וול סטריט
צילום: iStock

לקראת שבועיים תנודתיים בשווקים?

אירופה צפויה להמשיך לעמוד במוקד בשבועות הקרובים, כאשר ה-ECB מוריד את תמיכתו בשווקים. הפד' צפוי לצמצם בשבוע הבא 31 מיליארד דולר ממאזנו, במקביל לגיוסים גדולים של הממשל
עמית נעם טל | (5)

בעולם בו הבנקים המרכזיים מהווים תפקיד מרכזי, כמעט לכל תנועה בשווקים ניתן למצוא הסבר מאוד פשוט – תנודה במאזני הבנקים המרכזיים. אחרי ראלי חד בחודש ינואר האחרון שהגיע בעזרת הזרקת נזילות מאסיבית מצד הבנקים המרכזיים הגדולים, השבוע החלו השווקים להרגיש את הפסקת הרכישות באירופה. לפי התנהגות השוק בשבוע האחרון, נראה כי צפויים חודשיים מאוד מאתגרים במיוחד עבור השווקים האירופאים. בתוך כך, הפד' צפוי לבצע צמצום חד במאזנו בשבועיים הקרובים.

אירופה נראית רע במיוחד, ולא רק בגלל נתוני המאקרו הקטסטרופליים בחודשים האחרונים והורדת תחזית הצמיחה השבוע (לכתבה המלאה), אלא גם בגלל שבחודשיים הקרובים ה-ECB לא יוכל לווסת את השווקים כפי שעשה במשך השנתיים וחצי האחרונות.

כפי שציינו בשבוע שעבר (לכתבה המלאה), התמיכה של הבנק בשווקים החלה לרדת בימים האחרונים לרמות שפל. סכום הרכישות השבועיות של הבנק בשוקי האג"ח הממשלתיים צפוי להסתכם ב-2.1 מיליארד אירו במהלך חודש פברואר. בחודש מרץ צפוי הסכום לעמוד על 2.3 מיליארד אירו בכל שבוע, וכל זאת בזמן שהמדינות צריכות לגייס הון רב. איטליה לדוגמא, צריכה לגלגל 63 מיליארד אירו בחודשיים פברואר מרץ. סכום הפדיונות בחודשיים הקרובים לא מאפשר ל-ECB  לווסת את שוקי האג"ח כפי שעשה בחודש ינואר האחרון (לכתבה המלאה).

שוקי האג"ח הגיבו במהירות השבוע: תשואות האג"ח של איטליה לתקופה של 10 שנים זינקו בשבוע האחרון מרמה של 2.6% לרמה של 2.98% הערב. לפי תחזית הרכישות של הבנק המרכזי, המשך קפיצה של הריביות הוא תסריט בעל סבירות גבוה במיוחד.

תחזית הרכישות של ה-ECB לחודשים הקרובים: חודשיים מאתגרים במיוחד

 

כפי שציינו מוקדם יותר השבוע, סקטור הבנקאות פגיע במיוחד להתפתחויות האחרונות, והסיכוי להתפתחות משבר בנקאות באירופה גבוהים (לכתבה המלאה). דויטשה בנק (סימול:DB) ירדה ביומיים האחרונים קרוב ל-9%, קרדיט סוויס (סימול:CS) איבדה קרוב ל-4%.

הדילמה העומדת כעת מול הבנק המרכזי מורכבת במיוחד: אם הבנק ימשיך במדיניותו הנוכחיות, ההאטה הכלכלית שכבר מורגשת תתעצם עוד יותר, והתפתחות של משבר בנקאות/חוב היא רק שאלה של זמן. מנגד, התערבות של הבנק תסלול את הדרך להיחלשות דרמטית של האירו. בנוסף, העובדה כי האיחוד האירופאי צונח למיתון זמן קצר לאחר הזרמה של קרוב ל-3 טריליון דולר בשנים האחרונות, מעלה את שאלת האפקטיביות של מדיניות ההתערבות של השנים האחרונות.

ומה קורה בארה"ב?

ברקע להתקפלות המרשימה שביצע הפד' בשבועות האחרונים, חשוב לזכור כי תהליך צמצום המאזן ממשיך עדיין במוד של "בטייס אוטומטי". המשמעות היא שמאזן הפד' צפוי לרדת בחודש הקרוב ב-44.4 מיליארד דולר. עיקר הצמצום צפוי להתבצע בשבוע הבא, כאשר 31 מיליארד דולר צפויים לרדת ממאזן הבנק ביום שישי (15.2).

מאזן הפד' המעודכן: והצפי לסוף החודש הקרוב

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    האמריקאים הם בלתי צפןיים וכל ציוץ של טרמפ משפיע עליהם (ל"ת)
    שלמה 09/02/2019 19:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לרון 09/02/2019 17:55
    הגב לתגובה זו
    ואח"כ עליות לקראת המסורת של פסח לא ממליץ כלום!
  • 3.
    אמיר 09/02/2019 17:16
    הגב לתגובה זו
    http://www.bizportal.co.il/marketopionion/news/article/759066
  • 2.
    דורון 09/02/2019 15:39
    הגב לתגובה זו
    כל הכותרות השליליות זה כדי להשחיל אתכם בפוטים ולמחוק את כספכם. אתם רוצים דוגמה. תראו שביום ראשון הבורסה תיפתח בעליות. נשאלת למה צריכים להיות עליות למרות באירופה ובוול הייתה מגמה שלילית 3 ימים ברציפות. מה היה כזה טוב שהבורסה צריכה לפתוח בעליות. התשובה כדי להשחיל אתכם ולמחוק לכם את הפוטים. ראו הוזהרתם !!! אל תקנו כתבות שליליות ואל תקנו פוטים.
  • 1.
    dru 09/02/2019 10:43
    הגב לתגובה זו
    אולי אפילו מתחת ל- 1380.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: