בנימין נתניהו, ראש הממשלה, הליכוד
צילום: חן גלילי

מודי'ס העלתה את תחזית דירוג האשראי של ישראל

חברת הדירוג הבינלאומית העלתה את תחזית הדירוג מיציב לחיובי. דירוג האשראי של המדינה נותר ברמה של A1
מערכת Bizportal | (11)

חברת דירוג האשראי מודי'ס העלתה את תחזית הדירוג של ישראל מיציב לתחזית חיובית. הדירוג נותר ללא שינוי ברמה של A1.

מודי׳ס מסבירה את התחזית בסיבות הבאות:

1. תוצאות פיסקאליות חיוביות, אשר, אם תמשכנה, יחזקו עוד יותר את כושר קליטת הזעזוע של מאזן הממשלה

2. התחזקות העמידות הכלכלית, התרחבות של תעשיית ההייטק ובנוסף ייצור ארנגיה באופן עצמאי, כל אלה עוזרים לחיזוק מעמדה החיצוני של ישראל.  

הדירוג החדש, A1, שניתן למדינה מצביע על הבעת אמון במודי׳ס בעמידות המשק הישראלי, בחוסן החיצוני ובמוסדיות היציבה ובדינאמיקה הפיסיקלית החיובית אל מול אתגרים דמוגרפיים ארוכי טווח וסיכונים גיאופוליטיים מהותיים.

כמו כן אושר דירוג Aaa על איגרות החוב הלא מובטחות הבכירות שהונפקו על ידי הממשלה.

המשק הישראלי הוכיח צמיחה כלכלית איתנה מאז השדרוג האחרון בדירוג האשראי הריבוני בשנת 2008, כאשר הצמיחה הריאלית הממוצעת הייתה בממוצע 3.5% בעשור האחרון, צמיחה חזקה מהחציון של מדינות מקבילות בעלות דירוג A1 שהיו עם ממוצע 2.9%. הצמיחה נתמכה על ידי סביבה מאקרו-כלכלית מפותחת ואמינה, המתמקדת בשמירה על יציבות כלכלית ופיננסית, ובפרט על הורדת נטל החוב של הממשלה לכ -60%, שהושגה בשנת 2017. השילוב של סביבה חיצונית חיובית, עמדת מאקרו תומכת הן שאפשר לכלכלה להגיע לתעסוקה מלאה, עם השתתפות של כ-80% בקרב בני 25-64 ב-2017 ואחוז אבטלה שיורד באופן עקבי מאז 2009 למתחת ל-4% השנה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אורה 22/07/2018 07:43
    הגב לתגובה זו
    השמאל - מתפוצץ - הורסים לו את תעמולת הבחירות הקבועה שלו - שאנחנו על העוני הגדול בארץ - חמוצים !!!!!
  • 6.
    אלון 21/07/2018 19:11
    הגב לתגובה זו
    זו הפעם השלישית בה השוק מגיע ל1550 בשבועות האחרונים ונסוג.היסטורית כל פעם שלישית בתמיכה ואו היתנגדות המחסום ניפרץ כמוכן הדיווח של מודיס והמצב הגאו פוליטי המישתפר בסביבתנו רימו ליפניכם
  • התכוונת פורץ 1500 מלמטה (ל"ת)
    פישרקינג 22/07/2018 07:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    השבוע הדולר צולל בארץ ל 3.5 שח (ל"ת)
    אלחנן 21/07/2018 16:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    משה 21/07/2018 16:21
    הגב לתגובה זו
    זה רק יעודד את ביבי ובנק ישראל והאוצר להמשיך בגיוס כספים על ידי הנפקת אגרות חוב ולשפוך לשווקים בארץ ואת החובות האלה נצטרך לשלם אחרי שהוא הולך ובאמת את מי זה מעניין היום העיקר שחוגגים
  • אורה 22/07/2018 07:44
    הגב לתגובה זו
    שהמדינה במצב כלכלי מצויין - על אפו וחמתו של השמאל !!
  • 3.
    דן 21/07/2018 14:00
    הגב לתגובה זו
    קרובים כבר ללימיט % החסימה .
  • 2.
    אלון 21/07/2018 12:54
    הגב לתגובה זו
    לאחר דישדוש ארוך בין1470 ל1550 אנו ניתמדים בפעם השלישית ל1550 בקודות ההיסטוריה היראתה תמיד על פריצה אמיתית בפעם השלישית ובתוספת מודיס הפריצה תיתקיים השבוע.. שבוע טוב וצום קל לצמים
  • 1530 התכוונת (ל"ת)
    פישרקינג 22/07/2018 07:48
    הגב לתגובה זו
  • לך תשן על האף. (ל"ת)
    נחמה 21/07/2018 21:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גדי 21/07/2018 10:37
    הגב לתגובה זו
    והשמאלנים יכולים להמשיך ולרטון כהרגלם שנתניהו הרס את הכלכלה, דבר שהוא שקר מוחלט כפי שמוכיח המאמר
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.