שר האוצר משה כחלון
צילום: דוברות האוצר
ראיון

ההפחדות, האיומים והדרמה שלא באמת קיימת: לאן צועד דירוג האשראי של ישראל?

ישנם גורמים בשוק שמציגים תרחישים קודרים ופגיעה אפשרית בדירוג האשראי של מדינת ישראל. נבהלנו. אז דיברנו עם האנליסט שמדרג את החוב של המדינה
ערן סוקול | (1)
נושאים בכתבה S&P משה כחלון

לאחרונה התקבלו במשרד האוצר פניות מטעם סוכנויות הדירוג הבינלאומיות, בהן התבקשו לספק הבהרות בנוגע לעליה בגירעון בתקציב המדינה. ישנם גורמים בשוק ההון שמצביעים על בעיה קשה שעלולה להתפתח כתוצאה מעליית הגירעון, עד כדי פגיעה בדירוג האשראי של ישראל. עם זאת, בדיקת Bizportal עם סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P העלתה כי ככל הנראה מדובר על מהומה רבה על לא דבר.

בתחילת החודש פרסם משרד האוצר נתונים מהם עלה כי בחודשים ינואר-אוקטובר 2018 נמדד גירעון של 24.3 מיליארד שקל לעומת גירעון של 1.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (נובמבר 2017 עד אוקטובר 2018) עמד על 3.6% מהתמ"ג. מדובר בגירעון הגבוה ביותר מאז 2012 (לכתבה המלאה).

בשיחה שקיימנו עם ד״ר קארן ורטפטרוב, האנליסט האחראי על דירוג מדינת ישראל בסוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P, שאלנו אותו האם יש בעיה כלשהי עם התקציב שעשויה להשפיע על דירוג האשראי של מדינת ישראל?

"אנחנו לא מגדירים את המספרים הנוכחיים כבעיה, כי אנחנו בעיקר מתייחסים למגמות. הנתונים האחרונים, אשר הינם נתונים נקודתיים אינם יכולים להצביע בפני עצמם על מגמה חדשה. מה גם שהיינו מודעים לכך שצפויים להתקבל נתונים מעט חלשים ביחס לשנתיים-שלוש האחרונות, עם גירעון גבוה באופן יחסי וזה אף נלקח בחשבון בתרחיש הבסיס שלנו לצורך דירוג האשראי של מדינת ישראל".

האם אתם צופים המשך התרחבות הגירעון?

"למעשה, יש לנו סיבות טובות להאמין שצפוי שינוי לטובה בביצועים התקציביים עד סוף השנה, אם מצד ההכנסות או מצד ההוצאות. כלומר, זה כנראה עדיין מוקדם מדי להגיע למסקנות כלשהן".

אז אם אין עדיין בעיה, מה צריך לקרות בשביל שתהיה בעיה?

"כפי שציינו בדירוג האשראי האחרון שלנו, פגיעה בדירוג של ישראל יכולה להתקיים כתוצאה מפגיעה משמעותית ביחס החוב תוצר. בנוסף, לצורך כך מה שמהותי ביותר זו המגמה, כלומר צריכה להיות מגמה של הרעה ביחס החוב תוצר. צריך לציין שלמעשה, במשך העשור האחרון דווקא נרשם שיפור ביחס החוב תוצר. בהינתן הצפי לצמיחת תוצר גבוהה מאד בישראל, אני חושב שזה מאד לא סביר שנראה עליה משמעותית ביחס החוב תוצר. הכלכלה הישראלית חזקה מאד עם פוטנציאל צמיחה חזק בשנים הקרובות, מה שצפוי לתרום לריסון הלחצים ביחס החוב תוצר".

משרד האצר בתגובה: משוחחים באופן שוטף

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אני רק שאלה 15/11/2018 22:52
    הגב לתגובה זו
    אתה חושב שהתוכנית מחיר למשתכן , תמשיך אחרי דצמבר ?, למרות הגירעון שיא . הרי כבר יש סוכנות דירוג שדורשת חקירה ,למה הגיעו לחריגה הענקית בגירעון הממשלתי.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.