הלמ"ס: 13.1% מהתמ"ג הולך לרווחה
ההוצאה הלאומית לרווחה בישראל במגמת עלייה. המימון ברובו מהמגזר הממשלתי אך לעומת 2013 מדובר בירידה בהיקף הפעילות, מימון משקי הבית עולה
הלשכה המרכזית מפרסמת היום (ד') סקירה הבוחנת את ההוצאה הלאומית לרווחה בשנת 2015 המשקפת תמונת מצב מעניינת לגבי מידת רווחת התושבים בישראל.
על פי הנתונים, ההוצאה הלאומית לרווחה נכון לשנת 2015 עמדה על 152.2 מיליארד שקל, המהווים 13.1% מהתמ"ג (בדומה לשנים הקודמות 2013 ו-2014) ו-18.3% מסך הצריכה הפרטית והציבורית האזרחית. מדובר בעלייה לעומת השנים הקודמות בהן עמדה ההוצאה הלאומית לרווחה על כ-143.2 ו-137.8 מיליארד שקל בשנים 2014 ו-2013 בהתאמה.
ההוצאה הלאומית לרווחה לנפש בישראל ב-2015 הסתכמה בכ-18.2 אלף שקל (כ-4,703 דולר במונחי שווי כוח הקניה), לעומת כ-17.2 אלף שקל בממוצע בין השנים 2013-2014.
בתוך כך, מרבית הכספים, 81% מסך ההוצאה ב-2015, נותבו ישירות למשקי בית באמצעות פנסיות לאזרחים ותיקים וקצבאות לאנשים עם מוגבלויות וזכאים אחרים. 19% הנותרים, 28.9 מיליארד שקל המהווים 2.5% מהתמ"ג, נותבו לייצור ואספקה של שירותי רווחה. מדובר בעלייה של 12.4% במחירים קבועים לעומת 2014 כאשר אומדנים מוקדמים מעידים על התמתנות העלייה בשנים 2016 ו-2017 ל-2.8% ול-2.3%, בהתאמה.
המימון הממשלתי יורד, מימון משקי הבית עולה
מימון ההוצאה הלאומית לרווחה הגיע ברובו מהמגזר הממשלתי (כולל מלכ"רים ציבוריים) עם כ-60.2% ממימון הפעילות כאשר 23.9% מהמימון הגיע ישירות ממשקי הבית. אמנם, מהנתונים עולה כי חלקו של מגזר הממשלה במימון ההוצאה הלאומית לרווחה ירד בין שנת 2013 לשנת 2015, ואילו חלקם של משקי הבית במימון עלה (הוצאות משקי הבית כוללות רכישת שירותי רווחה, כגון רכישת שירותי מטפלות בית וכן תשלומים לביטוח לאומי).
- הישראלים מרגישים ירידה בביטחון האישי, אבל מרוצים מהחיים החומריים
- מה אם נעבור לצמוח פנימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלקו של המגזר העסקי במימון עמד על כ-13.1% כאשר חלקם של המלכ"רים הפרטיים (עמותות) היה נמוך ועמד על 1.5%. כך גם לגבי תרומות מחו"ל שהסתכמו ב-1.3% בלבד.
ההוצאה הלאומית לרווחה (כולל העברות למשקי בית) לפי מגזר מממן, 2013 ו-2015:
מקור הנתונים: הלמ"ס
עוד עולה כי עיקר המימון לרווחת אזרחים ותיקים (כולל פנסיות וקצבאות) ניתן על ידי משרדי הממשלה והגיע ל-47%, בהשוואה לכ-48% ב-2014. לעומת זאת, המימון של שירותים עבור אזרחים ותיקים במוסדות ניתן בעיקרו על ידי משקי הבית (74%), ואילו המימון של שירותים עבור אזרחים ותיקים בקהילה התחלק באופן מאוזן יותר בין משרדי הממשלה (50%) לבין משקי הבית (38%).
גם השירותים לילדים ונוער, משפחה, אנשים עם מוגבלויות, אוכלוסיות במצבי חירום, דיור ומובטלים ועידוד תעסוקה ממומנים בעיקר על ידי משרדי הממשלה (88%-39%). משקי הבית הם המממנים העיקריים (55%) של שירותי עזרה שאינם כסף. למשל, עמותות שמעבירות בעיקר מזון לנצרכים.
- רשות המסים חוקרת: קיזוז והפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מעל 150 מיליון שקל
- "נראה כי ההסתדרות נוהלה כמו עסק ששייך לאדם פרטי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
מרבית בתי האבות מופעלים על ידי גורמים פרטיים
על פי אומדנים ראשונים, בשנת 2017 עלתה ההוצאה הלאומית לרווחה (ללא העברות למשקי בית), במחירים קבועים, ב-2.3%, לאחר עלייה של 2.8% בשנת 2016 ועלייה של כ-12.4% בשנת 2015.
בשנת 2015, המגזר העסקי היה אחראי על אספקה של כשליש (33.6%, 9.7 מיליארד שקל) משירותי הרווחה בישראל (ללא העברות למשקי בית). עיקר פעילותו התרכזה בשירותי רווחה עבור אזרחים ותיקים (כ-66%), כלומר הפעלת בתי אבות ושירותי סיעוד. חלקם של המלכ"רים הפרטיים עמד על כ-27%. ובעצם, עולה כי מרבית בתי האבות ומוסדות הסיעוד בישראל מופעלים על ידי גורמים פרטיים.
חלקם של המלכ"רים הפרטיים מכלל אספקת שירותי הרווחה בארץ הגיע ל-37.7% מסך ההוצאה (10.9 מיליארד שקל), וחלק גדול ממנה ניתן לילדים ולנוער. במגזר הממשלתי (ללא מלכ"רים ציבוריים) הסתכמה אספקת שירותי הרווחה ב-7.5 מיליארד שקל, שהיו כ-26% מסך ההוצאה, ועוד 2.7% סופקו על ידי מלכ"רים ציבוריים.
ההוצאה הלאומית לרווחה (ללא העברות למשקי בית), לפי מגזר מבצע בין השנים 2015-2011:
מקור הנתונים: הלמ"ס

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

"נראה כי ההסתדרות נוהלה כמו עסק ששייך לאדם פרטי"
"אשר ברצותו ממנה אנשים לתפקידי מפתח, וברצותו מעבירם מתפקידם, וזאת כאשר לעיתים הם נעדרים כישורים מינימליים, והם עצמם לא מבינים מדוע הוצבו בתפקיד" - השופטת דורית סבן-נוי האריכה את מעצרם של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי
מעצרם של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי הוארך בשלושה ימים, עד יום חמישי. ההחלטה התקבלה לאחר דיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שבמסגרתו הציגה המשטרה הקלטות המצביעות, לפי החשד, על העברת כספים במזומן בין השניים.
נציגי המשטרה טענו בדיון כי מדובר בחקירה רחבת היקף, שנמשכת מזה כשנתיים. החקירה כוללת חשדות לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים במספר מוסדות ציבוריים, גופים עירוניים וממשלתיים. לפי המשטרה, יש חשד לקיומו של מנגנון שיטתי לקידום מינויים בתמורה להעברת כספים או טובות הנאה.
במרכז החקירה עומדת הטענה כי גבאי, הבעלים של סוכנות ביטוח, ניצל קשרים עם ראשי ועדים בהסתדרות למינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות, ובתמורה אותם ועדים העבירו עובדים לביטוח דרך סוכנותו. בר-דוד חשוד כי קיבל כספים מגבאי והשתמש בקשריו כדי לסייע לו לקדם מינויים ועסקאות. גבאי מצידו טען כי מדובר בהלוואה, ולא בתשלום בלתי חוקי.
עורכי הדין של שני החשודים הכחישו את החשדות. עו"ד מיכה פטמן, המייצג את בר-דוד, אמר כי מדובר בהלוואה של 30 אלף שקל שהועברה בשלוש פעימות. לטענתו, לא מדובר בעבירה פלילית. פטמן הדגיש כי אין ראיות למעטפות כסף או למעשים פליליים אחרים, וכי לא התקיימו נסיעות משותפות לחו"ל בין בר-דוד לגבאי. נציגת המשטרה טענה כי חקירת ההתכתבויות בין השניים עדיין לא הושלמה, וכי ישנם פערים בין גרסאותיהם.
בנוגע להעסקת בני משפחה של בר-דוד, המשטרה אישרה כי בנו עובד אצל גבאי, וכן כי בתו וכלתו נחקרו. לפי החשד, גבאי העלה את שכר בנו של בר-דוד לאחר שהתבקש לעשות כן, אך עו"ד פטמן טען כי מדובר בתוספת זניחה של 400 שקל. עוד נטען כי אחת מאחייניותיו של בר-דוד קיבלה הצעת עבודה מיבואן בשם דניאל זינגייך, לאחר שהתלוננה בפניו שהיא מחפשת עבודה.
