שוק דובי וול סטריט דובים
צילום: Istock

מגדל הקלפים בשוק האג"ח האירופאי מתחיל ליפול

עדכון: מודי'ס הורידה את הדירוג החוב של איטליה לרמה של Baa3. אתמול: תשואות האג"חים של ספרד ואיטליה המשיכו לזנק 
עמית נעם טל | (11)

העצבנות בשוק האירופאי ממשיכה לעלות לקראת תאריך סיום תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי (ECB) בשוקי האג"ח. התשואה על אגרות החוב של איטליה לתקופה של 10 שנים זינקה מוקדם יותר לרמה של 3.77%, שיא מאז 2013, אך יורדת כעת לרמה של 3.55% ברקע להתערבות של ה-ECB. התשואות על אגרות החוב של ספרד עלו לשיא של שנה. מבט על תוכנית הבנק המרכזי לחודשים הקרובים מראה כי זוהי רק ההתחלה של משבר חובות.

עדכון (20-10 בשעה 11:30): מודי'ס הורידה את הדירוג החוב של איטליה לרמה של Baa3.

ברקע לזינוק בתשואות, המחלוקת בנוגע לתקציב הממשלות עולה מדרגה. כזכור, בתחילת השבוע הגישו הממשלות באירופה לרשויות האיחוד את התקציבים לשנת 2019. למרות הביקורות בשבועות האחרונים, הממשלה האיטלקית שלחה תקציב הכולל גידול של הגירעון התקציבי לרמה של 2.4%. לפי הדיווחים השונים, האיחוד האירופאי צפוי לדחות בימים הקרובים את הצעת התקציב.

כפי שטענו בחודשים האחרונים, משבר התקציב של איטליה "צץ" בעיקר בגלל סיום תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי, ולא בגלל חריגה משמעותית מידי מצד הממשלה האיטלקית. ה-ECB הפך בשנים האחרונות להיות הקונה העיקרי של אגרות החוב של איטליה, וכעת קשה לראות מי יכול להשלים את הוואקום שנוצר בעקבות הורדת התמיכה של הבנק.

הקורלציה בין קצב הרכישות של הבנק המרכזי בשוק האג"ח הממשלתי (כולל הרכישות החוזרות), לבין התשואה על אגרות החוב האיטלקיות מראה כי התשואות צפויות להמשיך לזנק בחודשים הקרובים, אלא אם הבנק ישיק תוכנית רכישות חדשה.

כבר בחודש הבא צפוי סיטואציה מאוד מעניינת בשוק. ע"פ הדו"ח של ה-ECB הפדיונות של אג"חים הישנים שברשותו צפויים להסתכם בכ-4.5 מיליארד אירו בלבד (לעומת 21 מיליארד אירו בחודש הנוכחי). המשמעות של נתון זה היא שהבנק יכול לקנות בכל חודש נובמבר 19.5 מיליארד אירו בשוק האג"ח הממשלתי (וצריך לקחת בחשבון כי הסכום צפוי להתחלק על פני אגרות חוב של מדינות נוספות).

התשואות על אגרות החוב של איטליה מול הרכישות של ה-ECB: משבר החוב רק בתחילתו. רק ה-ECB קונה במחירים הנוכחיים

מדינה נוספת שנכנסת הערב לסחרור היא ספרד, שם הריבית מזנקת לשיא של שנה ומעיבה על שוקי המניות. כפי שצפינו בשבוע שעבר, הטריגר לקפיצה בריביות במדינה צפוי להגיע עם פרסום התקציב לשנת 2019 הכולל גידול חד בגירעון הממשלתי (לכתבה המלאה), ואכן התירוץ הערב לקפיצה בריביות היא התקציב שנשלח מוקדם יותר השבוע. בדומה לאיטליה, הסיפור המרכזי ממשיך להיות הפסקת התמיכה של הבנק המרכזי.

