ניתוח

מדד הגרביים: רעיון ההשקעה שיכול לנצח את הנאסד"ק

טאואר הישראלית אכזבה ברבעון הראשון, אבל מה עושות יתר חברות הענק בתחום הרותח?
נועם בראל | (1)

דוחות טאואר שפורסמו בתחילת השבוע שעבר אכזבו את האנליסטים והובילו את מניית החברה לצלילה של 13%, אך עם זאת, יצרנית המוליכים למחצה הישראלית נמצאת בתעשייה הולכת ומתפתחת, שסביר להניח שנראה חברות רבות בתחום עולות בהכנסות וברווחים בשנים הקרובות.

תעשיית הסמיקונדוקטורים, או ה'מוליכים למחצה', החלה את דרכה אי שם בסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת, עם המצאת המעגל המשולב הראשוך, אך עם זאת, רק בעשורים האחרונים, עם הקפיצה הטכנולוגית הגדולה, החלה התעשייה לצבור תאוצה וכיום נמצאת בשיא מבחינת ההתקדמות הטכנולוגית וכמובן, היקף מכירות ורווחיות החברות.

השינוי בתחום, חל בעשור האחרון כאשר את השימוש העיקרי בשבבים ניצלו לתעשיית הסמארטפונים והטאבלים אשר תפסו את מקומם של מעבדי המחשב העתיקים. כיום, הצמיחה נרשמת בזכות תחומים חדשניים כמו: רובוטים, מערכות בלוקצ'יין, IOT, בינה מלאכותית, טכנולוגיית ענן, רכבים אוטונומיים ועוד תחומי חדשנות שונים ומגוונים שמתפתחים בשנים האחרונות בקצב גבוה.

שנת 2017 הייתה שנת שיא לתעשייה עם עלייה של 20.6% בשיעור הרווח, כאשר הרווח המצרפי של התעשייה עמד על 419 מיליארד דולר - שיא כל הזמנים. הצמיחה מיוחסת בעיקר לתחום "שבבי הזיכרון", שהרווחים מהם צמחו ב- 60%, והם משמשים בעיקר את חברות ה"ענן", אך רוב סוגי השבבים הצביעו על גידול ברווח ביחס לשנת 2016.

במבט על 20 השנים האחרונות, ניתן לראות שמדד הנאסד"ק עלה יותר מאשר תחום השבבים.  הפער המהותי ביניהם החל להיווצר עם התאוששות המשבר של 2008. נתון מעניין הוא שרק השנה מחירי מניות השבבים חזרו לרמתם טרם פיצוץ בועת הדוט-קום, בעוד שמדד הנאסד"ק עשה זאת כבר בשנת 2015.

בשנתיים האחרונות מניות השבבים מציגות ביצועים עודפים על פני ממוצע מניות הטכנולוגיה, כאשר הן משיגות תשואה כמעט כפולה - כ-91% תשואה במניות השבבים מול תשואה של כ-49% במדד הנאסד"ק. מדד השבבים מכונה לעיתים מדד הגרביים, בשל הדמיון בצליל בין המילים SOX ל-socks.

מדד השבבים (SOX) מול מדד הנאסד"ק בשנתיים האחרונות

 

שימו לב לטבלת המכפילים של מדד השבבים מול מדד הנאסד"ק - למרות הביצועים העודפים של מניות השבבים בשנתיים האחרונות, קיים עדיין פער תמחור יחסית גבוה בינן לבין מדד הנאסד"ק.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ירון 16/05/2018 13:38
    הגב לתגובה זו
    אבל ברגע שישבור את הרמה הזו הוא יתמוטט.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.