משטרה צמיג
צילום: משטרה צמיג

"חושמל" בשוגג וחוייב בהוצאות משפט של 30 אלף שקל

בית משפט השלום בת"א קיבל חלקית את תביעתו של אזרח ממוצא אתיופי שהותקף על ידי שוטרים באקדח טייזר 

בית משפט השלום בת"א קיבל חלקית את תביעתו של אזרח ממוצא אתיופי, שהותקף על ידי שוטרים באקדח טייזר לאחר שנקלע במקרה לאזור בו התקיימה באותה עת קטטה המונית. נקבע, כי יסודות עוולת התקיפה התקיימו בנסיבות המקרה, אולם מאחר שטענות התובע לרשלנות של מח"ש בחקירה נדחו, חויב בהוצאות בסך 3/4 מהפיצוי שנפסק. כפועל יוצא, יפוצה התובע ב-10 אלפים שקל בלבד.

התובע, בן לעדה האתיופית, נקלע באפריל 2012 לאזור בו התרחשה באותה עת קטטה אלימה ורבת משתתפים בעיר חיפה. אין חולק כי לתובע לא היה כל קשר לקטטה בעטיה הוזמנה המשטרה למקום, אלא היה עובר אורח מזדמן אשר בילה במועדון סמוך, וביקש לנסות להפריד בין הניצים שהיו מעורבים באותה הקטטה. התובע לא נעצר ולא נחשד בגין אילו מן האירועים בגינם הוזעקה המשטרה למקום.

בתביעה שהגיש לבית משפט השלום בת"א טען התובע כי הותקף על ידי השוטרים שנכחו במקום באמצעות אקדח טייזר וגז פלפל, וזאת ממניעים גזעניים בשל היותו בן העדה האתיופית. עוד טען, כי מטעם זה גם לא נחקרה התלונה שהגיש למח"ש ביחס לאירוע התקיפה, במהירות ובשקידה הראויה. תיק החקירה בגין תלונת התובע נסגר על ידי מח"ש בשל העדר תשתית עובדתית ראייתית מספיקה להגשת כתב אישום כנגד מי מבין השוטרים המעורבים באירוע. גם הערר שהגיש התובע למחלקת העררים בפרקליטות המדינה על ההחלטה לסגור את התיק נדחה.

עילת התביעה בכל הנוגע לחקירת התלונה במח"ש, מסתכמת בטענה כי בירור וחקירת תלונת התובע במח"ש נעשתה באיחור, אופיינה בגרירת רגליים ובתיאום עדויות שנעשה בין השוטרים המעורבים במסגרת תחקיר האירוע וזאת בסמיכות למועד חקירתם במח"ש. מסיבות אלו, ומאחר שהחקירה התנהלה בצורה רשלנית, טען התובע כי לא הגיעה מח"ש לתוצאות חד משמעיות שניתן וצריך היה להגיע אליהן אילו החקירה הייתה מתבצעת כראוי ובשל כך נסגרה התלונה מחמת חוסר ראיות.

שופטת אידית קליימן-בלק קבעה כי התקיימו יסודות עוולת התקיפה ביחס לתובע בכל הנוגע לשימוש באקדח הטייזר, וזאת אף אם זהות השוטר הספציפי מבין כלל השוטרים שהיו מעורבים באירועי המעצר לא ידועה ולא התבררה לאשורה, תהא הסיבה לכך אשר תהא. כפועל יוצא, אחראית המשטרה באחריות שילוחית בגין התנהגות שוטריה שנעשו במסגרת תפקידם.

לדעת השופטת, מהמסכת הראייתית שהוצגה מתבקשת מסקנה לפיה אחת מהלחיצות של אקדח הטייזר מצאה דרכה ופגעה בגופו של התובע ולמרות שהשוטר שעשה שימוש באקדח הטייזר הכחיש זאת, לא מן הנמנע כי הפגיעה בתובע נעשתה בשוגג, מה שעלול לקרות במהלך טיפול במעצר אשר חיש מהר הפך לאירוע סוער והמוני עם פוטנציאל להתפרצות של אלימות.

באשר לשימוש בגז הפלפל, זה לא הוכחש על ידי הנתבעים ואף השוטרים עצמם העידו כי הם עצמם נפגעו מגז הפלפל שהיה באוויר. משכך, לא הוכח כי הייתה כוונה ספציפית לפגוע בתובע דווקא ולכן ביחס לרכיב זה לא התקיימה עוולת התקיפה ביחס לתובע.

בהמשך בחנה השופטת את טענת התובע לרשלנות בחקירת האירוע על ידי מח"ש. בעניין זה התרשמה השופטת לאחר עיון מדוקדק בראיות כי לצורך בירור תלונת התובע נעשו פעולות חקירה רבות ונעשה מאמץ כן ואמיתי באיסוף מלוא הראיות על מנת לרדת לחקר האמת. לדבריה, החקירה בוצעה בשקידה ראויה, בפרק זמן סביר, לוותה בהנחיה של הפרקליטות ולא כללה "גרירת רגליים" או ניסיון לטיוח במהלכה. לפיכך, נדחתה הטענה לרשלנות בבחינת תלונתו של התובע.

ביהמ"ש: החקירה נעשתה בשקידה ובמסירות הראויה

עוד הוסיפה השופטת בנקודה זו כי מח"ש מיוזמתה שלחה את התיעוד הרפואי ותמונה מחזהו של התובע למכון הפתולוגי על מנת לאשר או לשלול קיומו של קשר אפשרי בין פגיעת אקדח הטייזר/שוקר לבין הממצאים על חזהו של התובע. עניין זה, לשיטת השופטת, מעיד כי נעשה ניסיון כן ואמיתי להגיע לחקר האמת ולהתחקות אחר אירועי אותו הלילה, אף אם תוצאת החקירה לא "תחמיא" למשטרה. לדבריה, אמנם, מבחינת מבחן התוצאה החקירה לא הניבה פרי ראייתי מספק לצורך העמדה לדין פלילי או משמעתי של מי מהגורמים המעורבים, אולם עובדה זו אינה מלמדת דבר וחצי דבר על איכותה ומקצועיותה של החקירה: "מבחן התוצאה אינו הפריזמה שבאמצעותה נבחנת שאלת ההתרשלות בביצוע החקירה", כתבה השופטת. "לפיכך ,אף אם נניח לצורך הדיון כי במהלך איסוף הראיות התעוררו והתגלו סתירות בעדויות או שינויי גרסה כאלו ואחרים, ועל כך דומני כי אין חולק, עדיין  אין זה מלמד כי החקירה נוהלה באופן רשלני, כפי שמבקש התובע מבית המשפט לקבוע".

עוד התייחסה השופטת לטענת התובע בדבר אפליה וגזענות אסורה כנגד בני העדה האתיופית. לדבריה, טענה זו עלתה ועברה כחוט השני לאורכו של כל המשפט, בין אם בצורה מפורשת ובין אם במשתמעת, והתובע אף צירף בעניין זה במסגרת ראיותיו דוח מבקר המדינה והחלטת ממשלה בנוגע לסוגיות אלו. לדעת השופטת, זוהי אינה המסגרת המתאימה לדון בסוגיות אלו, שכן עסקינן בתובע ובאירוע פרטני תוך בחינה פרטיקולרית של אופן הטיפול בתלונתו, להבדיל מדיון בטענות כוללניות על היחס שבין משטרת ישראל בכלל ומח"ש בפרט, מול בני העדה האתיופית, טענות שייתכן ומקומן יפה למאבק ציבורי למען שוויון חברתי המתאים למסגרות אחרות, ואולם לא במסגרת תביעת נזיקין זו.

לסיכום נקודה זו, קבעה השופטת כי החקירה נעשתה בשקידה ובמסירות הראויה מתוך מאמץ כן ואמיתי להגיע לחקר האמת ולמצות הדין מול מי מהשוטרים האחראים לפגיעה בתובע, אולם חרף מאמץ זה נותרו פערים גדולים בחומר החקירה באופן שאינו מאפשר העמדה לדין פלילי או משמעתי בסף הראייתי הדרוש לכך, בהתאם למסקנה אליה הגיעו הגורמים המשפטיים של מח"ש.

בהמשך דחתה השופטת גם את טענת התובע בנוגע לקבלת החלטה שגויה על ידי פרקליטות מח"ש עת הורתה על סגירת התיק, לאחר שלא התרשמה כי נפל פסול כלשהו בתהליך קבלת ההחלטה. לדבריה, החלטה זו התקבלה על ידי מספר גורמים משפטיים מטעם מח"ש לאחר שנבחנה בדקדוק לגופה, ואף עברה את המסננת של מחלקת העררים של מח"ש.

