כחלון
צילום: כחלון

איגוד לשכת המסחר עתר לבג"צ: "אפליית המס אינה חוקית"

העתירה כנגד שר האוצר, ראש הממשלה ורשות המסים כנגד פטור ממע"מ בייבוא אישי; "פגיעה בבתי העסק הישראליים"
נועם בראל | (3)

איגוד לשכות המסחר, להב והתאחדות בעלי המלאכה עתרו הבוקר לבג"צ כנגד שר האוצר, ראש הממשלה ומנהל רשות המסים בבקשה לבטל את האפליה במע"מ לרעת המגזר העסקי, שטענתם אינה חוקית ופוגעת בזכויות יסוד של כ-2 מיליון אזרחים התלויים בפרנסתם במגזר הקמעונאי והיצרני. 

בעתירתם, מבקשים איגוד לשכות המסחר, להב והתאחדות בעלי המלאכה תחרות חופשית בתנאי שוק שווים לעוסקים בישראל מול העוסקים בחו"ל. לדבריהם, אם רשות המסים סבורה שנדרש פטור - היא צריכה להחיל אותו על כל הרכישות ולא רק על הרכישות מחו"ל. 

לטענתם, "מדובר באפליית מס מוצהרת, כאשר צרכן שמזמין מוצר מעסק ישראלי נדרש להוסיף למחירו 17% שישולמו לקופת המדינה. לעומת זאת, אם הוא ירכוש את המוצר מחו"ל, מוכנה המדינה לוותר על המס ולפטור את הצרכן מהתשלום. במילים אחרות, צרכן ישראלי החפץ לרכוש מוצר מעסק ישראלי נענש על בחירתו". 

בנוסף, נטען כי המדינה מתערבת בתחרות החופשית, ומעניקה באופן אבסורדי יתרון תחרותי מובהק לעסקים זריםי, כאשר לטענתם רכישת מוצרים מחו"ל דרך האינטרנט גדלה בפונקציה מעריכית, ועולה מדי שנה כמעט ב-25% ביחס לשנה החולפת. 91% מהגולשים ברשת כבר עורכים באמצעותה קניות ומספר החבילות הנשלחות לישראל מחו"ל הוכפל ושולש בשנים האחרונות, והגיע ל-61 מיליון חבילות בשנת 2017.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר : "האיום החמור ביותר כיום על עתיד המגזר הקמעונאי כולו וגם על אלה המייצרים מוצרי צריכה לשוק המקומי, טמון באפליית המס החמורה נגד המגזר העסקי. זה סותר כל הגיון כלכלי. למדינה אסור לפעול נגד עצמה. במצב שנוצר, מי שקונה חולצה בייבוא אישי מחו"ל פטור ממע"מ אך מי שקונה תרופה בישראל משלם את מלוא המע"מ. לא כחלון יצר אפליה זו, אך היום בתוקף תפקידו כשר האוצר הוא מי שעליו מוטלת האחריות לבטלה. אנו לא מתנגדים ליבוא אישי אלא לאפליית המס נגד העסקים הישראלים."

 

עו"ד רועי כהן, נשיא להב : "לנגד עינינו מתרחש כשל שוק הרסני המוביל לאפליה חמורה הפוגעת קשות בעסקים קטנים ישראלים בכלל ובאלו הזעירים בפרט. מתן עדיפות בפטור ממע"מ בעסקאות עד 75 דולר לעסקים זרים על-פני עסקים ישראלים הוא חסר היגיון כלכלי ולא יתכן שרשויות המדינה יתנו יד לדבר שכזה".

"בשנים האחרונות נסגרים מדי שנה בין 40,000-50,000 עסקים קטנים ובינוניים באופן הפוגע בפרנסתם של מאות אלפי משפחות, לא יתכן שהמדינה עומדת מנגד ורואה אלפי עסקים שקורסים ללא כל מתן מענה ופתרון. תמוה ומקומם שלא רק שהמדינה אינה מוצאת לנכון לסייע לבעלי עסקים אלו אלא היא גורמת בפועל לכסף ישראלי להגיע לחו"ל במקום שיישאר בארץ ויניע את הכלכלה. על המדינה לקבל החלטה שהיא מפסיקה להפלות לרעה את העסקים הישראלים ומוצאת דרך להשוות את תנאי המס ולאפשר תחרות הוגנת ושווה."

קיראו עוד ב"בארץ"

 

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה: "במקום לעודד קנייה מקומית שולחים את הצרכן להזמין מחו"ל וממשיכים לפגוע בייצור כחול לבן. במציאות שבה מידי שנה נסגרים כ- 45,000 עסקים בישראל, הממשלה חייבת להעניק תנאי פתיחה שווים לאותו מוצר בארץ ובחו"ל. אנחנו לא באים לומר שצריכים להסיר את הפטור ממע"מ, אלא רק להחיל תנאים שווים לכולם. תנו לנו את האפשרות להתחרות באופן הוגן. אם אנחנו מייבאים מוצרים עד 75 דולר ללא מע"מ, אין שום סיבה שגם הקמעונאים המקומיים לא יקבלו את התנאים האלו. המדינה חושבת להיטיב עם הציבור אך בסופו של יום, העסקים הקטנים והבינוניים נפגעים".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מפלגת התבונה 25/04/2018 10:35
    הגב לתגובה זו
    מפלגת התבונה תומכת בהגדלת הסכום לפטור מ 75 ל 500 דולר כפי שמקובל במדינות מתוקנות ומפותחות. לרפורמה כזאת תהיה השפעה דרמטית לטובה על יוקר המחיה בישראל שהוא כעת מהגבוהים בעולם!נכון להיום היבואנים נהנים ממתח רווחים מטורף ולכן יש להם את האמצעים להשפיע על חברי הכנסת והרגולטורים ולהפעיל לוביסטים, ואפילו להגיש בג"צים מופרכים כפי שנעשה שבוע שעבר.
  • 2.
    ג'קי 23/04/2018 22:09
    הגב לתגובה זו
    הקמעונאים חיבים להתאים עצמם ואם יש צורך גם את משלח ידם לאור המס. בישראל קיימת אפליית מס חמורהפי כמה והיא מתן הפטור לספסרי הנדלן שבאמצעותו הם מחריבים את הכלכלה והחברה בישראל
  • 1.
    המומחה 23/04/2018 11:44
    הגב לתגובה זו
    והחזירים התחילו להרגיש את הכיסא רועד.התחילו להרגיש שהצרכן הישראלי לא פראייר עוד והם מתחילים לבכות!שתבינו, מדובר על פטור ממעמ על סכום של 75 דולרלא מדובר כאן על פטור ללא הגבלת סכום!
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.