק מהו גילו, ומשהבהיר באופן חד משמעי כי אין מדובר בשאלה מותרת ולגיטימית המשיך האחרון ללחוץ עליו בעניין עד שנאלץ בלית ברירה, להשיב כי הוא בן 44. בתגובה לכך, על פי הנטען, הגיב מנהל השיווק "וואו, לא הייתי מאמין, הייתי בטוח כי אתה גג בן 35". עוד לטענת התובע, מאותו רגע ליוותה אותו תחושה קשה של חוסר אונים, לנוכח החיטוט והחדירה לפרטיותו והלחץ שהופעל עליו להצהיר מהו גילו. כתוצאה מכך חש התובע לדבריו חוסר בטחון, ולמעשה הוא הפסיק לתפקד בריאיון בצורה המאפיינת אותו בשגרה, לאחר שהבין כי אינו נשפט רק על סמך כישוריו, אלא גם על סמך גילו.

לגרסת החברה, במהלך הריאיון סיפר התובע על ניסיונו התעסוקתי והכשרתו והאווירה בריאיון הייתה נעימה ונינוחה. לאור זאת, התעניין מנהל השיווק בגילו של התובע, אך זאת בהקשר לאותה שיחה "חברית ונעימה" וללא כל קשר לעבודה. בתגובה לכך, החמיא לו מנהל השיווק על חזותו הצעירה.

השופט הבכיר יצחק לובוצקי הזכיר כי לפי סעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חל איסור על מעסיק להפלות בין עובדיו או דורשי עבודה מחמת עילות מסוימות, ובכלל זאת גילם. בעניין זה ציין השופט כי הפליה מחמת גיל בולטת במיוחד בתהליכי גיוס עובדים, והיא קיימת גם בשלב סיום יחסי העבודה. כמו כן, כשמדובר בכניסה לעבודה, נפסק שהמעביד מנוע מלקבוע תנאי סף של גיל, שאינם רלוונטיים לתפקיד.

קיראו עוד ב"בארץ"

כן נקבע בפסיקה, כי הנטל הראשוני להוכיח הפליה מוטל על העובד, אך די שהתובע יביא ראשית ראיה באשר לכך, על מנת להעביר את הנטל לכתפי המעסיק להוכיח שלא פעל בניגוד לחוק.

במקרה הנוכחי, ציין השופט, אין חולק ששאלת גילו של התובע עלתה במהלך הריאיון, ובכך קיים פסול מסוים. לצד זאת, קיבל את גרסתו של מנהל השיווק לפיה שאלת הגיל עלתה בתום לב, במהלך שיחה שהתקיימה בין הצדדים ברוח טובה, כשהשיחה ביניהם "התגלגלה" לסוגיית תחביב משותף שחלקו השניים, כאשר המחמאה על מראהו הצעיר של התובע ביחס לגילו לא הייתה תוך הסחה של בדיקת מקצועיותו. לפיכך, שוכנע השופט כי שאלת הגיל עלתה מתוך סקרנות גרידא, ואף התובע קיבל זאת ברוח טובה, ולראיה אותו מייל ששלח מיד לאחר הריאיון, שמצביע על האווירה הנעימה והטובה ששררה במהלך הריאיון. עובדה זו, לדעת השופט, שוללת לחלוטין את ניסיונו של התובע בתביעתו להציג את העלאת סוגיית הגיל, כעניין משפיל שגרם לו לתחושה קשה.

על כן, קבע השופט כי לעניין הגיל לא הייתה השפעה על אי קבלתו של התובע לתפקיד, או השפעה מזערית. השופט אף ציין בעניין זה כי הוא מתקשה לקבל את טענת התובע לפיה עמד בתנאים ובכישורים המקצועיים הנדרשים לתפקיד, וכי לא נסתרה גרסת מנהל השיווק לפיה בחינת החומרים המקצועיים ששלח התובע הובילה להחלטה כי הוא אינו עומד בקריטריונים המקצועיים הנדרשים לחברה.

על אף האמור, סבר השופט כי לצד זאת קיימת גם חשיבות לשאלה כיצד הנושא מצטייר בעיני המתבונן מן החוץ. לשיטתו, אף שלא מדובר ב"הפלייה ישירה ומכוונת", עצם העלאת נושא הגיל בראיון העבודה, גם אם הוא נעשה בתמימות מסוימת,  מהווה "הפלייה עקיפה" המזכה את התובע בפיצוי ללא הוכחת נזק שיהיה ברף הנמוך, בסך 5,000 שקלים ללא הוצאות. החברה הנתבעת יוצגה בתביעה ע"י עו"ד רונית לוי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    להפלות מחמת גיל מבוגר או צעיר זה מכוער ובזוי (ל"ת)
    בלי קשר 18/03/2019 15:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משתומם 18/03/2019 14:23
    הגב לתגובה זו
    בהתחלה אסרו על שאלות של תכנון הריון ושירות מילואים, אחר כך אסרו על שאלת המצב המשפחתי, אחר כך אסרו על שאלות בנושאי בריאות ובריאות נפשית, ובסוף אסרו לשאול על הגיל...בקיצור, מבקשים ממעסיק לקחת סיכונים, ככה סתם.
  • 1.
    עובדים נהיו העקב אכילס של כל עסק. מוצצי דם (ל"ת)
    ממי 18/03/2019 13:57
    הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.