לא לשימוש
צילום: Istock

בין תאונות דרכים ומסחר בבורסה

את הכתבה הזאת אני כותב עם לא מעט כאב. כרוכב אופנוע שחייב לשים לב היטב לכל הנעשה סביבו אני שואל את עצמי לא אחת האם יש לרובנו משאלת מוות
אייל גורביץ' | (10)

הדברים שאני רואה על הכביש מדי יום מסמרים את שערותי. הרוב המכריע אינו נוהג באמת. הרוב המכריע אינו שם לב לכביש וכל כך הרבה הקבלות בין זה למסחר במניות.

תאונות הדרכים הפכו למכת מדינה אם כי לא מדובר בגזירה משמיים. כרוכב אופנוע מזה 30 שנה, (ועדיין חי לצערם של חלק מכם) אני מודע היטב לסכנות שבשימוש בכלי דו גלגלי. ושישבו אלה שמעולם לא רכבו על אופנוע אבל יש להם טיעונים נגד כמו "אתה לא תלוי בעצמך" עד שאסיים לכתוב. השאלה המרכזית היא האם יש הקבלה בין תאונות דרכים לבין הפסדים בשוקי המניות. ויש המון. וגם יש מה לעשות.

הגורם המרכזי לתאונות דרכים הוא הגורם האנושי. גם במסחר במניות הגורם העיקרי להפסדים הוא הגורם האנושי. ההבדל העיקרי והמצער הוא שעל הכביש מדובר בחיים ובבורסה מדובר רק בכסף.

באוגוסט 2003 חוויתי תאונת דרכים שהסתיימה בניתוח עם הרדמה (לא התאונה הראשונה אגב....ואל תספרו לאמא שלי) . מישהי נכנסה בי מאחורה ושלחה אותי להיכרות מעניינת עם סוג האספלט העירוני. האופנוע נשכב לי על הרגל ונגררתי לכל אורך הצומת. כשקמתי ראיתי את הברך שלי מביטה בי מלמטה. במהלך האשפוז חשבתי שהייתה זאת אחריותי לשים לב שיש מישהו מאחורי וכל כך קרוב. וזה הדליק אצלי נורה.

אחרי תקופת שיקום קצרה עליתי בחזרה על האופנוע ומשם ישר לקורס רכיבה מתקדמת של גידי פרדר. מה שנלמד שם הציל את חיי. באמצע הקורס תהיתי איך נשארתי עדיין בחיים עם רכיבה מחורבנת ולא מודעת כפי שרכבתי עד אז. הבנתי אז שאפילו לשבת נכון על האופנוע לא ממש ידעתי.

יחד עם הקורס מצאתי המון הקבלות והפקתי משם לא מעט לקחים. את הדברים האלה אני לוקח איתי מדי יום לכביש ולהחלטות שאני מקבל שוק המניות. וכמובן גם לסטודנטים היקרים שלי.

רוב האנשים שמחזיקים הגה בידיים לוקים ברמת המיומנות שלהם ואינם יודעים לתפעל את הרכב נכון בטח שלא במצבי חירום. רוב האוחזים בהגה נעדרים כל אסטרטגיית נהיגה ואין להם שמץ של הבנה בקריאת מצבי תנועה, ניתוח שלהם ותגובה נכונה. אני רואה אותם נוהגים לאט מדי ובנתיב הלא נכון מדי. אני רואה אותם משתלבים בתנועה בכביש מהיר. אני רואה אותם עוברים נתיב שלא לצורך ללא סימן מקדים. אני רואה אותם לוחצים על הברקס בכל הזדמנות ובעיקר כשלא ממש צריך. אני חייב לראות אותם כדי להימנע מהם.

הרוב סומכים גם על האינסטינקטים שיוציא אותם ממצבי "כמעט". אני רואה אותם נוהגים בביטחון עצמי מופרז. נכנסים לכיכרות כאילו מדבר בפנייה בנורבורגרינג. אני רואה אותם נוהגים מאחוריך צמוד צמוד. אני רואה אותם חסרי סבלנות ועצבנים. אם יש לך אסטרטגיית נהיגה אין לך "כמעט". הרוב גם לא מודעים לכך שהאינסטינקטים הם אלה שהורגים אותנו ומה שמכתיב האינסטינקט במצב חירום אינו התגובה הנכונה.

קיראו עוד ב"ניתוח טכני"

לרוב האוחזים בהגה אין מושג על סוגי האספלט עליהם הם נוהגים וכן, חלק מספקים אחיזה נהדרת גם בכביש רטוב ואחרים הופכים אחרי טיפה וחצי למשטח החלקה. הרוב חיים תחת הרושם שנהיגה איטית היא נהיגה בטוחה. אני פוגש לא מעט שנוהגים לאט ומסוכן. ואחרים שנוהגים מהר ובטוח.

בסופו של דבר אין תחליף למודעות המובילה ללימוד והדבר אמור לא רק לגבי נהגי מכונית אלא בעיקר לגבי לא מעט דו גלגליים.

אני לא מומחה תחבורתי וגם רחוק מולנטינו רוסי שנות אור. אבל מזה 15 שנה, מאז אותו קורס ששינה לחלוטין את אופן הרכיבה שלי, אני לא עולה על האופנוע בלי לגבש אסטרטגית רכיבה ברורה, להבין את מצב התנועה, לבנות דרכי מילוט, להביו את מצב הכביש עליו אני רוכב ולהיות ממוגן עד כמה שניתן.

כל הדברים הללו מקבילים למסחר במניות אלה שכאן לשמחתנו לא מדובר בחיים אלא רק בכסף. אפשר ללמוד לסחור נכון ובטוח. לייצר אסטרטגית מסחר נכונה, להבין את מצב השוק בו אתה פועל, לבנות דרכי מילוט ולעשות את הדברים כך שבסופו של יום נחזור הביתה בשלום. משתי הזירות.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חיים 21/12/2017 19:52
    הגב לתגובה זו
    היום בכביש על כל מקרה של נהיגה איטית מידי יש מאה מקרים של נהיגה מהירה מדי והרבה יותר מסוכנת. במהירות גבוהה מרחק הבלימה מתארך, זמן התגובה מתקצר, והאנרגיה בהתנגשות עולה בריבוע ולכן גם הסיכוי לתאונה עולה וגם התאונות יותר קטלניות. גם אם אתה ממהר לעשות כסף, אל תטיף לסיכון אחרים.
  • 5.
    עזרא 18/12/2017 20:43
    הגב לתגובה זו
    שדה קרב היום על הכביש. אני נוסע בתחבורה ציבורית "מטרופולין "אני ער לכל השגיאות של הנהג רובם חסרי נסיון .כל כך הרבה עברות על חוקי התנועה כל רמזור שני הוא עובר באדום מזגזג בין נתיבים ממש מפחיד וזה אוטובוס ענק. כל בוקר זה כך
  • 4.
    amir 18/12/2017 13:22
    הגב לתגובה זו
    אני קורא את כל הכתבות כבר 17 שנה ורק נהנה ישר כח
  • אתה רק נהנה או גם מרוויח? (ל"ת)
    עמית 18/12/2017 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אמיר 18/12/2017 13:22
    הגב לתגובה זו
    אני לא רוכב אופנוע אך מסכים שאנחנו הישראלים לא בין הנהגים הטובים ויש הרבה מה לשפר . דרך הגב למדתי לפני כמה שנים אצלך ניתוח טכני. תודה
  • 2.
    אבי 18/12/2017 12:44
    הגב לתגובה זו
    תודה על השיטוף היה מרגש. ישר כוח משתמשיך בדרכך. נ.ב. אני לא חסיד של גורביץ אבל צריך להגיד עליו מילים טובוב כי בסך הכל כולנו בני אדם ועלולים ליתעות אז לכל החברים כצת כבוד לבן אדם. שהיה חג שמח וחודש טוב לכווווווולם
  • 1.
    עמית 18/12/2017 12:40
    הגב לתגובה זו
    באופנוע גם אם תהיה 100 אחוז בסדר ותשדל לשים לב אז אם יכנס בך רכב או שתהיה פצוע קשה או מוות, ברכב אם מישהו נכנס בך רוב הסיכויים שהפציעות יהיו פחות חמורות. אז תוריד את הכתבה כי אין קשר בכלל בין מה שרשמת לשוק ההון, בשוק ההון מקסימום תאבד כסף.
  • ehudhl 18/12/2017 13:05
    הגב לתגובה זו
    קורסי רכיבה מתקדמים. קריאה נכונה של הדרך יכולה להקטין משמעותית את האפשרות שנהגי מכוניות לא מפוקסים יכנסו בך. מיקום נכון בנתיב. תכנון נכון של ההתקדמות ושל ההתנהגות בצומת למשלמשנים את מפת הסיכונים כליל. אתה אינך יכול, למשל להכנס לצומת כאילו כלום וכולם צריכים לתת לך זכות קדימה. גם אם אמורה להנתן לך כזו. אופנוע הוא כלי פגיע אך הרכיבה מיומנת ונכונה ניתן להפחית סיכונים משמעותית. אני, אחרי יותר מ 20 שנות רכיבה וללא תאונה משמעותית אחת.
  • אוי אחי לא לפתוח פה לשטן -שמור על עצמך ותהיה בריא (ל"ת)
    1 25/12/2017 18:01
  • ל ehudhl 21/12/2017 18:22
    יכולה להוריד את ההסתברות להיפגע בתאונת דרכים .אבל אין שום קשר חוץ מפרסומת סמויה בין מיומנות נהיגה לבין השקעה בעזרת שיטה שבא אתה נוהג בעניים עצומות וחושב שאתה רואה את הדרך בגלל שיש לך אסטרטגיה . הוכחה של מיומנות בשיטה תהיה רק על ידי הוכח מוחשית של גורביץ שבו הוא יציג בצורה שקופה לתלמידים שלו שהוא יכול להקות את המדדים לאורך זמן של לפחות כמה שנים בעזרת השיטה שלו במקום לעשות קורלציות (שאפשר למצוא בכל דבר הזוי רק שתחפץ ) חסרי סיבתיות באנקדוטות של סיפור עלי באבא וארבעים השודדים .
משקיע מאושר בספטמבר, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות ג'מינימשקיע מאושר בספטמבר, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות ג'מיני

כשספטמבר סוף-סוף מחייך למשקיעים - איפה יהיה הראלי הבא?

במדד הדגל נפרצים קווי התנגדות היסטוריים וספטמבר שובר מסורת של ירידות; גם הקריפטו מתחמם - מי יתן את הטון - הביטקוין, אית'ריום או סולנה? וגם: מניות הגיימינג שמצטרפות למשחק ועם תבניות טכניות מעניינות לכניסה - זיו סגל מנתח את וול סטריט 

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני

באמצע ספטמבר, חודש שנועד סטטיסטית לירידות, ה- S&P500 פרץ את הקו המחזיר העולה שליווה / בלם את עלייתו במשך חודשים ארוכים. הגרף מספר סיפור של מהלך עליות חדש בפתח. יש סיכוי לא רע שהגופים שחזו יעד של 7000 ל- 2025 יצאו צודקים. הממוצע ל-21 יום יכול לשמש כסטופ לוס באזור ה-6470.

עכשיו השאלה היא איפה לשים את הכסף? מדד ה-S&P500? סקטורים חזקים? קריפטו? מניות של חברות קטנות? כמובן שיש אין סוף אפשרויות. היום נתמקד בעדכון מיפוי הסקטורים ובשוק הקריפטו שנראה שהולך לגל עולה חדש. נסיים עם עוד מבט על השקעות באנושות העתידית.

אחד המבחנים שתרצו לשים אליהם לב הוא מבחן ההתנגדות ל-IWM שמייצגת את ממד הראסל 2000. ההתעגלות של הגרף מנבאת, כידוע לכם.ן כבר, פוטנציאל לעליה ארוכת טווח. פריצה של 240 תשחרר אותו לרוץ למעלה ואתכם לחיפוש מניות קטנות.



באיזה סקטורים שווה להיות עכשיו?

- XLC היא קרן סל שמייצגת לכאורה את סקטור ה״תקשורת״. כתבתי לכאורה ושמתי מרכאות משום שאם תסתכלו על האחזקות של קרן הסל תראו שגוגל, מטה ונטפליקס מובילות וגם סקטור הגיימינג בעשיריה הראשונה ועליו עוד נדבר היום. XLC עוצמתית מאוד בהשוואה ל – S&P500 ללמדכם על עוצמת החברות שכלולות בה.