אופטימיות זהירה בשווקים על רקע פגישת טראפ וקים ג'ונג און
המדדים המובילים באסיה נסחרים היום (ו') בעליות על רקע הודעת הבית הלבן מאמש לפיה דונלד טראמפ נשיא ארה"ב ייפגש עם קים ג'ונג און המנהיג העליון של צפון קוריאה.
שנחאי -0.25% האנג סנג -0.92% נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיבל הזמנה ממנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און להיפגש, וענה כי הוא מעוניין לקיים פגישה בין המנהיגים עד חודש מאי הקרוב. את ההודעה מאון העביר היועץ הדרום קוריאני לביטחון לאומי, צ'אנג אוי יונג לאחר שנפגש עם הנשיא האמריקאי, ובמסיבת עיתונאים שקיים אחרי הפגישה הוא דיווח על ההזמנה ועל קבלתה. במהלך מסיבת העיתונאים אמר יונג כי קוריאה הצפונית התחייבה להפסיק את הניסויים הגרעיניים וניסויי הטילים אותם ביצעה בשנה האחרונה, ואף אמרה כי היא מקבלת את המשך התרגולים המשותפים של צבאות קוריאה הדרומית וארצות הברית. היועץ הקוריאני הבהיר כי לא תהיה הקלה בסנקציות על המדינה המבודדת עד להתקדמות מהותית בנוגע לפירוזו הגרעיני של חצי האי הקוריאני, דבר שאושר על ידי הבית הלבן. לאחר מסיבת העיתונאים, טראמפ צייץ בנוגע לפגישה ואמר כי הוא מרוצה מההתחייבויות הצפון קוריאניות והוסיף שמדובר בהתקדמות גדולה. "קים ג'ונג און דיבר על פירוז גרעיני עם הנציגים הדרום קוריאנים, לא רק על הקפאה", הבהיר טראמפ בציוץ, והוסיף כי "לא יהיו ניסויי טילים בפרק הזמן. נעשית התקדמות מרשימה, אך הסנקציות יישארו עד להסכם. הפגישה בשלבי תכנון". הין היפני נחלש ב-0.1%, הדולר נסחר ללא שינוי מהותי ואירו מאבד 0.4%. באירופה יפתח המסחר על רקע האופטימיות באסיה ולאחר שיום המסחר בוול סטריט נסגר אתמול בעליות שערים. DAX 30 FTSE 100 -0.55% CAC 40 -0.18% FTSE ITALIA ALL-SHARE -0.34% הנושא העיקרי בשווקים בימים האחרונים הוא סוגיית מלחמת הסחר בין ארה"ב לשאר המדינות, כאשר כל ציוץ ברשת הטוויטר מצית תגובה בשווקים. הנשיא טראמפ חתם אתמול בערב על מיסוי הייבוא של פלדה ואלומיניום בשיעור 25% ו-10% בהתאמה, כאשר מקסיקו וקנדה פטורות בשלב זה מהמס הצפוי. ברקע להיחלשות האירו, הודעת הריבית של הבנק המרכזי באירופה מאתמול וההצהרה כי תכנית הרכישות בהיקף של 30 מיליארד אירו תימשך עד חודש ספטמבר "ויותר במידת הצורך", הודלף לרשת דו"ח מסווג של הבנק המרכזי החושף כי הבנק שואף להמשיך את תכנית הרכישות עד סוף 2018, כאשר היקף הרכישות בין ספטמבר לדצמבר יעמוד על 10 מיליארד אירו בחודש.
- 3.מה כזה חשוב הפגישה לשוק ?? (ל"ת)הברבור הירוק 11/03/2018 23:16הגב לתגובה זו
- 2.בא 09/03/2018 16:26הגב לתגובה זוכמו שאדם צריך סרטן,ולכן ישבו בשקט כמו דגים,וגם יקריבו כמה קורבנות לפייס את האמריקאים,לדוגמה צפון קוריאה,
- 1.בא 09/03/2018 16:22הגב לתגובה זומפסידים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
