סטארבקס קפה
צילום: Istock
ניתוח

דווקא כשמחירי הקפה בשפל, למה מניית סטארבקס בהאטה?

התירוצים של נשיא ומנכ"ל החברה, קווין ג'ונסון, מתארים התנהגות דיי צפויה של רוב הקמעונאים. כדאי להמתין לפחות רבעון אחד טרם החלטה על השקעה במניה
מוטי כהן |

רשת בתי הקפה סטארבקס היא אייקון אמריקאי במונחי ריטייל עם פיזור בכל העולם (לחברה יש 37 סניפים במצרים ואף לא סניף אחד בישראל), ומוניטין ידוע של  מחירי פרימיום עבור  הקפה שהיא מוכרת.

 

ברמה האישית, בדרך כלל כשאני נתקל בסניף של סטארבקס בחו"ל אני יודע שאקבל קפה בינוני למדי אבל עם חיבור לאינטרנט, מה שהופך את זה לחוויה חיובית.

 

במאמר זה ארצה לסיבות שמובילות את המניה של סטארבקס לבחון שפל שנתי דווקא בשעה שסקטור הקמעונאות נמצא בחלק העליון של הגרף (ETF של הסקטור XRT), וכן מחירי הקפה נמצאים בשפל מה שאמור לתרום למחיר המניה במצב תקין בו העסקים של החברה יציבים וצומחים בשיעור קל.

 

ביום שלישי שעבר החברה הוציאה עדכון תחזיות לרבעון הראשון של השנה בהם הציגה כמה נתונים מדאיגים למשקיעי הערך שלה. ראשית, החברה הציגה צמיחה של אחוז אחד בלבד בסניפים הזהים שלה ביחס לצפי צמיחה של האנליסטים של 1.5%. זה נשמע לכם מעט בטח אבל באחוזים מדובר בשיעור משמעותי כשמכפילים את זה ב-4 רבעונים.

 

תרשים שפורסם בעדכון תחזיות החברה מציג את ההאטה הזו בהתייחסות גאוגרפית:

ידיעה הרבה יותר משמעותית שפורסמה היא על סגירת 150 סניפים ברחבי העולם מתוך תחזית להאטת קצב ההתרחבות של הרשת. צריך להבין שהאנליסטים ציפו שגם במקרה של האטה במכירות החברה תסגור כ-50 סניפים, מה שמעורר דאגה רבה לקצב הצמיחה שהנהלת הרשת צופה לחברה.

  

כתוצאה מפרסום עדכון התחזיות המאכזב החברה ירדה בשיעור של 11% ונפלה לשפל שלא ראתה מנובמבר 2016.

הסיבות להאטה בסטארבקס

סטארבקס כמו חברות אחרות בתחום קמעונאות המזון מבוססות על 4 תחומים שאינם שונים משאר החברות בצורה ניכרת. נשיא ומנכ"ל החברה, קווין ג'ונסון, הציג 4 סיבות מרכזיות להאטה של הרשת כאשר הוא התייחס לכולן בהרחבה בשיחת הוועידה המסורתית לאחר פרסום עדכון התחזיות. להלן:

1. עלויות כוח אדם גבוהות יותר שנובעות משיפור תנאי העבודה של צעירים בארה"ב ובשאר העולם.

2. נושא הבריאות שנכנס לתודעה ומצמצם משקאות ממותקים.

3. חדשנות מופרזת שזה מושג רחב לומר על קפה ועדיין יש לאנשים דפוסי צריכה יחסית פשוטים בכל הקשור לצריכת קפה וסטארבקס תמיד כיוונה למשקאות חדשים עם קצפת וכו'.

4. סיבה שרלוונטית היום עוד יותר היא העסקים בסין בדגש על תחום המשלוחים שחווה ירידה בביקושים כתוצאה מרגולציה הולכת וגוברת.

