סין מטילה מכס של 179% על יבוא גרעיני דורה מארה"ב

הסינים מגיבים בעוצמה לאיומי טראמפ ומטילים מכסי ענק על יבוא דגנים מסוג דורה
נועם בראל | (16)

משרד המסחר הסיני הודיע כי החל מיום רביעי, יוטל מכס של 179% על ייבוא גרעיני דורה מארה"ב, וזאת לאחר שמשרד בחן ומצא כי הייבוא מארה"ב מסובסד בצורה לא הוגנת ופוגע בייצרני הדורה המקומיים. 

סין היא היבואנית הגדולה ביותר של גרעיני דורה מארה"ב. היקף הייבוא נאמד בכ-960 מיליון דולר בשנה. לדברי לורן פואט, בכירה ב-ChinaAG: "זרעי הדורה הם מטרה טובה כדי לפתוח בסכסוך מסחר מכיוון שמכסים על יבוא הגרעינים יהוו מכה קשה לארה"ב."

דורה, הידועה גם כסוֹרְגוּם (משמה הלטיני Sorghum) היא דגן טרופי מתורבת, החמישי בחשיבותו בעולם אחרי החיטה, האורז, התירס והשעורה. לדורה מערכת שורשים מסועפת ויכולת להפסיק את גידולו בעתות בצורת, ועל כן היא יכולה לשרוד בתנאי צחיחות קיצוניים.

יכולת הדורה לשרוד ביובש קיצוני הפכה אותה לדגן חשוב מאוד באזורים הצחיחים של אפריקה, אסיה, אמריקה ואוסטרליה, אך במיוחד היא מתאימה לאקלים האפריקאי, בהיותה עמידה לתקופות גשומות ויבשות לחלופין. מגוון המאכלים והמשקאות שמיוצרים באפריקה מהדורה (דייסות, לחמים וכדומה) מעידים על חשיבותה. 

המהלך מגיע לאחר דיווחים ממקורות רשמיים בבית הלבן, על כך שממשל טראמפ מתכנן לחזק את הלחץ על סין על ידי הטלת מכסים חדשים ומאיים לעצור את השקעות הטכנולוגיה הסיניות בארה"ב.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    בא 17/04/2018 15:19
    הגב לתגובה זו
    צפויות מראש.
  • 12.
    טל 17/04/2018 15:07
    הגב לתגובה זו
    הקוף של דורה לא נמאס לכם לדחוף שורטים לקוראים??
  • 11.
    המציאותי 17/04/2018 14:41
    הגב לתגובה זו
    חטפני השועל
  • 10.
    כשתוקפים בסוריה בצורה מנומסת ומתנצלת , זה מה שמקבלים . (ל"ת)
    גד 17/04/2018 13:35
    הגב לתגובה זו
  • בא 17/04/2018 15:22
    הגב לתגובה זו
    הוא צומח 10 אחוז כול שנה על חשבון המערב .
  • 9.
    בא 17/04/2018 13:25
    הגב לתגובה זו
    אוטיסטי,כלומר הוא לא חולה ויכול להחליט ,המוח שלו חושב על הכול בבת אחת ,כמו מערבולת .אנשים כמוהו הם האוייב של הקומוניסטים הפסיכופתים בהנהגה.
  • 8.
    רוני 17/04/2018 13:24
    הגב לתגובה זו
    זה בטח כמו סיגריות לסינים והממשל הסיני יעשה קופה על חשבון האזרח המכור לדורה. ארה"ב לא תפסיד מזה אלא אם הסינים יתחילו לייצר מיליארדי גרעיני דורה. זה כן יפיל את ייבוא הדורה. מקווה שראש ממשלת סין לא קורה מה שכתבתי...
  • אני 17/04/2018 13:54
    הגב לתגובה זו
    החקלאים האמריקנים יאכלו אותה חזק, תרתי משמע. לא כדאי לטראמפ להתעסק עם הסינים. הוא לא ייצא איתם ראש.הולך לחטוף אותה בגדול.
  • בא 17/04/2018 15:18
    בעולם רק בסין .
  • 7.
    ארצות הברית מדברת וסין מבצעת . (ל"ת)
    רוני 17/04/2018 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יוסי 17/04/2018 12:32
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט טראמפ יתעורר יציית תגובה הכל יירד אנחנו בדרך מטה ,הוא לא יוותר ישים להם מכסה 150 מליארד יראה להם מזה.
  • 5.
    יוסי 17/04/2018 12:22
    הגב לתגובה זו
    מה חדש הדרך למטה סלולה עוד מעט טראמפיצייץ משהו והכל יירד.
  • 4.
    אין ספק שטראמפ הוא רק ראש בקיר ללא מחשבה תחילה (ל"ת)
    cc 17/04/2018 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוסי. 17/04/2018 12:01
    הגב לתגובה זו
    כמויות, %יצאו מס"כ יבול ,%צריכה(או רק סיני 1 אוכל דורה) וכו'. מכס על $ בודד או על מיליארדים? תודה מראש.
  • 2.
    מכין מכה נוספת? (ל"ת)
    טראמפ 17/04/2018 11:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הדורה בסין תתיקר ב 179% (ל"ת)
    דור 17/04/2018 11:35
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.