רונן דניאל סלטיק
צילום: יח"צ
ניתוח Bizportal

אלו הסיבות לביטול ההנפקה של סלטיק

השווי אותו ביקשה החברה בהנפקה היה אופטימי מדי. החברה פועלת בתחום בעל סיכון גבוה ומתחרים חזקים כמו Google ,Microsoft ו-Facebook
ערן סוקול | (1)

חברת סלטיק טכנולוגיות ומדיה השעתה את הכוונה לצאת להנפקת מניות בבורסה של ת"א. הסיבה העיקרית לביטול היא אופטימיות בנוגע לשווי המבוקש. מניתוח Bizportal עולה כי צמיחה מואצת בתחום ה-Start הופכת את החברה למעניינת מחד, אולם השווי המבוקש בהנפקה היה אופטימי והסיכון גבוה, בייחוד נוכח המתחרות הפוטנציאליות Google ,Microsoft ו-Facebook.

החברה טרם הצהירה על השווי המינימלי בהנפקה, אולם הערכת שווי של חברת המחקר הבינלאומית אדיסון, הפועלת בשיתוף עם הבורסה, העניקה לסלטיק שווי חברה של כ-109 מיליון דולר (388 מיליון שקל) וחשפה כי החברה מתכננת להציע לציבור כ-15% מהון המניות שלה, לפי שווי חברה של כ-100 מיליון דולר (לפני הכסף).

מיהי חברת סלטיק?

סלטיק פועלת מזה כ-18 שנים בתחום הסלולרי ובעיקר בפיתוח טכנולוגיות ייחודיות המאפשרות לה להציע תכנים ושירותים למשתמשי הקצה של לקוחותיה, שהינם מפעילי סלולר, יצרני טלפונים ומפתחי אפליקציות. כמו כן, עוסקת החברה בפיתוח ושיווק מערכות התראות חירום על גבי טלפונים סלולריים המיועדות למפעילים סלולריים ולאחרונה אף לממשלות.

בעלי המניות

בעלי המניות העיקריים של החברה הן קרנות ההון סיכון JVP ואמדאוס. דירקטוריון החברה כולל את המנכ"ל והמייסד רונן דניאל, מייק קלי - נשיאה לשעבר של ענקית המדיה האמריקאית AOL, וקובי רוזנגרטן - שותף בקרן JVP המשמש גם כיו"ר החברה.

תחומי פעילות החברה

החברה מספקת פתרונות טכנולוגים להפצת תכנים ושירותים שונים על גבי מכשירים סלולריים, המותאמים להעדפות המשתמש ולמיקומו. הפצת התכנים והשירותים מבוצעת בעיקר על ידי התקשרות עם מפעילי סלולר ויצרני מכשירים סלולריים ברחבי העולם, באמצעות שני קווי מוצר עיקריים המהווים את שני תחומי הפעילות של החברה: תחום ה-Start אשר הינו מנוע הצמיחה של החברה ובעצם הופך את ההנפקה למעניינת ותחום ה-LiveScreen הוותיק, אשר אמנם מייצר לחברה כרגע את עיקר הכנסותיה, אולם ככל הנראה נמצא בדעיכה.

 

צמיחה מואצת בתחום ה-Start, מול דעיכה בתחום ה-LiveScreen

מנוע הצמיחה נמצא בתחום ה-"Start" עם שני מוצרים מרכזיים

אפליקציית "Start" – אשר הושקה בשנת 2013 ומותקנת כיום על יותר מ-100 מיליון מכשירים, עם קצב צמיחה של כ-4 מיליון התקנות מדי חודש. זוהי אפליקציית מסך פתיחה למכשירי אנדרואיד המאפשרת למשתמש גישה מהירה לתכנים שונים שהותאמו ועוצבו לצרכיו ועל בסיס העדפותיו. שיווק האפליקציה נעשה בעיקר באמצעות מפעילים סלולריים ויצרני טלפונים המתקינים את האפליקציה על הטלפון, כבר בתהליך הייצור כחלק ממערכת ההפעלה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"Start Magazine" - פלטפורמת אספקת תכנים אשר הושקה בשנת 2017, המשולבת כחלק מאפליקציית "Start" וכן מופצת כמוצר נפרד למפתחי אפליקציות. מדובר במערכת של שיתוף תוכן אשר נשאב מספקי תוכן כגון CNN ,BBC ,ESPN ,REUTERS ואחרים, אשר מותאם אישית, ללא מאמצי פיתוח, עבור כל אפליקציה חדשה אשר מפותחת במדינות שונות ובשפות שונות ברחבי העולם. התכנים משובצים באפליקציות, כאשר סלטיק גובה תשלום ממפרסמים וחולקת את ההכנסות עם ספקי התוכן ועם מפתחי האפליקציות.

Start Magazine עדיין לא הושק רשמית למפתחי אפליקציות, למעט מספר מפתחי בטא שהסכימו להתנסות בו כגון Tencent, חברת האינטרנט הגדולה בסין, Alibaba, ו-Xiaomi אחד מיצרני הטלפונים הגדולים בעולם. החברה מתעתדת להשיק רשמית את המוצר בחודשים הקרובים. למרות זאת, כמות הצפיות החודשית ב-Start Magazine צומחת בקצב ממוצע של כ-10% בחודש.

לצורך מתן קנה מידה למספר הצפיות ב-Start Magazin מציגה החברה במצגת למשקיעים השוואה לספקי תוכן מובילים אשר ממקמת את החברה לצד CNN ו-BBC. 

תחום ה-"LiveScreen" כולל שני מוצרים מרכזיים

"LiveScreen" - המאפשר משלוח הודעות והתראות אינטראקטיביות מבוססות מקום, בזמן אמת, למאות מיליוני משתמשים, מבלי לצרוך משאבי רשת וביצוע קמפיינים ממוקדים לקבוצות.

"Mass Alert" – המאפשר שידור הודעות חירום לכלל משתמשי הרשת באזור מסוים, בזמן אמת, גם בתנאים של קריסת הרשת הסלולארית.

לקוחות החברה

בין לקוחות החברה נמנים בעיקר מפעילי סלולר במדינות שונות בעולם וביניהם: תאגיד אמריקה מובייל מקבוצת המפעילים הסלולריים הגדולה ביותר בדרום אמריקה עם כ-300 מיליון מנויים ונוכחות ב-17 מדינות; רוב המפעילים הסלולריים הגדולים בהודו, כולל וודאפון, אידאה, אירטל ו-BSNL (סה"כ כ-700 מיליון מנויים בהודו); טראקפון ארה"ב; דויטשה טלקום הפועלת באירופה, ביליין רוסיה וכן יצרני טלפונים שונים.

תלות בלקוח מרכזי

למועד התשקיף הכנסות החברה מהסכמי הפרסום בין החברה לבין Google הינן מהותיות לחברה ומהוות כ-18.5% מכלל הכנסותיה וכ-80% מהכנסות פעילות ה-Start.

תמורת ההנפקה

החל משנת 2000 ועד היום גייסה סלטיק כ-45 מיליון דולר והשקיעה כ-80 מיליון דולר במו"פ. כעת, החברה מייעדת את תמורת ההנפקה הנוכחית, המוערכת ב-15 מיליון דולר, בעיקר להגברת קצב הצמיחה על ידי הגדלה משמעותית של הפעילות השיווקית בחו"ל והרחבת פעילות החברה לשווקים נוספים ברחבי העולם.

תחרות

תחום המגזין המותאם אישית עבור משתמשי אפליקציות הינו חדש יחסית ולחברה אין פטנט רשום כלשהו המגן מפני שכפול המודל העסקי שלה, למעט חסמי כניסה הכוללים, בין היתר, בניית פלטפורמת שיתוף תוכן והשגת חוזים עם ספקי תוכן מובילים המצריכה כמות משתמשים עצומה. בשים לב לצמיחה המואצת בתחום זה ולחסמי הכניסה כאמור, ענקיות המחשוב כגון Google ,Microsoft ו-Facebook הינן מתחרות פוטנציאליות מחד ורוכשות פוטנציאליות מאידך.

המתחרות המרכזיות בתחום כוללות את News Republic אשר נמכרה לפני מספר חודשים לענקית התוכן הסינית Toutiao. הנהלת סלטיק מציינת כי מאז שנמכרה, החברה לא פוגשת בה כלל אצל מפתחי אפליקציות ויצרני מכשירים כפי שהיה בעבר, אולם החברה אינה מודעת לכוונותיה של החברה הרוכשת. גם Apple רכשה לפני מספר חודשים את חברת Texture, המהווה את הבסיס לפלטפורמת ה-Apple News, אולם למועד התשקיף לחברה אין יכולת להעריך את חלקה בשוק זה.

אופטימיות לא זהירה בהערכת השווי

בשביל חברה שפועלת מזה 18 שנים, אשר הציגה גידול של 120% בהפסד התפעולי בשנת 2017 למרות צמיחה של כ-17.3% בהכנסות, הצגת שווי חברה של כ-109 מיליון דולר צריך להיתמך בשיעורי צמיחת הכנסות חריגים. אכן, הערכת השווי של אדיסון מניחה שיעור צמיחת הכנסות שנתי ממוצע (CAGR) של כ-34% בשנות התחזית, אולם החברה לא סיפקה כל עדויות קודמות לכך ששיעורי הצמיחה החזויים הינם בעלי אחיזה במציאות, מלבד שיעור צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של כ-4.5% בשנים 2017-2015.

בנוסף, למרות צמיחת ההכנסות המואצת של שירותי ה-"Strat" של החברה, צריך לציין שכיום עיקר הכנסות החברה הינן משירותי ה-"LiveScreen" אשר הציגו נסיגה של כ-4% בשנת 2017, אך בתרחיש הבסיס של הערכת השווי הונח כי יצמחו בשיעור ממוצע של 9% לאורך שנות התחזית.

עיון במצגת למשקיעים אשר פרסמה החברה לקראת ההנפקה העלה כי תחזית החברה בקשר עם צמיחת הכנסות תחום ה-Start בשנת 2018 תואמת לתרחיש הפסימי בהערכת השווי, אשר הניח הכנסות של כ-11.6 מיליון דולר ו-CAGR של 59% בתחום פעילות זה (לעומת CAGR של 83% בתרחיש הבסיס).

 

תיאור התפתחות הכנסות תחום ה-Start על פי הנהלת החברה

על בסיס מעט המידע שהחברה מספקת אודות תחום פעילות ה-LiveScreen אשר כאמור רשם ירידה של כ-4% בשנת 2017, גם התרחיש הפסימי בהערכת השווי אשר מניח CAGR של כ-5% בתחום זה לאורך שנות התחזית נראה אופטימי.

שורה תחתונה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אאא 22/05/2018 19:01
    הגב לתגובה זו
    בעצם 2 סיבות: החברה קטנה מדי ולא מעניינת ההון של ווליו בייס קבור במניה של רני צים, עוד חברה קטנה ולא מעניינת.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי 2%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.

יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי

ה"תכנית אסטרטגית" של אוגווינד נחשפת: הנפקה בדיסקאונט למנהלים

אחרי זינוק ביותר מ-50% בעקבות ההבטחות והראיון על "פרק חדש" אוגווינד מודיעה על הנפקה פרטית בדיסקאונט של 30% ובדילול של 42% בהון - המשקיעים הקטנים נשארים בחוץ, וההנהלה "מביעה אמון בחברה" במחיר מבצע; אישור הגיוס תלוי בבעלי המניות - אל תהיו פרייארים!

נושאים בכתבה אוגווינד

מתחילת נובמבר אוגווינד זינקה יותר כ-57%, בעקבות הבאזז סביב ה“תוכנית האסטרטגית” וגם ההבטחות שהיו"ר יפתח רון-טל והמנכ"ל טל רז נתנו לנו שעכשיו זו כבר לא חברת מו״פ, אלא “שחקן אנרגיה יזמי באירופה”. אבל היום מתברר מה באמת מסתתר מאחורי כל ההצהרות האחרונות, דבר שעצוב לומר היה כתוב על הקיר לכל אורך הדרך - גיוס הון בדיסקאונט למקורבים ולבעלי עניין, כשהציבור נשאר בחוץ. כשפורסמה התכנית ניתחנו אותה - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד? כבר בחודש הקודם כתבנו לכם שהחברה לא באמת מתקדמת לשלב מסחרי, אלא מכינה את הקרקע לגיוס הון נוסף. כבר אז כתבנו שאוגווינד מנסה לצייר חזון על התרחבות לאירופה, אבל בפועל זה איתות לשוק שהיא צריכה כסף כדי לשרוד. והנה זה הגיע.

אוגווינד הודיעה כי ועדת הביקורת אישרה הנפקה פרטית של 14.3 מיליון מניות במחיר של 3.5 שקלים למניה יחד עם 14.3 מיליון אופציות במחיר מימוש של 5 שקלים עד סוף 2028. אם לוקחים בחשבון את כל האופציות, זה משקף דילול של כמעט 42% מההון. בשוק המניה נסחרת סביב 4.96 שקלים, כך שהמשתתפים בהנפקה יקבלו את המניות בכ-30% הנחה למחיר המניה בשוק ערב ההנפקה, ובחישוב אפקטיבי קרוב ל-2 שקלים למניה, כלומר דיסקאונט של יותר מ-50%.

בזמן שהמשקיעים הקטנים רכשו מניות בשערים גבוהים, בזמן שהמשקיעים הסכימו לתת לאוגווינד שאכזבה לא פעם ולא פעמיים - צ'אנס נוסף. אוגווינד חוזרת על הדפוס, ההנהלה תקבל אופציות ומניות במחירי רצפה. ואם זה לא מספיק, החברה גם מודיעה על כוונה לגייס עד 30 מיליון שקל נוספים ממוסדיים באותם תנאים שפירטנו.

לפי ההודעה לבורסה זה עדיין לא סופי ותלוי באישור האסיפה הכללית של בעלי המניות. לכאורה זה בקשה מוגזמת מהמשקיעים שקנו מניות במחיר מלא. להנהלה לא מגיעה כזאת מתנה לפני שיש בכלל הכנסות משמעותיות שלא לדבר על רווחים, כשכל מה שנראה הוא שהתכנית האסטרטגית בסופו של דבר מדללת את המשקיעים בחיר נמוך. 

מה שהובטח ומה שבאמת קרה

כשדיברנו עם ההנהלה בתחילת החודש, גם אנחנו רצינו להאמין. רצינו לחשוב שאולי הפעם באמת יש שינוי אמיתי, שאוגווינד עברה שלב. הם דיברו על “פרק חדש באירופה”, על פרויקטים של מאות מיליוני אירו, על מימון מוסדי חכם ועל שלב מסחרי שמתחיל סוף-סוף לקרום עור וגידים - יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”