 

צריך לזכור שסטארבקס מוכרת קפה יקר. במדינות רבות ברחבי העולם כשגבר רוצה להרשים בחורה הוא לוקח אותה לסטארבקס, כך לפחות בדרום אמריקה. זה נראה מוזר לרובנו אבל מאז ומעולם סטארבקס התמקדה בחוויית האירוח הכוללת רהיטים נוחים, אינטרנט מהיר ומוצרי קפה ותה שנראים איכותיים יותר משאר המתחרות שלה. כל אותה חוויה בסופו של דבר מגולמת במחיר הקפה לצרכן וחשוב מאוד לא לפספס חוויה זו.

 

ג'ונסון סיפק מספר הסברים לירידה במכירות ושם את הדגש בעיקר על נושא הבריאות שכן משקאות שכוללים יותר קצפת או תוספות אחרות כוללים יותר סוכר ומדינות רבות מאמצות מודעות גבוהה יותר לצמצום הסוכר במזון הנצרך. סיבה לגיטימית לגמרי, אבל אני הייתי מצפה ממנכ"ל של חברה ציבורית להסתכל למציאות בעיניים יותר ראליסטיות ולהציג דרכים אפקטיביות כיצד הרשת מתחברת לאותה מודעות שעולה, ולהגיב בהתאם.

הרי לא מדובר בהפתעה גמורה שכן התהליכים האלה מתרחשים כבר כמה שנים וסיפור מקדונלדס יכול להציג זאת בצורה נהדרת. תפריטים בריאים יותר, צמצום שומן הטראנס והגדלת רכיב הירקות במנות הוא עניין שבשגרה, פרסום הערך הקלורי ועוד.

 

השוק הקמעונאי השתנה, רוב הקמעונאים לא

בהמשך השיחה ג'ונסון התייחס לעניין סגירת הסניפים שהפתיעה את האנליסטים, 150 במקום 50, ואמר כי מדובר בסניפים שהגעה לרווחיות בהם היתה מוגבלת וציין כי מדובר בעיקר בסניפים באזורים מרכזיים שבהם מחירי השכירות עלו יחד עם העלאת שכר העובדים שגרמה לסניפים להרוויח פחות.

 

גם כאן עליי לומר כי זהו בהחלט הסבר לגיטימי, אם כי מנכ"ל של חברה לא יכול לתרץ אי הצלחה במובן של הפתעה. חברה גדולה שפועלת בשוק קפה הפרימיום אמורה להכיר את הגבולות שלה ותמיד למצוא את האיזונים המתאימים.

 

הסיבה בגללה אני מתייחס ל"תירוצים" של ג'ונסון היא בעיקר ההתנהגות הדי צפויה של רוב הקמעונאים. העולם הזה השתנה מקצה לקצה ויעידו המתחרים של אמזון, חברה מסיאטל עם מנכ"ל שאפתן כמו בזוס ומחריבה להם את העסקים.

 

חברה שלא תעמוד בתנאי השוק המשתנים ותחשוב מסורתית כמו פעם תמצא את עצמה ממשיכה להציג נתוני מכירות זהים או חלילה ירידה במכירות. אבל עסקינן במניות ושוק המניות תמיד מסתכל קדימה!

 

במילים אחרות, השוק הקמעונאי השתנה. רוב הקמעונאים לא השתנו.

המוצר האמיתי של סטארבקס - החוויה

בשנים האחרונות ניכר היה כי סטארבקס השקיעה הרבה בהרחבת התפריט המוצע ללקוחות תוך הגדלת מוצרי הקפה שלה. כן קצפת לא קצפת. המגמה בשוק הקפה היתה כי סטארבקס מוכרת חוויה כוללת ולא מוצרי קפה מיוחדים כך שברגע שהיא מודיעה על סגירת סניפים באזורים מרכזיים מדובר בפגיעה בחוויה הכוללת לצרכן.

החברה לדעתי, וכנראה לדעת מרבית האנליסטים, טעתה בהרחבת התפריט במובן של תפסת מרובה לא תפסת דבר, והיתה ועדיין צריכה לחשוב איך היא מספקת את המוצר האמיתי של סטארבקס שהינו חוויה כוללת. אפשר להתמקד בתפריט מצומצם יותר וכך גם לחסוך את הביקורת של עודף סוכר בתפריט והמשך קיום של סניפים שכן העלות התפעולית של הרחבת התפריט יורדת מהפרק.

 

צריך לזכור כי היעד של סטארבקס מבחינה דמוגרפית היה ונשאר צעירים שאמידים מהשאר ובעלי היכולת לצרוך את מוצרי הקפה שלה בעטיפה זוהרת של חווית אירוח. שכן מוצרי קפה במקדונלדס נמכרים בשליש מחיר, ועדיין אם תיקחו את מקדונלדס ממרכזי הערים בסניפים היקרים ביותר מבחינת עלות שכירות ושכר עבודה, ואתם בעצם מקצצים למקדונלדס את הרגליים.

שורה תחתונה - מה לעשות עם המניה?

סטארבקס (סימול: SBUX) נסחרת במכפיל מכירות של 3, כאשר מכפיל הרווח עומד על 16. החברה מחלקת דיבידנד לא רע של 2.35% עם יחס חלוקה של 36% מהרווח הנקי - זאת בעיקר בגלל הרווח הגולמי המרשים שלה שעומד על 59% מההכנסות, כך שהחברה מצליחה לשמר יחס חלוקה מרשים.

 

ועדיין, אם נסתכל על האתגרים של החברה ועל ההסברים שסיפק המנכ"ל, הייתי מחכה רבעון אחד לפחות כדי לבחון האם נעשו צעדים אופרטיביים אמיתיים לפתור בעיות אלו שכן בסופו של דבר עסק קמעונאי נשען על צרכנים אוהדים שנשארים לאורך זמן.

 

סטארבקס עדיין נחשבת למותג חזק ודוגמא טובה היא עסקה שבוצעה לאחרונה מול נסטלה שהסכימה לשלם לסטארבקס 7.15 מיליארד דולר עבור מכירת הקפה של החברה מחוץ לסניפים.

 

זהו בהחלט נתון מעודד שמאפשר לחברה לממש את ערכו של המותג ועדיין, זה לא מה שאנליסטים ומשקיעי ערך מחפשים. אם בגזרת המכירות לסניפים זהים נראה שיפור - המניה תגיב בהתאם .

 

מחיר המניה בשנתיים האחרונות עם תעלה מעניינת בין 50 ל-60 דולר שלמעט פעמים בודדות,  היא נשמרה בצורה יפה.

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גדעון תדמור, יור נאוויטס פטרוליום
צילום: יח"צ

האם השווי של נאוויטס בבורסה מבטא את הנכסים שלה?

מנכ״ל נאוויטס חנן רייכמן על רקע ההתאוששות במחיר הנפט: ״נאוויטס מתמחה בניצול הזדמנויות בשוק הנפט הגלובאלי. הפורטפוליו שלנו כולל מאגרים שהחלו בהפקת נפט, לצד החזקה משמעותית בתגלית מוכחת שעומדת בפני פיתוח"

לקראת כנס המשקיעים של ביזפורטל, ראיינו את מנכ"ל נאוויטס חנן רייכמן מהם הנכסים המרכזיים של החברה ומה פוטנציאל ההפקה בהם? לדברי מנכ"ל שותפות נאוויטס פטרוליום חנן רייכמן: "נאוויטס פועלת בצפון אמריקה ומחזיקה בפורטפוליו נכסים מגוון, שכולל מספר מאגרים שכבר החלו בהפקה מסחרית של נפט, לצד החזקה משמעותית בתגלית מוכחת שעומדת בפני פיתוח. נאוויטס מחזיקה ב-7.5% מהזכויות בפרויקט בקסקין במפרץ מקסיקו, שהחל בהפקה מסחרית של נפט ביוני 2019. פרויקט בקסקין מכיל כ-469 מיליון חביות, הינו מאגר מפיק איכותי בקנה מידה בינלאומי אשר יוצר לנאוויטס תזרים מזומנים עקבי. בנוסף, נאוויטס מחזיקה 53% מתגלית הענק שננדואה במפרץ מקסיקו, בהיקף של כ-431 מיליון חביות, אותה רכשה במחיר הזדמנותי. אנו ממשיכים בפיתוח ההנדסי של הפרויקט והחלטת השקעה צפויה להתקבל עד לסוף השנה. פרויקט זה עתיד להיות פרויקט הדגל שלנו בשנים הקרובות". להרשמה לכנס לחצו כאן   רייכמן מוסיף כי, "לצד הפעילות במפרץ מקסיקו, נאוויטס פועלת גם להרחבת הזרוע היבשתית שלה, וכיום היא מחזיקה ב-5 שדות נפט יבשתיים מפיקים בטקסס. בכוונת השותפות לקדם בשדות אלו תכנית פיתוח שכוללת קידוחים אופקיים הצפויים להגביר משמעותית את היקף ההפקה. בתחום האקספלורציה והקידוחים, נאוויטס מחזיקה ב-30% מהזכויות ב'בלוק 7' במזרח קנדה, באזור ניופאונדלנד, אחד האזורים המבטיחים והחמים של תעשיית הנפט, שכבר מושך אליו את ענקיות התחום כמו BP וגם נובל אנרגי'. BP הודיעה לא מכבר, כי היא נערכת לביצוע תכנית קידוחים משמעותית ביותר באזור, שעשויה לכלול כ-20 קידוחי אקספלורציה בין השנים 2022-2026".   מהי האסטרטגיה של החברה? לדברי רייכמן, "נאוויטס מתמחה בניצול הזדמנויות בשוק הנפט הגלובאלי. במסגרת אסטרטגיית הפעילות שלנו, אנחנו יודעים לנטרל חלק משמעותי מהסיכונים שכרוכים בפעילות האקספלורציה, ומתמקדים בעיקר בפיתוח מאגרים מוכחים, אותם אנו רוכשים במחירים  הזדמנותיים, לאחר שכבר בוצעו בהם קידוחי האקספלורציה והאימות. כך נאוויטס אינה לוקחת סיכון של קידוחים שמטרתם לבדוק אם יש או אין נפט, ויכולה להתמקד בחוזקות שלה הקשורות בקידום המימוני, המקצועי והמסחרי של פיתוח המאגרים. האסטרטגיה של נאוויטס הוכחה מספר פעמים: עם ההשלמה המוצלחת של פרויקט בקסקין במפרץ מקסיקו, עם רכישות הזכויות במאגר שננדואה ועם החתימה על הסכם ההבנות בנוגע לפרוייקט Sea Lion.  כל זה אינו אומר שנאוויטס אינה משתתפת כלל בתחום האקספלורציה, אבל עושה זאת רק כאשר מדובר בחשיפה מוגבלת ביותר, ובעיקר כאשר מדובר בפוטנציאל עצום כפי זה הקיים ברשיון האקספלורציה בקנדה".   להרשמה לכנס לחצו כאן   עד כמה מחיר הנפט הנוכחי משפיע עליכם? האם יש פרויקטים שהפכו להיות לא כלכליים? "מחיר הנפט התאושש, כאשר כיום מחיר חבית עומד על כ-40 דולר, והערכות סוכנויות האנרגיה המובילות הן להמשך העליות לכ-50 דולר וחבית ומעלה. כל הפרויקטים של נאוויטס הם פרויקטים כלכליים ורווחיים. רק לשם דוגמא, עלות ההפקה השולית בפרויקט בקסקין היא כ-14 דולר, כך שיש לנו גם סוג של גידור טבעי נגד התנודות בשוק. מחיר הנפט הוא כמובן משתנה חשוב עבורנו. נאוויטס מבינה ששוק הנפט עלול להיות תנודתי ושיש להיערך גם לתנודות קיצוניות כפי שראינו בשוק במהלך החודשים מרץ-מאי. כפי שפעם שמעתי ממנכ"ל נובל, מר צ'אק דייוידסון, האמנות היא במימוש ההזדמנויות תוך ניהול הסיכון. נאוויטס מאד ממוקדת בניהול דינמי של יחס ההון-חוב שלה באופן שמאפשר צמיחה והשאת ערך מחד אך משאיר שולי ביטחון כנדרש בתעשיה תנודתית כשלנו. כך, נאוויטס ביצעה את מהלך גיוס ההון הגדול ביותר שלה, בינואר 2020, כחודש וחצי לפני תחילת המשבר. מהלך זה אפשר לנו להחזיק יתרות הון גבוהות כדי לעבור את התקופה המאתגרת הזו ללא כל חשש ליכולת פירעון חובות ועם כלים משמעותיים לצמיחה עתידית. השכלנו לגדר את תפוקת הנפט בפרויקט בקסקין ובמאגרים היבשתיים בטקסס במחירים של כ-45 דולר לחבית. מטרת הגידור והיקפו היו הגנה על ההכנסות הנדרשות לטובת החזר החוב לבעלי החוב הפרוייקטלי ולבנקים המממנים. מהלך זה, שנבע מאחריות כלפי בעלי החוב שלנו וגם מדרישה שהגיעה מהבנקים המלווים הוא דוגמא נוספת לשיטת ניהול הסיכונים שלנו. לא גידרנו את כל ההפקה באופן אקראי, ובדרך שיכולה לפגוע גם בצמיחה שלנו. גידרנו את מה שנדרש לטובת ההגנה על החזרי החוב. תוצאת המדיניות והמהלכים שציינתי היא שלנאוויטס יש מרווח ביטחון פיננסי ויתרות מזומנים גבוהות. הירידה החדה במחיר הנפט בשל משבר הקורונה פגעה ברבים מהשחקנים בתעשיית האנרגיה. תקופות כאלו מייצרות הזדמנויות גדולות ביותר עבור נאוויטס". להרשמה לכנס לחצו כאן   מה היתרון של נאוויטס כשותפות ישראלית בשוק של ענקים? "דווקא בסיטואציה של טלטלה בשווקים, מתגלים היתרונות שלנו. כשותפות קטנה יחסית, אנחנו יכולים לנוע מהר, לסגור עסקאות ולנצל את ההזדמנויות שיש בשוק, מה שהרבה יותר קשה ומסובך לביצוע אצל גופים גדולים, בירוקרטיים ומסורבלים. היתרון היחסי המרכזי שלנו הוא הגמישות המחשבתית בתחום העסקי והפיננסי וה'חוצפה הישראלית' שאנחנו מביאים לזירה הגלובאלית, וזאת בנוסף על צוות מקצועי מהדרגה הראשונה שיושב ביוסטון, ולא במקום צוות כזה. היו"ר שלנו, גדעון תדמור, היה אחד המנועים המרכזיים של מהפכת הגז הטבעי בישראל והוביל לתגליות תמר ולווייתן, והטרק רקורד שהוא מביא, לצד ההצלחות המוכחות של נאוויטס במפרץ מקסיקו, יצרו לנו מוניטין חיובי מאד בתעשייה". כדי להמחיש את צורת העבודה הייחודית שלנו, כדאי להכיר את הסיפור של פיתוח מאגר בקסקין. עד שנאוויטס הגיעה לארה"ב, אף מפעיל לא עשה מימון פרויקטאלי, וכולם נשענו על מימון קורפורייט. כאשר מימון כזה לא היה בנמצא, נאצלו החברות לגייס מימון יקר מקרנות הון פרטיות. אנחנו שכנענו את LLOG, המפעילה של הפרוייקט, לעשות זאת לראשונה בחיי החברה, וכך הצלחנו להתניע במהירות את פרויקט בקסקין ולהציף ערך למשקיעים. אנחנו יודעים ליישם חשיבה מחוץ לקופסא בצורה הכי פרקטית שיש, בתוך עולם מקצועי ושמרני ביותר. וכך אנו מצליחים, פעם אחר פעם, לזהות ולייצר לעצמנו הזדמנויות שאחרים בשוק אינם מזהים או אינם יודעים לממש. וזאת לא בגלל שאנחנו מוכנים לקחת סיכון שאחרים אינם מוכנים לקחת, אלא בגלל שאנחנו יודעים איך לזהות הזדמנות היכן שהשחקנים האמריקאיים אינם מזהים אותה - לא בגלל שהיא מסוכנת מדי אלא בגלל שמרנות או שבלוניות שכל כך מאפיינים את התעשייה". לאן הולך שוק הנפט העולמי - האם תהיה ירידה עקבית בתפוקות כשבמקביל יעלה הנתח של האנרגיה המתחדשת? "למרות הטרנד החיובי של האנרגיות המתחדשות, בפועל על פי תחזיות, הגידול בביקוש לנפט צפוי להימשך גם מעבר לשנת 2030. העולם רחב, ויש מדינות רבות שנמצאות בצמיחה אדירה. קחו לדוגמא את סין הודו ואפריקה, שצריכת הנפט שלהן עולה בעקביות בכל שנה והן לבדן אחראיות לכשליש מאוכלוסיית העולם. בכל המודלים, גם של ארגונים "ירוקים", הנפט יישאר כדלק מרכזי גם במהלך עשרות השנים הבאות, והביקוש העולמי ימשיך לגדול". האם אתם מתכוונים להכניס שותפים לקידוחים קיימים או למכור נתחים לגופים אחרים? לדברי רייכמן, "נאוויטס מוסיפה לבחון הזדמנויות עסקיות חדשות לרבות השקעות נוספות בנכסי הנפט הקיימים וכן השקעות בנכסי נפט חדשים, ואנו מאמינים בשיתופי פעולה עם החברות המובילות בתחום האנרגיה בארה"ב. הכנסת שותפים תיבחן בהתאם לעניין ולנסיבות". מה התכנון שלכם לשנים הבאות - איפה תרכשו נכסים ותבצעו קידוחים? "מרכז הפעילות שלנו הוא בצפון אמריקה, בדגש על נכסים ימיים במפרץ מקסיקו בארה"ב ונכסים יבשתיים באזור טקסס. יש לנו תכניות גדולות להמשך הדרך. הפרויקט המשמעותי ביותר הוא פיתוח מאגר שננדואה, תגלית מוכחת, בה אנו מחזיקים ב-53%. בנוסף, נרצה להעמיק את הפעילות של הזרוע היבשתית שלנו, ולממש את הפוטנציאל בשדות שרכשנו ולבחון הזדמנויות נוספות בנכסי נפט אטרקטיביים בעולם". להרשמה לכנס לחצו כאן   איפה נאוויטס תהיה בעוד 5 שנים? "גם אם לא נעשה אף עסקה נוספת – ונתמקד רק בפיתוח הנכסים הקיימים שלנו, בעוד חמש שנים אנחנו נהיה שותפות המפיקה נפט בהיקף של עשרות אלפי חביות נפט ליום. אבל כמובן, מי שמכיר את היו"ר שלנו יודע שאנחנו רוצים גם וגם. גם לפתח את הנכסים שלנו בצורה אחראית ויעילה וגם להמשיך ולזהות ולממש את ההזדמנויות המיוחדות כפי שעשינו עד היום. המטרה שלנו היא לצמוח ובאותה עת לשמור על ה-DNA של השותפות, על הרוח היזמית ועל היכולת לזהות ולדעת לנצל בטיימינג הנכון הזדמנויות בשוק הנפט. עם תזרימי המזומנים של שננדואה, בקסקין, השדות היבשתיים בדנברי ויתכן שאף Sea Lion, אנחנו נהיה שותפות לא רק עם פרוייקטים גדולים אלא עם תזרים יוצא דופן. תזרים זה יאפשר לנו להמשיך ולצמוח ולהיכנס לפרויקטים משמעותיים נוספים, לצד שותפים מובילים בתעשיית הנפט. אני יכול לומר בסיפוק שכבר היום צברנו לעצמנו מוניטין מצוין בארה"ב, אשר לכשעצמו פותח לנו הזדמנויות נוספות בתחום". להרשמה לכנס לחצו כאן