סוחר מסחר בורסה שוק ההון טלפון מניות שווקים גלובליים וול סטריט
צילום: Istock

הבנקים המרכזיים מגדילים את ההתערבות בשווקים

המדדים מתקנים הערב בחדות? ייתכן מאוד כי יש "יד נעלמה" מאחורי. הנתונים של הבנקים המרכזים לחודש האחרון לא משאירים ספק כיצד השוק מתנהל
עמית טל | (25)
ברקע לתנודתיות בחודש האחרון, נראה כי 2 הבנקים המרכזיים: הבנק המרכזי ביפן, והבנק המרכזי באירופה, מבצעים צעדים קיצוניים כדי לעצור את ההידרדרות המהירה בשווקי המניות ובשוקי האג"ח הקונצרנים. הבוקר דווח כי הבנק המרכזי ביפן רכש  במהלך חודש מרץ  תעודות סל (ETF) על מדד הניקיי בסכום כולל של 7.8 מיליארד דולר. מדובר בסכום הגדול ביותר מאז החל הבנק להזרים כסף ישירות למדד (2010). המפתיע בכל התהליך הוא שלמרות ההזרמה החסרת תקדים, המדד סגר לבסוף חודש שלילי. היעד השנתי של הבנק הוא רכישה של 6 טריליון יין בתעודות סל, אך כבר כעת קנה בכ-1.9 טריליון דולר, כ-30% מהיעד השנתי, דבר שיחייב אותו או לשנות את יעדי התוכנית או להקטין בהמשך השנה את קצב התערבותו בשווקים. נזכיר כי נכון לתחילת השנה, הבנק שולט ביותר מ-75% משוק תעודות הסל במדינה. קצב הרכישות החודשי של הבנק בשנים: מפתיע שהמדד הצליח לרדת למרות ההתערבות   נציין כי בחודש שעבר הפתיע יו"ר הבנק המרכזי ביפן  הפתיע את השווקים כאשר חשף שהבנק רכש כ-75% מכלל האג"ח שהונפק ע"י הממשלה בשנה האחרונה, במטרה לשמור על הריביות נמוכות. שוק חופשי? בכלכלה ה-3 בגודלה בעולם זה לא דבר קיים. גם הבנק המרכזי באירופה (ECB) הצטרף לבנק המרכזי ביפן והגביר את התערבותו בשוק האג"ח האירופאי. ע"פ הדו"ח האחרון של הבנק, הבנק הרחיב את הרכישות בשוקי האג"ח הקונצרנים בשבוע שהסתיים ב-23.3, זאת במטרה למנוע את הזינוק בריביות בשוק האג"ח הקונצרני. הבנק רכש באותו שבוע כ-2.2 טריליון דולר, כ-55% מעל הממוצע של הרכישות ב-2018. נזכיר כי לקראת ספטמבר צפוי הבנק לסיים את תוכנית הרכישות בשוקי האג"ח שביצע בשנים האחרונות, דבר שיחשוף את הפירמידה שייצר בשוק האג"ח (לכתבה המלאה). נכון להערב, מחזיק הבנק יותר מ-41% מהתמ"ג של האיחוד במאזנו. הרכישות השבועיות של הבנק המרכזי באירופה לפי הדו"ח האחרון

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    גורביץ תתפטר... (ל"ת)
    עדי 05/04/2018 14:42
    הגב לתגובה זו
  • אחד מהעם 05/04/2018 16:54
    הגב לתגובה זו
    של נגידי הבנקים המרכזיים בעולם?
  • 18.
    רותי 05/04/2018 14:41
    הגב לתגובה זו
    כי גורביץ לא מבען כלום בשוק. באחיורתי המלאה. טבע .פועלים.דלק רכב דלק קבוצהנוקידוחים.רציו. טאואר ופריגו.בזק כיל. נסד פי 3 ולונג דקס 3 וכן אס אמד פע לונג 3. אחריות מלאה עליי
  • 17.
    בושה של מהתח טכני שמטעה (ל"ת)
    אורי 05/04/2018 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    יפה 05/04/2018 12:30
    הגב לתגובה זו
    ידברו חזק ביום א
  • נגמרו הירידות רק חונג דקס פוטסי נסדק אס (ל"ת)
    שרון 05/04/2018 17:04
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    לא להיות בשום שורט בחול רק לונג כולל תעודות (ל"ת)
    רון 05/04/2018 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    לאתר תמשיכו להגן על גורביץ החוזר (ל"ת)
    עודד 05/04/2018 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מני לבקוביץ 05/04/2018 08:04
    הגב לתגובה זו
    לא יקרה כלום אם אייל גורביץ יודה שטעה בחיזוי המגמה ויגיד חטזרים לעליות. הוא מטעה באופן קבוע ולא מודה פעם אחת.
  • 12.
    ציפיתי שגורביץ יקום ויודה "טעיתי" (ל"ת)
    מני לבקוביץ 05/04/2018 08:03
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מזריקים לגוויה עוד סטרואדים (ל"ת)
    יוצאים מהמשחק 04/04/2018 23:22
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    רק אצלנו בהיסטריה. (ל"ת)
    חחחחח 04/04/2018 23:10
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מזהיר אתכם להיות בשורט על ארהב או גרמנעה (ל"ת)
    ערן 04/04/2018 22:34
    הגב לתגובה זו
  • קניתי מאות אלפים דקס לונג 3 ואס אנד פי 3 (ל"ת)
    עדינה 05/04/2018 12:58
    הגב לתגובה זו
  • צודק קניתי נסדק אסהאנפי 3 ודקס 3 (ל"ת)
    אילוז 05/04/2018 12:30
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תתחילו לקנות מדדי לונג ומנעות . הכל נגמר (ל"ת)
    מכאל 04/04/2018 22:29
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הטמבלים מוכרים (הציבור) והבנק המרכזי קונה מהם בזול (ל"ת)
    שוקי 04/04/2018 22:02
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רק אצלנו 04/04/2018 20:47
    הגב לתגובה זו
    שישנסקי זה לא שוק חופשי.
  • 5.
    דעה 04/04/2018 19:40
    הגב לתגובה זו
    מה שמתחולל בשוק האמריקאי כעיין וכאפס מול השווקים האירופי-יפני. ועוד מדברים על הדולר, משהוא כאן התבלבל הין הייה צריך להוסיף עוד 0 לשטר והאירופים היו צריכים להפוך יחס מול הדולר. קריא יורו אחד שווה 1.23 דולר.
  • דודי 04/04/2018 23:11
    הגב לתגובה זו
    שהדולר יהיה שווה ל -1.23 יורו
  • 4.
    חשבתי שמחר אחגוג עם הפוטים,איזה מזל נחס (ל"ת)
    ריקו 04/04/2018 19:33
    הגב לתגובה זו
  • בועז 05/04/2018 09:36
    הגב לתגובה זו
    עד יום ראשון, הכל עדיין אפשרי
  • 3.
    איך כל המשקיעים מתעלמים מזה (ל"ת)
    מדהים מדהים 04/04/2018 19:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עובדים על 04/04/2018 18:37
    הגב לתגובה זו
    שכולם על הגדר או מפחדים להיכנס המפולת בדרך
  • 1.
    עובדים על 04/04/2018 18:35
    הגב לתגובה זו
    הפחד מירידות מפעיל לחץ על הבנקים והם מתערבים במסחר.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: