דווקא כשמחירי הקפה בשפל, למה מניית סטארבקס בהאטה?
רשת בתי הקפה סטארבקס היא אייקון אמריקאי במונחי ריטייל עם פיזור בכל העולם (לחברה יש 37 סניפים במצרים ואף לא סניף אחד בישראל), ומוניטין ידוע של מחירי פרימיום עבור הקפה שהיא מוכרת.
ברמה האישית, בדרך כלל כשאני נתקל בסניף של סטארבקס בחו"ל אני יודע שאקבל קפה בינוני למדי אבל עם חיבור לאינטרנט, מה שהופך את זה לחוויה חיובית.
במאמר זה ארצה לסיבות שמובילות את המניה של סטארבקס לבחון שפל שנתי דווקא בשעה שסקטור הקמעונאות נמצא בחלק העליון של הגרף (ETF של הסקטור XRT), וכן מחירי הקפה נמצאים בשפל מה שאמור לתרום למחיר המניה במצב תקין בו העסקים של החברה יציבים וצומחים בשיעור קל.
ביום שלישי שעבר החברה הוציאה עדכון תחזיות לרבעון הראשון של השנה בהם הציגה כמה נתונים מדאיגים למשקיעי הערך שלה. ראשית, החברה הציגה צמיחה של אחוז אחד בלבד בסניפים הזהים שלה ביחס לצפי צמיחה של האנליסטים של 1.5%. זה נשמע לכם מעט בטח אבל באחוזים מדובר בשיעור משמעותי כשמכפילים את זה ב-4 רבעונים.
תרשים שפורסם בעדכון תחזיות החברה מציג את ההאטה הזו בהתייחסות גאוגרפית:
ידיעה הרבה יותר משמעותית שפורסמה היא על סגירת 150 סניפים ברחבי העולם מתוך תחזית להאטת קצב ההתרחבות של הרשת. צריך להבין שהאנליסטים ציפו שגם במקרה של האטה במכירות החברה תסגור כ-50 סניפים, מה שמעורר דאגה רבה לקצב הצמיחה שהנהלת הרשת צופה לחברה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כתוצאה מפרסום עדכון התחזיות המאכזב החברה ירדה בשיעור של 11% ונפלה לשפל שלא ראתה מנובמבר 2016.
הסיבות להאטה בסטארבקס
סטארבקס כמו חברות אחרות בתחום קמעונאות המזון מבוססות על 4 תחומים שאינם שונים משאר החברות בצורה ניכרת. נשיא ומנכ"ל החברה, קווין ג'ונסון, הציג 4 סיבות מרכזיות להאטה של הרשת כאשר הוא התייחס לכולן בהרחבה בשיחת הוועידה המסורתית לאחר פרסום עדכון התחזיות. להלן:
1. עלויות כוח אדם גבוהות יותר שנובעות משיפור תנאי העבודה של צעירים בארה"ב ובשאר העולם.
2. נושא הבריאות שנכנס לתודעה ומצמצם משקאות ממותקים.
3. חדשנות מופרזת שזה מושג רחב לומר על קפה ועדיין יש לאנשים דפוסי צריכה יחסית פשוטים בכל הקשור לצריכת קפה וסטארבקס תמיד כיוונה למשקאות חדשים עם קצפת וכו'.
4. סיבה שרלוונטית היום עוד יותר היא העסקים בסין בדגש על תחום המשלוחים שחווה ירידה בביקושים כתוצאה מרגולציה הולכת וגוברת.
צריך לזכור שסטארבקס מוכרת קפה יקר. במדינות רבות ברחבי העולם כשגבר רוצה להרשים בחורה הוא לוקח אותה לסטארבקס, כך לפחות בדרום אמריקה. זה נראה מוזר לרובנו אבל מאז ומעולם סטארבקס התמקדה בחוויית האירוח הכוללת רהיטים נוחים, אינטרנט מהיר ומוצרי קפה ותה שנראים איכותיים יותר משאר המתחרות שלה. כל אותה חוויה בסופו של דבר מגולמת במחיר הקפה לצרכן וחשוב מאוד לא לפספס חוויה זו.
ג'ונסון סיפק מספר הסברים לירידה במכירות ושם את הדגש בעיקר על נושא הבריאות שכן משקאות שכוללים יותר קצפת או תוספות אחרות כוללים יותר סוכר ומדינות רבות מאמצות מודעות גבוהה יותר לצמצום הסוכר במזון הנצרך. סיבה לגיטימית לגמרי, אבל אני הייתי מצפה ממנכ"ל של חברה ציבורית להסתכל למציאות בעיניים יותר ראליסטיות ולהציג דרכים אפקטיביות כיצד הרשת מתחברת לאותה מודעות שעולה, ולהגיב בהתאם.
הרי לא מדובר בהפתעה גמורה שכן התהליכים האלה מתרחשים כבר כמה שנים וסיפור מקדונלדס יכול להציג זאת בצורה נהדרת. תפריטים בריאים יותר, צמצום שומן הטראנס והגדלת רכיב הירקות במנות הוא עניין שבשגרה, פרסום הערך הקלורי ועוד.
השוק הקמעונאי השתנה, רוב הקמעונאים לא
בהמשך השיחה ג'ונסון התייחס לעניין סגירת הסניפים שהפתיעה את האנליסטים, 150 במקום 50, ואמר כי מדובר בסניפים שהגעה לרווחיות בהם היתה מוגבלת וציין כי מדובר בעיקר בסניפים באזורים מרכזיים שבהם מחירי השכירות עלו יחד עם העלאת שכר העובדים שגרמה לסניפים להרוויח פחות.
גם כאן עליי לומר כי זהו בהחלט הסבר לגיטימי, אם כי מנכ"ל של חברה לא יכול לתרץ אי הצלחה במובן של הפתעה. חברה גדולה שפועלת בשוק קפה הפרימיום אמורה להכיר את הגבולות שלה ותמיד למצוא את האיזונים המתאימים.
הסיבה בגללה אני מתייחס ל"תירוצים" של ג'ונסון היא בעיקר ההתנהגות הדי צפויה של רוב הקמעונאים. העולם הזה השתנה מקצה לקצה ויעידו המתחרים של אמזון, חברה מסיאטל עם מנכ"ל שאפתן כמו בזוס ומחריבה להם את העסקים.
חברה שלא תעמוד בתנאי השוק המשתנים ותחשוב מסורתית כמו פעם תמצא את עצמה ממשיכה להציג נתוני מכירות זהים או חלילה ירידה במכירות. אבל עסקינן במניות ושוק המניות תמיד מסתכל קדימה!
במילים אחרות, השוק הקמעונאי השתנה. רוב הקמעונאים לא השתנו.
המוצר האמיתי של סטארבקס - החוויה
בשנים האחרונות ניכר היה כי סטארבקס השקיעה הרבה בהרחבת התפריט המוצע ללקוחות תוך הגדלת מוצרי הקפה שלה. כן קצפת לא קצפת. המגמה בשוק הקפה היתה כי סטארבקס מוכרת חוויה כוללת ולא מוצרי קפה מיוחדים כך שברגע שהיא מודיעה על סגירת סניפים באזורים מרכזיים מדובר בפגיעה בחוויה הכוללת לצרכן.
החברה לדעתי, וכנראה לדעת מרבית האנליסטים, טעתה בהרחבת התפריט במובן של תפסת מרובה לא תפסת דבר, והיתה ועדיין צריכה לחשוב איך היא מספקת את המוצר האמיתי של סטארבקס שהינו חוויה כוללת. אפשר להתמקד בתפריט מצומצם יותר וכך גם לחסוך את הביקורת של עודף סוכר בתפריט והמשך קיום של סניפים שכן העלות התפעולית של הרחבת התפריט יורדת מהפרק.
צריך לזכור כי היעד של סטארבקס מבחינה דמוגרפית היה ונשאר צעירים שאמידים מהשאר ובעלי היכולת לצרוך את מוצרי הקפה שלה בעטיפה זוהרת של חווית אירוח. שכן מוצרי קפה במקדונלדס נמכרים בשליש מחיר, ועדיין אם תיקחו את מקדונלדס ממרכזי הערים בסניפים היקרים ביותר מבחינת עלות שכירות ושכר עבודה, ואתם בעצם מקצצים למקדונלדס את הרגליים.
שורה תחתונה - מה לעשות עם המניה?
סטארבקס (סימול: SBUX) נסחרת במכפיל מכירות של 3, כאשר מכפיל הרווח עומד על 16. החברה מחלקת דיבידנד לא רע של 2.35% עם יחס חלוקה של 36% מהרווח הנקי - זאת בעיקר בגלל הרווח הגולמי המרשים שלה שעומד על 59% מההכנסות, כך שהחברה מצליחה לשמר יחס חלוקה מרשים.
ועדיין, אם נסתכל על האתגרים של החברה ועל ההסברים שסיפק המנכ"ל, הייתי מחכה רבעון אחד לפחות כדי לבחון האם נעשו צעדים אופרטיביים אמיתיים לפתור בעיות אלו שכן בסופו של דבר עסק קמעונאי נשען על צרכנים אוהדים שנשארים לאורך זמן.
סטארבקס עדיין נחשבת למותג חזק ודוגמא טובה היא עסקה שבוצעה לאחרונה מול נסטלה שהסכימה לשלם לסטארבקס 7.15 מיליארד דולר עבור מכירת הקפה של החברה מחוץ לסניפים.
זהו בהחלט נתון מעודד שמאפשר לחברה לממש את ערכו של המותג ועדיין, זה לא מה שאנליסטים ומשקיעי ערך מחפשים. אם בגזרת המכירות לסניפים זהים נראה שיפור - המניה תגיב בהתאם .
מחיר המניה בשנתיים האחרונות עם תעלה מעניינת בין 50 ל-60 דולר שלמעט פעמים בודדות, היא נשמרה בצורה יפה.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
שיח מדיקל מהמובילות והרווחיות בתחום הקנאביס בישראל, שואפת להצלחה גלובלית
לקראת כנס משקיעים נוסף של ביזפורטל ראיינו את יוגב שריד מנכ"ל שיח מדיקל גרופ על הדרך מחקלאות מסורתית לתחום הקנאביס, על היתרונות של שיח, על ההיערכות לייצוא, על כמות המטופלים של החברה ועל אסטרטגיית החברה לשנים הבאות .
שיח מדיקל -0.85% היא אחת מהגדולות והוותיקות בתחום הקנאביס המקומי, אבל השאיפות שלה הן לא רק להיות עם נוכחות משמעותית בשוק המקומי, אלא להתרחב החוצה – לשוק הגלובלי. העולם "נפתח" לקנאביס והרגולציה כבר פחות נוקשה, מהטעם הפשוט שבעולם וגם בארץ, מבינים את החשיבות של הקנאביס כטיפול תרופתי. מדינה אחר מדינה פותחת את השוק, ומסתבר שלחברות הישראליות יש יתרון – ניסיון של שנים בגידול ופיתוח של קנאביס רפואי ומוצרים ותכשירים שמבוססים על קנאביס. להרשמה לכנס לחץ כאן בשיחה עם מנכ"ל שיח מדיקל גרופ יוגב שריד, הוא מתייחס לעבר, להווה ולעתיד של החברה. נתחיל בעבר - "המשפחה שלי היא דור שלישי של חקלאים אשר ידעו תמיד להתאים את עצמם למציאות החקלאית המשתנה. בשנת 2002 אבינו חלה ולצערנו בדרך זו התוודענו לצמח הקנאביס ולסגולותיו. הבנו מהר מאוד שצמח