הכל כסף: למה אירופה רוצה לשמור על הסכם הגרעין?
ארה"ב מרגישה הרבה יותר בנוח להתנתק מההסכם לעומת האירופאים מאז הסנקציות הוסרו, היצוא לאיחוד האירופי גדל כמעט פי עשרה ל-10 מיליארד אירו
ביום שלישי האחרון צפיתי בשקיקה בנאומו של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ. עיקר תשומת הלב שלי כמשקיע היתה לראות היכן יהיה האפקט על השווקים. עיקרו היה על הנפט שהפך את עורו מאדום בוהק לירוק בוהק וכתוצאה מכך גם סקטור האנרגיה עלה בצורה מרשימה ביומיים שלאחר הנאום.
מחיר הנפט עלה בשיעור חד ביום רביעי לשיא שלו מאז שנת 2014, על רקע הציפיות שהעיצוב החדש של ההסכם יביא לירידה ביצוא האיראני. נפט גולמי ברנט, תקן תמחור נפט בינלאומי, עלה ב-2.11 דולר, או 2.8%, ל-76.96 דולר לחבית בלונדון. הקרוד בארה"ב עלה ב-2 דולר, או 2.9%, ל-71.06 דולר לחבית בניו יורק, הרמה הגבוהה ביותר מאז סוף 2014.
אבל לא רק מרוויחים יש בסיפור הזה. במאמר זה הייתי רוצה להציג את הצד שעלול להפסיד הרבה מאוד כסף, לסדר לכם את מפת האינטרסים הכלכליים ולהסביר מדוע ארה"ב מרגישה הרבה יותר בנוח להתנתק מההסכם לעומת האירופאים שממשיכים להתעקש שההסכם הזה חי וקיים.
החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ צפויה לפגוע בעיקר במטוסים, בספקיות נפט וביצרני רכב. עם זאת, ההשפעה הסופית עדיין לא ברורה, בשל הפטור האפשרי של כמה מהחברות ואפילו משא ומתן חדש על הסכם הגרעין המתוקן של איראן.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאז שהושג הסכם הגרעין האיראני ב-2015, היו אלו בעיקר חברות אירופאיות שחזרו לחתום על עסקאות עם איראן. אירופה קשורה באופן מסורתי לקשרים עסקיים ודיפלומטיים קרובים יותר מארה"ב, שם המורשת עדיין זוכרת את תפיסת בני הערובה בשגרירות האמריקאית בטהראן לפני כמעט 40 שנה ומייצרת אנטגוניזם בכל הקשור לקשרים עסקיים ללא חשש בין המדינות.
אחת הסנקציות המשמעותיות שגרמו לנזק רב באיראן היתה הניתוק של איראן מרשת הסוויפט שאמונה על החלפת מט"ח. סנקציה זו גרמה להשבתה של כל הסחר חוץ בין חברות אמריקאיות ואירופאיות בכללן בנקים ואלו שהסתכנו ובכל זאת עשו עסקים עם האייטולות זכו לעונשים חמורים וקנסות וכמובן פרסום שלילי בציבור.
לאחרונה צוטטו מספר מנהיגים אירופאים על חידוש הסנקציות. זה מה שהיה להם לומר:
קארל בילדט, ראש ממשלת שוודיה לשעבר, המכהן כיושב ראש המועצה האירופית ליחסי חוץ, התלונן כי סנקציות חדשות "אינן פוגעות בשום חברה אמריקאית, אלא מכוונות בעיקר לחברות אירופאיות". ז'אן קלוד ג'ונקר, נשיא גוף האיחוד האירופי, אמר כי "ארה"ב כבר לא רוצה לשתף פעולה עם חלקים אחרים של העולם", ויש להחליפה על ידי האיחוד האירופי על הבמה הבינלאומית" .
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מצרף תרשים של האיחוד האירופי שמציג תמונה מאוד ברורה ביחס שבין ארה"ב לאירופה בכל הקשור למאזן המסחר מול איראן הן בייבוא והן בייצוא.
תעשיית המטוסים
אם נסתכל על המפסידים הגדולים מחידוש הסנקציות ניתן לשים את האצבע בעיקר על יצרני המטוסים, כאשר הכאב המשותף מתחלק בין שתי הענקיות בואינג ואיירבוס.
שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, אמר כי הרישיונות הקיימים של החברות למכור מטוסים לאיראן יבוטלו. איירבוס האירופאית נופלת תחת הכללים של ארה"ב, בעיקר משום שהמטוסים שלה כוללים רכיבים מתוצרת ארה"ב.
בלומברג פרסם אמש כתבה בה התייחס לאובדן הכספי של איירבוס והעריך אותה בהפסד הזמנות בשווי של 19 מיליארד דולר בעיקר בגלל שלחברה יש צבר הזמנות של 97 מטוסים סך הכול, שעדיין לא נמסרו מתוכם 16 מטוסים מסוג A350 שהן ספינות הדגל של החברה והשאר מטוסים מסוג A330.
בואינג לעומת זאת דיווחה כי בשנה הקרובה לא צפויות להיות מסירות אם כי יש לציין שהחברה חתמה על עסקאות למסירת 110 מטוסים בשווי של 9.5 מיליארד דולר גם לאיראן וגם לאסמן אירליינס.
בואינג מאידך מעולם לא הוסיפה את המטוסים לצבר ההזמנות שלה - ואם היו כאלה, הם היו מייצגים פחות מ-2% מסך 5,800 ההזמנות שלה. רק בחודש שעבר בואינג הכינה את המשקיעים עוד לפני ביטול ההסכם הצפוי מצד טראמפ. מנכ"ל בואינג, דניס מילנבורג, אמר כי "אובדן המכירות האיראניות לא יאט את הייצור".
אפשר בהחלט לראות את המשחק הזהיר של בואינג שהחליטה שלא להכניס עסקאות אלו לצבר ההזמנות שלה ועדיין לא סיפקו ולו מטוס אחד לעומת איירבוס שכבר סיפקו 3 מטוסים מתוך הזמנה של 100. ההנחה של בואינג היתה כי ההסכם יעבור שינוי לאור הבטחותיו החוזרות ונשנות במהלך קמפיין הנשיאות של טראמפ לביטולו.
עם זאת, חשוב לזכור כי בטווח הארוך איראן היא תקווה גדולה של יצרני התעופה בשל אוכלוסייתה הגדולה שעומדת על כ-80 מיליון בני אדם - ומעמד הביניים, נכסי הנפט שלה, וצי המטוסים המזדקנים הזקוקים לשדרוגים במטוסים חדשים ובחלקי חילוף.
גם הנפט משחק תפקיד
ארה"ב מסרה כי הסנקציות יפחיתו במידה ניכרת את מכירות הנפט של איראן, מפיקת הנפט החמישית בגודלה בעולם.
במסגרת חידוש הסנקציות תינתן תקופה של 180 יום עבור המדינות כדי לעטוף את החוזים הקיימים ולהשיג "הפחתות משמעותיות" ברכישות של נפט גולמי איראני, אם כי מנוצ'ין שר האוצר לא פירט מה כוונת הממשל על ידי המונח הפחתות משמעותיות.
חברת הנפט הצרפתית Total SA היא חברת הנפט המערבית החשובה ביותר עבור איראן, כאשר רק בחודש יולי שנה שעברה החברה חתמה על הסכם בשווי של 5 מיליארד דולר.
גם לחברת הנפט הסינית הלאומית יש תכניות לפתח שדה גז טבעי גדול בדרום פארס אבל הסינים ממילא אף פעם לא היו חלק מההסכם והיוו תקווה אחת מתוך מעטות שהיו לאיראן בטרם הסכם הגרעין ב-2015.
ניתן בהחלט להכיר כי חברות אנרגיה אירופאיות כדוגמת טוטאל ורויאל דאץ מעורבות בצורה פעילה הרבה יותר מחברות אמריקאיות בכל הקשור לסחר מול איראן בעיקר בגלל שללא קשר להסכם הגרעין התקיים אמברגו מסחרי בין ארה"ב לאיראן שגרם לצמצום משמעותי בסחר בין שתי המדינות.
ערב הסעודית התחייבה מיד לסייע לקזז את אובדן הנפט האיראני ואמרה כי היא "מחויבת לתמוך ביציבותם של שווקי הנפט, לטובת היצרנים והצרכנים כאחד". אנליסטים מצפים גם כי חברות בארה"ב יגיבו על מחירים גבוהים יותר על ידי קידוח יתר כך שהסיפור האיראני לא ישפיע מדי על מחיר הנפט - זו לפחות התכנית.
אנליסטים מעריכים כי הטלתן מחדש של סנקציות עלולה להפחית את היצוא האיראני בין 200 ל-600 אלף חביות ביום. זה אולי נראה חסר חשיבות כשמסתכלים על אספקה עולמית של כ-98 מיליון חביות ביום. עם זאת, כאשר תפוקת הנפט העולמית נשלטת על ידי ערב הסעודית ויצרנים גדולים אחרים. כל תזוזה בהיצע הנפט לשוק צפוי להניב מחירים גבוהים יותר.
צריך לזכור שעלייה דרמטית במחירי הנפט היא לא הדבר שהכלכלה הגלובלית מייחלת לו שכן היא בולמת צריכה של דלק לרכבים וטיסות ועוד כל מיני תעשיות שמושפעות ממחירי האנרגיה כמו חשמל וכו'. לכן הצהרות כמו של ערב הסעודית לקזז את ההשפעה השלילית של איראן הן חשובות בהחלט ליציבות מחירי הנפט מעבר לעליה הנקודתית בשבוע האחרון כתגובה לביטול ההסכם.
האפקט מגיע לתעשייה
השפעות נוספות על הטלת הסנקציות האמריקאיות ניתן לראות בסקטורים נוספים מלבד מטוסים ואנרגיה.
ב-2016 התחייבה פז'ו סיטרואן, יצרנית הרכב הצרפתית שמכרה בשנה שעברה 3.6 מיליון רכבים בעולם, לפתוח מפעל לייצור 200 אלף כלי רכב בשנה באיראן, ובימים האחרונים החברה אומרת שהיא בוחנת את ההשלכות של המהלך האמריקני.
ענק צרפתי אחר, רנו, חתם על עסקה של 778 מיליון דולר לבניית 150 אלף מכוניות בשנה במפעל מחוץ לטהראן.
יצרנית הציוד התעשייתי הגרמנית סימנס, בעלת חוזים בשווי מיליארדי דולרים עם איראן לבניית תחנות רכבת, תחנת כוח ופרויקטים אחרים, אמרה כי היא בוחנת את ההשפעה האפשרית, אך מצפה כי היא לא תהיה מהותית על עסקי החברה, קצת מוזר לומר שחוזים בשווי של מיליארדי דולרים לא ישפיעו על העסקים.
קשרים הדוקים יותר עם אירופה (ביחס לארה"ב) סייעו לאיראן ללא צל של ספק. היצוא לאיחוד האירופי גדל כמעט פי עשרה מאז הסנקציות הוסרו, מ-1.25 מיליארד אירו (1.48 מיליארד דולר) בשנת 2015 ל-10.14 מיליארד אירו בשנה שעברה.
מאידך, זרימת הסחורה לאיראן צמחה בקצב מתון יותר, מ-6.47 מיליארד אירו ל-10.8 מיליארד אירו. כך שנטישתה של ארה"ב בהחלט אמורה להשפיע על הכלכלה האיראנית אך במידה והאירופאים יישארו בהסכם ואף יביאו לשינוי שיוסכם על ידי נשיא ארה"ב ומדינות הציר, ישראל והמפרץ, אפשר יהיה להניח שהאינטרסים הכלכליים ינצחו שוב.
עוד בנושא:
"אם אצלנו יהיה גשם - אצל האיראנים יהיה מבול"
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
הכותב הוא מוטי כהן, יועץ בשירות האיתותים של אלומות ואנליסט שווקים חו"ל מטעם בורסה גרף
- 2.דבר המערכת 11/05/2018 07:55הגב לתגובה זואילולה נעצרה בכח הייתה משמידה גם אותך קורא יקר ותמים.והסמול? כ"כ שונא את הימין היהודי שתומך בערבים.מנצל את העובדה שהסמול לא יהודים כלל!
- 1.yeadim 10/05/2018 17:27הגב לתגובה זוהיכן טבלת גילאי המטוסים?
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא?
פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%.
רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.
לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.
נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה.
- חברת הארנק באילת: הערעור שהתקבל והזיכוי שנשלל
- מיסוי חברות ארנק ב-2025: הכסף על השולחן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס
מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).
