הכל כסף: למה אירופה רוצה לשמור על הסכם הגרעין?

ארה"ב מרגישה הרבה יותר בנוח להתנתק מההסכם לעומת האירופאים מאז הסנקציות הוסרו, היצוא לאיחוד האירופי גדל כמעט פי עשרה ל-10 מיליארד אירו 

מוטי כהן | (2)

ביום שלישי האחרון צפיתי בשקיקה בנאומו של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ. עיקר תשומת הלב שלי כמשקיע היתה לראות היכן יהיה האפקט על השווקים. עיקרו היה על הנפט שהפך את עורו מאדום בוהק לירוק בוהק וכתוצאה מכך גם סקטור האנרגיה עלה בצורה מרשימה ביומיים שלאחר הנאום.

 

מחיר הנפט עלה בשיעור חד ביום רביעי לשיא שלו מאז שנת 2014, על רקע הציפיות שהעיצוב החדש של ההסכם יביא לירידה ביצוא האיראני. נפט גולמי ברנט, תקן תמחור נפט בינלאומי, עלה ב-2.11 דולר, או 2.8%, ל-76.96 דולר לחבית בלונדון. הקרוד בארה"ב עלה ב-2 דולר, או 2.9%, ל-71.06 דולר לחבית בניו יורק, הרמה הגבוהה ביותר מאז סוף 2014.

 

אבל לא רק מרוויחים יש בסיפור הזה. במאמר זה הייתי רוצה להציג את הצד שעלול להפסיד הרבה מאוד כסף, לסדר לכם את מפת האינטרסים הכלכליים ולהסביר מדוע ארה"ב מרגישה הרבה יותר בנוח להתנתק מההסכם לעומת האירופאים שממשיכים להתעקש שההסכם הזה חי וקיים.

 

החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ צפויה לפגוע בעיקר במטוסים, בספקיות נפט וביצרני רכב. עם זאת, ההשפעה הסופית עדיין לא ברורה, בשל הפטור האפשרי של כמה מהחברות ואפילו משא ומתן חדש על הסכם הגרעין המתוקן של איראן.

 

מאז שהושג הסכם הגרעין האיראני ב-2015, היו אלו בעיקר חברות אירופאיות שחזרו לחתום על עסקאות עם איראן. אירופה קשורה באופן מסורתי לקשרים עסקיים ודיפלומטיים קרובים יותר מארה"ב, שם המורשת עדיין זוכרת את תפיסת בני הערובה בשגרירות האמריקאית בטהראן לפני כמעט 40 שנה ומייצרת אנטגוניזם בכל הקשור לקשרים עסקיים ללא חשש בין המדינות.

 

אחת הסנקציות המשמעותיות שגרמו לנזק רב באיראן היתה הניתוק של איראן מרשת הסוויפט שאמונה על החלפת מט"ח. סנקציה זו גרמה להשבתה של כל הסחר חוץ בין חברות אמריקאיות ואירופאיות בכללן בנקים ואלו שהסתכנו ובכל זאת עשו עסקים עם האייטולות זכו לעונשים חמורים וקנסות וכמובן פרסום שלילי בציבור.

 

לאחרונה צוטטו מספר מנהיגים אירופאים על חידוש הסנקציות. זה מה שהיה להם לומר:

 

קארל בילדט, ראש ממשלת שוודיה לשעבר, המכהן כיושב ראש המועצה האירופית ליחסי חוץ, התלונן כי סנקציות חדשות "אינן פוגעות בשום חברה אמריקאית, אלא מכוונות בעיקר לחברות אירופאיות". ז'אן קלוד ג'ונקר, נשיא גוף האיחוד האירופי, אמר כי "ארה"ב כבר לא רוצה לשתף פעולה עם חלקים אחרים של העולם", ויש להחליפה על ידי האיחוד האירופי על הבמה הבינלאומית" .

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

מצרף תרשים של האיחוד האירופי שמציג תמונה מאוד ברורה ביחס שבין ארה"ב לאירופה בכל הקשור למאזן המסחר מול איראן הן בייבוא והן בייצוא.

תעשיית המטוסים

אם נסתכל על המפסידים הגדולים מחידוש הסנקציות ניתן לשים את האצבע בעיקר על יצרני המטוסים, כאשר הכאב המשותף מתחלק בין שתי הענקיות בואינג ואיירבוס.

שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, אמר כי הרישיונות הקיימים של החברות למכור מטוסים לאיראן יבוטלו. איירבוס האירופאית נופלת תחת הכללים של ארה"ב, בעיקר משום  שהמטוסים שלה כוללים רכיבים מתוצרת ארה"ב.

 

בלומברג פרסם אמש כתבה בה התייחס לאובדן הכספי של איירבוס והעריך אותה בהפסד הזמנות בשווי של 19 מיליארד דולר בעיקר בגלל שלחברה יש צבר הזמנות של 97 מטוסים סך הכול, שעדיין לא נמסרו מתוכם 16 מטוסים מסוג A350 שהן ספינות הדגל של החברה והשאר מטוסים מסוג A330.

 

בואינג לעומת זאת דיווחה כי בשנה הקרובה לא צפויות להיות מסירות אם כי יש לציין שהחברה חתמה על עסקאות למסירת 110 מטוסים בשווי של 9.5 מיליארד דולר גם לאיראן וגם לאסמן אירליינס.

 

בואינג מאידך מעולם לא הוסיפה את המטוסים לצבר ההזמנות שלה - ואם היו כאלה, הם היו מייצגים פחות מ-2%  מסך 5,800 ההזמנות שלה. רק בחודש שעבר בואינג הכינה את המשקיעים עוד לפני ביטול ההסכם הצפוי מצד טראמפ. מנכ"ל בואינג, דניס מילנבורג, אמר כי "אובדן המכירות האיראניות לא יאט את הייצור".

 

אפשר בהחלט לראות את המשחק הזהיר של בואינג שהחליטה שלא להכניס עסקאות אלו לצבר ההזמנות שלה ועדיין לא סיפקו ולו מטוס אחד לעומת איירבוס שכבר סיפקו 3 מטוסים מתוך הזמנה של 100. ההנחה של בואינג היתה כי ההסכם יעבור שינוי לאור הבטחותיו החוזרות ונשנות במהלך קמפיין הנשיאות של טראמפ לביטולו.

 

עם זאת, חשוב לזכור כי בטווח הארוך איראן היא תקווה גדולה של יצרני התעופה בשל אוכלוסייתה הגדולה שעומדת על כ-80 מיליון בני אדם - ומעמד הביניים, נכסי הנפט שלה, וצי המטוסים המזדקנים הזקוקים לשדרוגים במטוסים חדשים ובחלקי חילוף.

 

גם הנפט משחק תפקיד

ארה"ב מסרה כי הסנקציות יפחיתו במידה ניכרת את מכירות הנפט של איראן, מפיקת הנפט החמישית בגודלה בעולם.

 

במסגרת חידוש הסנקציות תינתן תקופה של 180 יום עבור המדינות כדי לעטוף את החוזים הקיימים ולהשיג "הפחתות משמעותיות" ברכישות של נפט גולמי איראני, אם כי מנוצ'ין שר האוצר לא פירט מה כוונת הממשל על ידי המונח הפחתות משמעותיות.

 

חברת הנפט הצרפתית Total SA היא חברת הנפט המערבית החשובה ביותר עבור איראן, כאשר רק בחודש יולי שנה שעברה החברה חתמה על הסכם בשווי של 5 מיליארד דולר.

 

גם לחברת הנפט הסינית הלאומית יש תכניות לפתח שדה גז טבעי גדול בדרום פארס אבל הסינים ממילא אף פעם לא היו חלק מההסכם והיוו תקווה אחת מתוך מעטות שהיו לאיראן בטרם הסכם הגרעין ב-2015.

 

ניתן בהחלט להכיר כי חברות אנרגיה אירופאיות כדוגמת טוטאל ורויאל דאץ מעורבות בצורה פעילה הרבה יותר מחברות אמריקאיות בכל הקשור לסחר מול איראן בעיקר בגלל שללא קשר להסכם הגרעין התקיים אמברגו מסחרי בין ארה"ב לאיראן שגרם לצמצום משמעותי בסחר בין שתי המדינות.

 

ערב הסעודית התחייבה מיד לסייע לקזז את אובדן הנפט האיראני ואמרה כי היא "מחויבת לתמוך ביציבותם של שווקי הנפט, לטובת היצרנים והצרכנים כאחד". אנליסטים מצפים גם כי חברות בארה"ב יגיבו על מחירים גבוהים יותר על ידי קידוח יתר כך שהסיפור האיראני לא ישפיע מדי על מחיר הנפט - זו לפחות התכנית.

 

אנליסטים מעריכים כי הטלתן מחדש של סנקציות עלולה להפחית את היצוא האיראני בין 200 ל-600 אלף חביות ביום. זה אולי נראה חסר חשיבות כשמסתכלים על אספקה עולמית של כ-98 מיליון חביות ביום. עם זאת, כאשר תפוקת הנפט העולמית נשלטת על ידי ערב הסעודית ויצרנים גדולים אחרים. כל תזוזה בהיצע הנפט לשוק צפוי להניב מחירים גבוהים יותר.

 

צריך לזכור שעלייה דרמטית במחירי הנפט היא לא הדבר שהכלכלה הגלובלית מייחלת לו שכן היא בולמת צריכה של דלק לרכבים וטיסות ועוד כל מיני תעשיות שמושפעות ממחירי האנרגיה כמו חשמל וכו'. לכן הצהרות כמו של ערב הסעודית לקזז את ההשפעה השלילית של איראן הן חשובות בהחלט ליציבות מחירי הנפט מעבר לעליה הנקודתית בשבוע האחרון כתגובה לביטול ההסכם.

 

האפקט מגיע לתעשייה

השפעות נוספות על הטלת הסנקציות האמריקאיות ניתן לראות בסקטורים נוספים מלבד מטוסים ואנרגיה. 

ב-2016 התחייבה פז'ו סיטרואן, יצרנית הרכב הצרפתית שמכרה בשנה שעברה 3.6 מיליון רכבים בעולם, לפתוח מפעל לייצור 200 אלף כלי רכב בשנה באיראן, ובימים האחרונים החברה אומרת שהיא בוחנת את ההשלכות של המהלך האמריקני.

 

ענק צרפתי אחר, רנו, חתם על עסקה של 778 מיליון דולר לבניית 150 אלף מכוניות בשנה במפעל מחוץ לטהראן.

 

יצרנית הציוד התעשייתי הגרמנית סימנס, בעלת חוזים בשווי מיליארדי דולרים עם איראן לבניית תחנות רכבת, תחנת כוח ופרויקטים אחרים, אמרה כי היא בוחנת את ההשפעה האפשרית, אך מצפה כי היא לא תהיה מהותית על עסקי החברה, קצת מוזר לומר שחוזים בשווי של מיליארדי דולרים לא ישפיעו על העסקים.

 

קשרים הדוקים יותר עם אירופה (ביחס לארה"ב) סייעו לאיראן ללא צל של ספק. היצוא לאיחוד האירופי גדל כמעט פי עשרה מאז הסנקציות הוסרו, מ-1.25 מיליארד אירו (1.48 מיליארד דולר) בשנת 2015 ל-10.14 מיליארד אירו בשנה שעברה.

 

מאידך, זרימת הסחורה לאיראן צמחה בקצב מתון יותר, מ-6.47 מיליארד אירו ל-10.8 מיליארד אירו. כך שנטישתה של ארה"ב בהחלט אמורה להשפיע על הכלכלה האיראנית אך במידה והאירופאים יישארו בהסכם ואף יביאו לשינוי שיוסכם על ידי נשיא ארה"ב ומדינות הציר, ישראל והמפרץ, אפשר יהיה להניח שהאינטרסים הכלכליים ינצחו שוב.

עוד בנושא:

"אם אצלנו יהיה גשם - אצל האיראנים יהיה מבול"

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. 

הכותב הוא מוטי כהן, יועץ בשירות האיתותים של אלומות ואנליסט שווקים חו"ל מטעם בורסה גרף

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דבר המערכת 11/05/2018 07:55
    הגב לתגובה זו
    אילולה נעצרה בכח הייתה משמידה גם אותך קורא יקר ותמים.והסמול? כ"כ שונא את הימין היהודי שתומך בערבים.מנצל את העובדה שהסמול לא יהודים כלל!
  • 1.
    yeadim 10/05/2018 17:27
    הגב לתגובה זו
    היכן טבלת גילאי המטוסים?
צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.

יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.