הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס
צילום: שוקה כהן

מכה לחברות האופנה: הפטור על ייבוא אישי לא יבוטל

כחלון לא יבטל את הפטור שעומד על 75 דולר לייבוא מוצרים מחו"ל למרות הלחץ מצד הרשתות בארץ. פוקס, שהיתה ממובילות המהלך, עשויה להיפגע

מורן ישעיהו | (12)

לאחר טענות שהגיעו מצד גורמים שונים בארץ על ההחלטה לפטור ממע"מ ייבוא אישי מחו"ל בסכום של עד 75 דולר, מודיע היום שר האוצר, משה כחלון, כי לא ייכנע ללחצים של חברות להעלות מיסים. לדבריו, "הפחתות מיסים הם מהנדבכים החשובים לעידוד הצמיחה".

פוקס 0%

קסטרו 0.1%

עוד טען כחלון להתחזקותה של הכלכלה הישראלית וסימן יעד צמיחה של 5% עבורו "נדרשת גם מלחמה עם גרזנים ברגולציה". בפתח ישיבת הממשלה אמר כי "בשנים 2018 ו-2019 אנחנו מעלים את תחזית הצמיחה ב-0.3%. הצמיחה מגיעה ממספר גורמים: מהשקעות כמו השקעה של אינטל. אנחנו נלחמים בכדי להביא השקעות כאלה והשקעות נוספות למשק. דבר נוסף אשר גורם לצמיחה הוא רפורמות מבניות. כלכלה שלא עושה רפורמות ולא מעירה, מזעזעת ומשנה היא כלכלה שתיסוג אחורנית. אנחנו ממשיכים בכל הכוח עם הרפורמות".

תלונות של חברות ישראליות שונות טוענות לאפליית מס נוכח העובדה שעל הזמנה מעוסק ישראלי נדרש הצרכן להוסיף 17% למחיר המוצר כאשר על הזמנה מחו"ל יהיה פטור מתשלום נוסף. "במילים אחרות, צרכן ישראלי החפץ לרכוש מוצר מעסק ישראלי נענש על בחירתו", טענו בעתירה לבג"צ איגוד לשכות המסחר, להב והתאחדות בעלי המלאכה.

חברות האופנה ​פוקס ו-קסטרו שהיו בין יוזמות המהלך נגד הפטור פרסמו דוחות חיוביים ברבעון הראשון של 2018 המציגים עלייה בהכנסות ושיפור ברווח הנקי. בפגישה שקיימו הרשתות הקמעונאיות עם האוצר בחודש פברואר האחרון העלו בין השאר חשש ל"פגיעה אנושה במגזר העסקי ואיבוד אלפי מקומות עבודה ואולי אפילו עשרות אלפים. מדובר בלא פחות מחצי מיליון מועסקים הנתונים תחת איטום".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    צריך להעיף את כחלון (ל"ת)
    עמית 11/06/2018 07:39
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    זה לא התנהגות קרטליסטית התביעה הזו? (ל"ת)
    אני רק שאלה 11/06/2018 05:52
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שיקימו מחסן בירדן וישלחו משם (ל"ת)
    גאון 10/06/2018 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אזרח שאכפת לו . 10/06/2018 16:03
    הגב לתגובה זו
    הפטור על יבוא אישי , מגדיל את כמות המוצרים המיובאים ולכן מגדיל את מספר חברות השליחויות בישראל , ולכן גם את מספר השליחים . מכיוון שעל כל עובד בחנות יש יותר משליח אחד , בחשבון פשוט , הפטור על היבוא האישי מגדיל את מספר מקומות העבודה בישראל ! .
  • 7.
    בארץ משלמים פי 3 ו-4 מאשר בחו"ל-שיורידו מחירים (ל"ת)
    מתמחרים גבוה מדי 10/06/2018 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    צודק 10/06/2018 15:27
    הגב לתגובה זו
    יש לחברות האופנה רווחים אסטרונומים על מוצרים נחותים
  • 5.
    לוך 10/06/2018 15:14
    הגב לתגובה זו
    איש עם לב טוב וחסר בינה טוב הוא לא יעשה
  • 4.
    יאיר 10/06/2018 14:33
    הגב לתגובה זו
    בשביל תחרות הוגנת אתה לא צריך להעלות מיסים אתה צריך לבטל את המע"מ ברכישה מישראלים עד 75 דולר הזייה של שר אוצר
  • 3.
    עמי 10/06/2018 13:31
    הגב לתגובה זו
    מתלוננים על המע"מ שמייקר עלויות בארץ. ומה עם עלויות המשלוחים שיקרים יותר מתוספת המע"מ ועדיין לרב משתלם להזמין מחו"ל. למה אני כלקוח צריך לספוג את עליות השכירות הגבוהה בקניונים? שהרשתות יעשו מרד
  • 2.
    אנונימי 10/06/2018 13:25
    הגב לתגובה זו
    אולי לצמיחה בסין...
  • לירי 10/06/2018 15:47
    הגב לתגובה זו
    הלקוח יחסוך את המע"מ בקניה עד75%, ויישאר לו יותר כסף לקניות בארץ. הקניות בחו"ל הן אחוז נמוך ביחס לקניות בארץ.
  • 1.
    סרגיי 10/06/2018 13:25
    הגב לתגובה זו
    מאשר מחיר שמשלם הצרכן.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.