כמו אל על רק בענק: 876 טיסות לופטהנזה שתוכננו להיום בוטלו - הנה הסיבה
בזמן שחברת התעופה המקומית אל על מתקיימים שיבושים קשים בלוח הטיסות ותוך קצת יותר משבוע בוטלו 10 טיסות, בענקית התעופה הגרמנית לופטהנזה קורה מצב דומה, רק בגדול. 876 טיסות מתוך 3,000 הטיסות שהיו מתוכננות להיום בוטלו, וזאת בשל שביתה של ועד הטייסים. כמו כאן, גם בלופטהנזה הסכסוך הוא על שכר הטייסים ובעניין זה נציין כי השביתה היום שתימשך גם מחר, היא השביתה ה-14 במספר של ועדת הטייסים מ-2014.
ועד טייסי לופטהנזה בגרמניה שמונה 5,400 טייסים (סביב פי 10 ממספר טייסי אל על) דורש העלאת שכר שנתית של 3.7% בחמש השנים שמתחילות ב-2012. הנהלת החברה מוכנה להעלאת שכר שנתית של 2.5% ב-6 עד 2019. נציין כי במשך סכסוך העבודה בין הטייסים להנהלה שכר הטייסים הוקפא וכעת הדרישה היא על העלאה רטרואקטיבית.
כרגע המצב הוא של פיצוץ השיחות. בהנהלת לופטהנזה טוענים כי למרות רווחי השיא ב-2015 ברקע לירידת מחיר הנפט, התחרות בענף היא קשה ולחברה אין ברירה אלא להקטין הוצאות. בוועדת הטייסים לא ממש קונים את הסיפור וטוענים כי בזמן שהחברה הרוויחה מיליארדים, שכרם עמד ללא שינוי ואף נשחק לאור האינפלציה.
בתחילה השביתה תכוננה ל-24 שעות אל אתמול ועד הטייסים החליט להחריף את המצב והודיע כי השביתה תימשך יומיים שלמים. בלופטהנזה הודיעו כי עלות השביתה צפויה להסתכם ב-7-9 מיליון אירו.
- תאת טכנולוגיות חתמה על שת"פ עם לופטהנזה - המניה מזנקת
- ירידות באירופה: שתי מניות כבדות צוללות 12% - פרסמו אזהרת רווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין כי הדרך של אל על להתמודד עם ביטולי הטיסות היא החכרה של מטוסים זרים (החכרה רטובה, כלומר מטוסים עם צוות). כך מצליחה אל על להימנע באופן חלקי מביטולי טיסות. העניין הוא שלהחכרה הרטובה יש עלות גבוהה, והדבר השתקף אתמול בדו"חות החברה.
- 1.מעניין מאוד 23/11/2016 13:43הגב לתגובה זומעניין לדעת מה שכרו הממוצע של טייס גרמני למול המקביל הישראלי
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