הקנאביס מספק מזור של ממש עבור חולים במחלות שונות וכי יום יבוא וגם הרגולציה תצטרך להכיר בכך. "התחלנו במחקר מעמיק של הצמח ודרכי גידולו, וכבר לפני כ 18 שנה, בשנת 2002 הגשנו בקשה לגידול קנאביס רפואי. עם השנים הצלחנו לפתח זנים וגנטיקות שונות, וכן לבצע מחקרים קליניים ראשונים מסוגם שמטרתם לספק מענה טוב יותר לצרכי המטופלים. כיום הביקוש לקנאביס רפואי הולך וגובר וההכרה בסגולות הצמח כבר ברורה לכל. שיח מדיקל גרופ צפתה את הנולד ופעלה להרחיב את כוחה בתחום הקנאביס הרפואי ולהוביל את השוק במתן פתרונות שונים למטופליה". כולם מדברים על ייצוא קנאביס – מתי להערכתם זה יקרה? אנו מעריכים כי במהלך השנה הקרובה ממשלת ישראל תאשר ייצוא קנאביס רפואי. לצד התקווה לייצוא, אנו ביססנו תשתית פעילות רחבה ואיכותית אשר תאפשר לנו גישה לשוק האירופאי ללא תלות באישור הייצוא ממדינת ישראל. התשתית הזו כוללת הקמת חוות גידול וכן מפעל ביוון, ובהמשך הקמת חוות גידול בפורטוגל. חשוב לציין כי כבר היום יש לנו יכולת התרחבות משמעותית בכל הנוגע לכמויות הגידול באמצעות מספר שיתופי פעולה עם מגדלים בישראל וכן באמצעות פעילויות מגוונות של החברות הבנות באירופה ובצפון אמריקה. איך שיח מדיקל נערכה לייצוא, ומה החזון שלה, מבחינת ייצוא מוצרים (סוגי מוצרים), אזורים גיאוגרפיים, והיקף מכירות פוטנציאלי? החזון שלנו הוא להמשיך להתרחב בצורה שקולה וחכמה באמצעות השקעות ויצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים בשווקי היעד אליהם אנו פונים, כפי שאנו עושים בשנים האחרונות. השוק העולמי והאירופאי בפרט הינם בעלי פוטנציאל מכירות של עשרות מיליוני יורו והיעד שלנו הוא לקחת חלק משמעותי בשווקים אלו תוך שמירה על איכות המוצרים בישראל ובשווקי הייצוא. לפני מספר ימים דיווחנו על קבלת אישור עמידה בתקן האירופאי GACP ואנו ערוכים לייצוא של מגוון מוצרים. שוק היעד העיקרי אליו אנו מכוונים הינו השוק האירופאי בדגש על גרמניה, דנמרק ופולין. בניגוד לישראל, השוק האירופאי נמצא בתחילת דרכו בכל מה שנוגע לאימוץ קנאביס רפואי. אנו צופים כי בשנים הקרובות הביקוש לקנאביס רפואי באירופה יכפיל עצמו פי כמה וכמה, ואין ספק שאנחנו נהנה מיתרון הראשוניות. על מנת להצליח להיכנס לשוק האירופאי צריך לעמוד בתקנים אירופאיים מחמירים ולהיות מסוגלים לספק כמות מסחרית. לצורך כך אנו פועלים במקביל לפעילות בישראל להקמת תשתית מלאה הכוללת מתקן גידול וכן מפעל ביוון – אשר יאפשרו לנו בקרה מלאה על התוצר המגיע למטופלים. יש כיום מעט מאוד חברות בשוק הישראלי אשר עומדות בדרישות אלו. מה הייחוד של שיח לעומת חברות אחרות? בראש ובראשונה ניסיון - שיח החלה את פעילותה לפני למעלה מעשור במהלכו ביצעה מחקר מקיף של זני הקנאביס והשבחה של גנטיקות. כיום אנו מחזיקים ב-300 קווים גנטיים ו-11 זנים מסחריים אשר יעילותם מוכחת ואיכותם בלתי מתפשרת משלב הגידול ועד התוצר הסופי. המותגים המובילים של שיח: "ניצן" וקנארית" משווקים כבר מעל לשנתיים בבתי המרקחת והם המותגים הנמכרים ביותר בישראל. כמו כן, אנו ממשיכים להתכונן לדור הבא של צריכת הקנאביס הרפואי במוצרים שונים והדירים יותר באמצעות החברות הבנות שלנו בפיתוח טכנולוגיות חדשניות, ביניהן: חברת Eybna המתמחה במיפוי ובידוד של חומרי הריח (טרפנים) הקיימים בצמח הקנאביס המאפשרים יצירת חתימה ארומטית וחיזוק המותג בעיני הצרכן במגוון של מוצרי קנאביס; חברת TrichomeShell המתמחה בפיתוח שיטות צריכה חדשניות של צמח הקנאביס הן לשוק הרפואי והן לשוק הפנאי בצורה מדויקת מבוקרת ומותאמת אישית; וחברת Targene המפתחת יכולות גידול פורצות דרך של צמח הקנאביס בביו ריאקטור לצרכי הפקה של קנבינואידים וחומרים פעילים נוספים בצמח בצורה מדויקת וקבועה. לשיח תשתית עסקית ותפעולית רחבה בישראל ובעולם, ופעילות לאורך כל שרשרת הערך, באמצעות רישיונות והסכמים לשיתופי פעולה. צוות אגרונומים ומומחים בתחומי העסקים, החקלאות והפארמה, מובילים את הפיתוחים השונים וממקסמים את ביצועי החברה ואת איכות מוצריה. החברות ביוון ובפורטוגל ושיתופי הפעולה הנוספים באירופה מתבססים על הזנים והגנטיקות אותם הקבוצה מפתחת ונמצאים בסינרגיה בכל הקשור לידע הנצבר ולניסיון הרב של הקבוצה. מה מיצובה של החברה בשוק המקומי, בכמה הסתכמו המכירות ומה נתח השוק? שיח ממוצבת כמובילת שוק וכחברה אשר הציגה תוצאות שיא ועמדה ביעדיה לשנה החולפת כפי שהצגנו בדוחות הכספיים. בהכנסות הצגנו זינוק של 55% לעומת שנת 2018 לכ-29 מיליון שקל. בנוסף, שיח אחת מחברות הקנאביס הרווחיות היחידות בבורסה עם תזרים חיובי מפעילות. זאת לצד מצבת מזומנים איתנה המאפשרת לנו להמשיך ללא צורך בגיוס בעתיד הקרוב לצד ביצוע השקעות מדודות ואסטרטגיות. החברה ממשיכה להוכיח כי היא בעלת התנהלות פיננסית אחראית אשר מניבה ערך לבעלי המניות. מה הצפי ל-2020? שנת 2020 הינה שנת שיתופי הפעולה וההתרחבות הגלובלית, המטרה שלנו היא לספק קנאביס רפואי באיכות ובהדירות גבוהים לטובת כלל המטופלים. במהלך שנת 2020 הגדלנו את כושר הייצור שלנו באמצעות שיתופי הפעולה וכן באמצעות שדרוג החווה הקיימת. ללא קשר לייצוא, אנו נמשיך לפעול לבסס את כוחנו כשחקן קנאביס מוביל, ואנו מעריכים שבהתאמה נתח השוק שלנו ימשיך לגדול לצד צמיחה של כלל השוק. איך תשפיע האסדרה החדשה על השוק ועל השחקניות? השוק המקומי משתנה תדיר- שחקניות רבות נכנסות וישנן שחקניות וותיקות אשר מתקשות להתקיים . כיום ישנם כ-65 אלף מטופלי קנאביס רפואי ועד שנת 2022 צופים כי 100 אלף מטופלים יהיו זכאים לרישיונות לקנאביס רפואי . אנו פעלנו באחריות כלפי המטופלים שלנו במעבר בין האסדרה הישנה לחדשה, וכיום הפעילות שלנו מותאמת לאסדרה החדשה. אנו מעריכים כי המטופלים ימשיכו להעריך איכות ושחקניות שידעו לספק מוצר איכותי כמו אלו שמספקת שיח יישארו בתמונה. מה הסיכונים בתחום, והאם הטענות של החולים בדבר עלייה משמעותית בתמחור של הקנאביס היא נכונה? רף הכניסה לתחום גבוה ודורש ידע רב אותו שיח צברה לאורך שנים. בסופו של דבר אנו מספקים טיפול לאוכלוסייה רגישה מבחינה בריאותית וזה מחייב אותנו לעמוד בסטנדרטים גבוהים. מחיר הקנאביס הרפואי בישראל נמוך משמעותית לעומת המחיר בעולם. בעבר המחיר בישראל היה קבוע ללא קשר לכמות הצריכה מצד המטופל, וכיום המחיר הוא לפי גרם. לא מדובר בעליית מחירים אלא בתיקון עיוות משמעותי שכן לא הגיוני שחולה שצורך 20 גרם יסבסד בפועל חולה שצורך 90 גרם בחודש. לכמה זמן המזומנים בקופה יספיקו, ומתי החברה תגיע לאיזון? שיח הינה חברה רווחית מזה שנים ואחת החברות היחידות שהציגו רווחיות בשנת 2019. בנטרול רכיבים חד פעמיים (בעיקר הוצאות הנפקה בהיקף של 28.8 מיליון שקל), הציגה שיח רווח של 7.7 מיליון שקל. לשיח יתרת מזומנים של 28 מיליון שקל ולכן אנו לא רואים את נושא המזומנים כמשהו שיכול לפגוע בהמשך הפעילות שלנו. להרשמה לכנס לחץ כאן מה החזון לעוד שנתיים-שלוש? החזון לשנים הקרובות הינו להמשיך ולהרחיב את פעילות החברה ואת יכולות הגידול בארץ תוך העמקת שיתופי הפעולה עם מגדלים שונים. לצד זאת אנו נמשיך להשקיע בחברות הבנות ובפיתוח טכנולוגיות פורצות דרך בכל הנוגע לגידול, צריכה ומחקר של החומרים הפעילים בצמח במטרה להמשיך ולהוביל את השוק המקומי והבינלאומי בחדשנות ובמחקר אשר יטיבו עם המטופלים בקנאביס רפואי ויציבו סטנדרטים חדשים בכל הנוגע לאיכות והדירות הצמח ונוחות השימוש במוצרים. לצד זאת, נרחיב ונעמיק את דריסת הרגל שלנו בשווקים הבינלאומיים באמצעות שיתופי פעולה המבוססים על הידע והניסיון של קבוצת שיח מדיקל גרופ. בנוסף, נמשיך להיות מהמובילות בשוק הקנאביס הישראלי ולדבוק באסטרטגיית הצמיחה של החברה. אנו נמשיך לפעול לאיתור הזדמנויות עסקיות ולפתח את מנועי הצמיחה של החברה ונדע לנצל בצורה הטובה ביותר את האפשרות לייצוא קנאביס רפואי מישראל, תוך שמירה בלתי מתפשרת על איכות ודאגה לקהל המטופלים שלנו. במקביל, נמשיך לבצע השקעות במחקר ובפיתוח כדוגמת הניסוי הקליני לטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי באמצעות קנאביס רפואי, שאנו מבצעים בימים אלו. אנו נמשיך לפעול לחיזוק שיתופי הפעולה העסקיים והמחקרים שלנו בארץ ובעולם ונהפוך לשחקן דומיננטי יותר בשוק הבינלאומי. להרשמה לכנס לחץ כאן