הפער בין התשואות על אגרות החוב של איטליה לתשואות החוב של ספרד: הפער צפוי להיסגר.

נציין כי ספרד היא המדינה עם הרגישות הגבוהה ביותר לריביות מבין מדינות האיחוד, וזאת בעיקר בגלל חלוקת האשראי הזול בשנים האחרונות.

שוקי המניות באירופה כבר מגיבים לסיום התמיכה מצד הבנק: הדאקס הגרמני נסחר כעת בכ-15% מתחת לרמות השיא שקבע בתחילת השנה. הבורסה במילאנו כבר נכנסה ל"שוק דובי" עם ירידה של 22.3% ממאי האחרון.

קיראו עוד ב"גלובל"

אחרי שהזרים יותר מ-2.5 טריליון אירו לשוקי האג"ח בשנתיים האחרונות, ה-ECB מתחיל לגלות כי לאגרות החוב באירופה אין ביקושים ברמות המחירים הנוכחיות. הבנק יהיה חייב להשיק תוכנית רכישות חדשה בשוק במקודם או במאוחר, כי המסלול הנוכחי של היבשת הישנה מוביל לנפילה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    למה אוירת 21/10/2018 11:49
    הגב לתגובה זו
    שלא יקחו לכם את הכסף
  • 8.
    למה אוירת 21/10/2018 11:47
    הגב לתגובה זו
    מחלקים כסף ? אין כסף משמיים
  • 7.
    למה אוירת 21/10/2018 11:46
    הגב לתגובה זו
    השתלטה כאן ? מה קרה
  • 6.
    ארהב מעלה 21/10/2018 08:02
    הגב לתגובה זו
    כל תשואות אגח בכל העולם עולות כאשר תשואות אגח ארהב נושקות ל3.2 גם האגחים העולמיים יעלו תהיה בריחה מאגח אותן ארצות כי נתשואה נמוכה ארהב עולה וגבוה
  • 5.
    אירופה לא טיפול וגם לא ארהב (ל"ת)
    צחי אילוז 20/10/2018 18:25
    הגב לתגובה זו
  • וואלק 21/10/2018 11:32
    הגב לתגובה זו
    העברית הזאת מנאיפה תגיד לי ???
  • 4.
    ה-ECB רוכש אג״ח ללא כיסוי, מתי הוא יכריז על מורטוריום? (ל"ת)
    neo 19/10/2018 17:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צופה 19/10/2018 16:23
    הגב לתגובה זו
    האירו חזק ומסרב לרדת. אגח של שאר האיחוד מגלם בועה. מי רוכש בתשואה שלילית? גם אחוז זה לא ממש מצדיק רכישה גם אם זו גרמניה,צרפת או כל מדינה אחרת שיש לה עודפי כסף. הבועה עודנה בועה, והבנק המרכזי האירופי שומר על המדינות הגדולות בעיקר בגלל שהם מדד להשוואה. עד שזה יתפוצץ יקח זמן זה ההתחלה אבל ממש ממש לא פיצוץ מגדל קלפים שנופל, אנו לא שם. שגרמניה-צרפת ישוו ריבית לארה"ב אז אפשר לומר שהבלון שנפחו, הורד לו האוויר.
  • טיפשים 21/10/2018 07:59
    הגב לתגובה זו
    אירופה עולות בגלל שהן עולות בארהב הנל אגח ישראליות התשואות טסות ישראל מעל 2.3 כל עלייה בתשואות ארהב שפיעות על כלל העולם נראה תשואות גבוהות בישראל אירופה איטליה יחצו את ה4 ואף יותר בגלל הדירוג החדש הנמוך מאוד
  • 2.
    צאו מהר וקנו מניות גידור שיעיריתי וניקבי בנסדאק.בהצלחה (ל"ת)
    צרנוחה 19/10/2018 16:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אני מקווה שאתה צודק שיפלו הארופאים שונאי ישראל (ל"ת)
    שלמה 19/10/2018 15:12
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.