מלבד האמור, ומבלי לקבוע מסמרות בסוגיה, העמידה השופטת בספק את קיומה של חובת זהירות על יחסי שכנות בין מגיש תלונה לרשות החוקרת. צוין, כי הפסיקה לא קבעה אמנם הסדר שלילי בנוגע לחובת זהירות בין הרשות החוקרת לבין מגיש התלונה, אולם היא שמה דגש על אכיפת החוק כתכלית העיקרית של רשויות החקירה והתביעה בהליך הפלילי לטובת כלל הציבור ולאו דווקא ביחס למתלונן פלוני אשר מבקש, ובצדק מבחינתו, לבוא חשבון ולמצות את הדין עם שוטר אלמוני.

מכל מקום, סברה השופטת כי באשר לנזקי התובע בגין עוולת התקיפה, סכום של 40,000 שקל בתוספת שכ"ט עו"ד והוצאות משקף נכונה את מלוא נזקיו - הן בשל הכאב וסבל הפיזי שנגרם לו כתוצאה מהחשמול פלג גופו העליון באמצעות הטייזר והן בשל רגשות שליליים המלווים אירוע תקיפה מסוג זה לרבות עלבון צורב ומפח הנפש שחווה באירועי אותו לילה.

יחד עם זאת, סברה השופטת כי לא ניתן להתעלם מן העובדה כי התובענה נוהלה עד תומה, על כל ההשלכות הנובעות מכך בנוגע למשאבים והוצאות משפט שנגרמו לנתבעים אך ורק בשל עמידתו של התובע על בירור טענתו בנוגע לעוולת הרשלנות בנוגע לחקירת מח"ש, הגם שהנתבעות "הושיטו ידן לשלום" היו מוכנות לסיים הפרשה בפיצוי כספי, בין אם במסגרת הליך גישור ובין אם במסגרת הליכי קדם משפט. עוד הוסיפה השופטת כי בשל מספר העדים שנחקרו בתובענה, התפרש המשפט כולו על פני שלוש ישיבות וארך שעות רבות, כפי שיעידו קלסרי הראיות והמוצגים שהוגשו מטעם הצדדים המונים מאות עמודים, וכן פרוטוקול הדיון המונה כ- 300 עמודים. נוכח האמור, חייבה השופטת את התובע בהוצאות המשפט שנגרמו לנתבעים בסך 30,000 שקל. כפועל יוצא, יפוצה התובע בסך של 10 אלף שקל בתוספת 20% שכר טרחה עו"ד מגובה הפיצוי המקורי שנפסק (40 אלף שקל). התובע יוצג בהליך על ידי עו"ד אביתר קנולר. הנתבעות יוצגו על ידי פרקליטות מחוז תל אביב אזרחי.

כתבות משפטיות נוספות ניתן למצוא באתר תקדין

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    פסיקה נוראה, מדיפה גזענות ואטימות (ל"ת)
    [email protected] 07/03/2019 22:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מומי 02/03/2019 17:42
    הגב לתגובה זו
    רשות השופטת קשורה למדינה ולמשטרה נראה לכם שהם יצאו נגד המערכת ? זה היה צפוי המשטרה נהיתה אכזרית וברוטלית מידי ואיך מי שיעזור אותם וכל שולחיהם מתנערים מריסון המשטרה צריך לעשות סוף לזה מיד
  • 3.
    מרלצי 25/02/2019 22:32
    הגב לתגובה זו
    לבן אימרים לו סע שאלה מביכה מה לאן נוסע לבית חולים
  • 2.
    גזענים 25/02/2019 03:25
    הגב לתגובה זו
    אתיופים, אנחנו הספרדים מכירים את הגזענות של הגזע הלבן נגדנו ועכשיו בגלל שאתם קצת יותר שחורים המחלה עברה נגדכם. מעניין מי הבא בתור.
  • 1.
    עצוב 24/02/2019 20:52
    הגב לתגובה זו
    השופטת מגבה את מחש שמורחת חקירות ומגבה את השוטרים. ובסוף השופטת מתעצבנת על האתיופי שמעיז לערער ופוסקת לו פיצוי 0. מעניין מה היה קורה בן של שופטת היה חוטף טיזר בטעות
ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.