סגירה מעורבת בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 0.7%, שוק הביטוח בבעיה

לחץ כבד על השווקים המתעוררים בהובלת ברזיל, בה הופסק המסחר בשוק האג"ח. דויטשה בנק במוקד. מניות הטכנולוגיה נחלשו
עמית טל | (3)

יום המסחר תנודתי בוול  סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר הורגש שוני רב בין הסקטורים השונים. האופטימיות המפתיעה ביומיים האחרונים בעקבות הדיווחים על הבנק המרכזי באירופה החלה להתפוגג הערב, כאשר לחץ מכירות כבד הורגש בשווקים המתעוררים, ולאט לאט זולג לוול סטריט. שוקי הביטוח מתחילים להיראות רע, כאשר החוזים על חדלות פירעון של דויטשה בנק (סימול:DB) קפצו לשיא של 52 שבועות. חוזי הביטוח נגד חדלון פירעון של השווקים המתעוררים זינקו הערב. מדדי וול סטריט S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% הדיווח על כוונת הבנק המרכזי באירופה לדון בשבוע הבא על תאריך סיום תוכנית הרכישות משפיע גם הערב על השווקים: התשואות על האג"ח של גרמניה וצרפת לתקופה של 10 שנים זינקו הערב לרמה של 0.5% ו-0.8% בהתאמה. התשואות על אגרות החוב של איטליה ל-10 שנים חוזרות הערב לטפס, והן נסגרו מעל רף ה-3%.  המתרחש באירופה משפיע גם על שוק האג"ח האמריקני,:לאחר שמודם יותר הערב נסחרו התשואות של ארה"ב קרוב לרף ה-3%, בשעה האחרונה חוו התשואות "פלאש קראש", כלומר נפילה חדה תוך דקות ספורות. התשואה ל-10 שנים עומדת כעת על 2.9%. מטבע האירו טיפס הערב בכ-0.2% לרמה של 1.18 דולרים לאירו. גם בשוק זה יש לציין כי הקורלציה (השלילית) בין המדדים באירופה לערך האירו שהייתה בולטת במיוחד בשנה האחרונה, לא מתקיימת הערב. בתוך כך, השווקים המתעוררים היו במוקד הערב. כפי שציינו אמש, כלכלת ברזיל, הכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית וה-8 בגדולה בעולם נכנסת לסחרור. הריאל הברזילאי איבד הערב 2%, ומשלים ירידה של 5% ב-3 ימי המסחר האחרונים, ובסה"כ צניחה של יותר מ-19% מהשיא שקבע בסוף ינואר. הבנק המרכזי במדינה ניסה להתערב 3 פעמים ב-2 ימי המסחר האחרונים, אך ללא הצלחה (לכתבה המלאה). נפילה של כלכלת ברזיל עשויה לסבך בקרוב את מדינות אירופה, ובפרט את ספרד. תעודת הסל העוקבת אחר המניות במדינה (סימול:EWZ) סיימה בירידות של כ-5%, אחרי שנפלה מוקדם יותר בכ-8%, ונראה כי המשבר רק בתחילתו. נציין כי הלחץ הוקל במעט לאחר שמשרד האוצר הברזילאי עצר עד מחר את המסחר באגרות החוב של המדינה. הלירה הטורקית קופצת הערב בכ-1.3% מול הדולר האמריקני. הבנק המרכזי במדינה החליט להקפיץ הערב את הריבית לרמה של 17.5%, וזאת בניסיון נוסף לעצור את בריחת ההון מהמדינה. הריאל הברזילאי הערב: במרכז מניות הבנקים תיקנו אמש בחדות לנוכח הקפיצה בתשואות האג"ח, ויעמדו גם הערב במרכז העניין. נציין בהקשר זה את מניות דויטשה בנק (סימול:DB) שקפצה הערב ברקע לדיווח על אפשרות מיזוג עם הבנק השני בגודלו בגרמניה (התעלמו מהזינוק בחוזי הביטוח), בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), סיטי בנק (סימול:C), גולדמן זאקס (סימול:GS), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM). מניית טסלה (סימול:TSLA) איבדה 1% ווריכזה עניין לאחר שזינקה אמש בכ-9.7% ברקע להתבטאות מפתיע של מייסד טסלה בנוגע לקצב ייצור המכוניות של החברה (לכתבה המלאה). מניות הטכנולוגיה מבצעות הערב תיקון חד לעליות החדות בימים האחרונים. את המגמה מובילה מניית פייסבוק (סימול:FB) ירדה 1.6%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הכנס כולל את גורביץ ??? אם כן יהיה מצחיק (ל"ת)
    נירות יפניים לטחורים 07/06/2018 19:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ד"ר ניר(איצ100)לעמית 07/06/2018 18:11
    הגב לתגובה זו
    ואני שואל לשיטתך מדוע אופטימיות שהרי אהבו זאת כייוון שהרכישות ההזויות ברחבי תבל עזרו לשווקים החולים..ועכשיו עם ירידתו הצפוייה של נאסדק אני מבין שהאופטימיות מתפוגגת לדבריך..וואלא ..לא יצאתי ראש היום מדבריך. וזאת להבדיל מבסימפטיה שאני מרגיש לניתוחיך בדרך כלל.
  • 1.
    בורסה 07/06/2018 17:41
    הגב לתגובה זו
    מחירת חיסול בתל אביב.הזהרנו. כל הסימנים מראים על מפולת
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: