ניסיון ההפיכה בטורקיה נכשל: ארדואן יצא בנאום ניצחון, המורדים נכנעו

ארדואן: "הלילה - סיבה טובה לנקות את הצבא". לפחות 90 ממארגני ההפיכה נהרגו ויותר מ-1,500 נעצרו - צפו בתמונות
גיא בן סימון | (23)
נושאים בכתבה טורקיה
ניסיון ההפיכה בטורקיה נכשל: לאחר שהצבא הטורקי בראשות מספר קצינים מורדים ניסה להפיל את השלטון, ההמונים שיצאו לרחובות בהוראתו של ארדואן הבהירו למורדים מי שולט במדינה. הרמטכ"ל הטורקי שנלקח בשבי חולץ וארדואן נשא נאום ניצחון בפני עשרות אלפי אנשים באיסטנבול. השמיים נפתחו לטיסה, השלטון חזר לשלוט על אמצעי השידור ומיצרי הבוספרוס נפתחו מחדש. הדרמה בטורקיה החלה אמש עם סגירת מיצרי הבוספרוס והפצצת הפרלמנט על ידי המורדים והשתלטותם על אמצעי השידור והשמים האויריים. המורדים הציבו חיילים וטנקים ברחבי שתי הערים הגדולות: אנקרה ואיסטנבול, ולאחר מכן הוציאו הודעה רשמית על החלת שלטון צבאי וכוונה לשנות את החוקה. ארדואן, שחזר מחופשה, סורב לנחות באיסטנבול וביקש מקלט בגרמניה. (רשת MSNBC דיווחה כי גרמניה סירבה להתיר למטוסו של ארדואן לנחות בשטחה). הלירה הטורקית צללה אתמול בתגובה לארועים ב-4.75% ל-3.0157 דולרים, ורשמה את הירידה החדה ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008. במקביל לניסיון ההשתלטות של המורדים, מפלגת השלטון (מפלגת הצדק והפיתוח) בראשות ארדוראן, קראה לאזרחים להתנגד להפיכה ולצאת לרחובות. ארדואם פנה לאזרחים באמצעות FaceTime (וידאו בשידור חי של פייסבוק) מאחר והשליטה בטלביזיה של השלטון נלקחה בידי המורדים. עשרות אלפי אנשים אכן יצאו לרחובות והחלו להתנגד למורדים. בתוך כך, מסוק קרב שנלקח על ידי המורדים וביצע ירי מהאוויר על אזרחים הופל מעל שמי אנקרה. רוב אנשי הצבא שלא הצטרפו למורדים, חברו יחד למשטרה והצליחו לדכא את ניסיון ההפיכה. במהלך הארועים נהרגו 265 בני אדם, מתוכם לפחות 100 מהם ממארגני ניסיון ההפיכה שבמהלכה נעצרו יותר מ-1,500 איש. בשוך הסערה האזרחים לכדו את החיילים המורדים ולא חסכו את כעסם בלשון המעטה כאשר דווח על מורד שנהרג כתוצאה מלינץ' שנראה במספר לא מבוטל של מוקדים.         

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 23.
    גם אצלנו מנסים לעשות הפיכה ע"י הסתה הכפשה וביזוי (ל"ת)
    אלי 18/07/2016 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    -רומבה 18/07/2016 08:58
    הגב לתגובה זו
    גם אצלנו יש סכנה של הפיכה צבאית ברגע שייחתם שלום עם הפלסטינים שיכלול חזרה לגבולות 67 , וויתור על חצי ארץ ישראל וחלוקת ירושלים כשחצי ממנה יועבר לרשות הפלסטינית שתהייה כבר מדינה . את נסיון ההפיכה ייעשו יחידות בצהל שיש בהם רוב של חובשי כיפות כולל מפקדים בכירים . התרחיש הזה כבר החל , עובדה שחיילים חובשי כיפות צייטו לרבנים ולא למפקדים בזמן פינוי חבל עזה וסירבו לקחת בו חלק עובדה שחלק מהחיילים חובשי הכיפות מסרבים בניגוד לפקודות צהל לקחת חלק באירועים שמשתתפים בהם חיילות (הדרת נשים) והגדיל לעשות לאחרונה המועמד להיות הרב הצבאי החדש במתן הכשר על פי ההלכה לאנוס חיילות בזמן מצוקה ומתח של החיילים הזכרים . איך זה שלא ביטלו מייד את המינוי שלו ???
  • 21.
    סמבה 17/07/2016 22:30
    הגב לתגובה זו
    תרגיל מבריק של דיקטטור מושחת . קדמו לו היטלר בשריפת הרייכסטאג בגרמניה ב1934 ולאחרונה , ביבי נתניהו בחיסול המחאה החברתית בעזרת סוכניו השתולים שנקראים משום מה "מנהיגי המחאה" . הכל בשביל להיאחז בשלטון בכל מחיר . המסכנים תמיד הם המוני העם בכל מקום ובכל תקופה שכל כך קל לעבוד עליהם ולזרות להם חול בעיניים .
  • 20.
    מה שצריך להפחיד 17/07/2016 14:46
    הגב לתגובה זו
    הדמיון הרב בין ארדואן לביבי ותורכיה לישראל -הובלת המדינה לדיקטמוקרטיה,צבירת הון אישי של מנהיגים ממקורות עלומים,ועם שרבים ממנו הולכים שבי אחר מי שמלהיט את היצרים.
  • 19.
    אחלה ניצחון 17/07/2016 08:54
    הגב לתגובה זו
    לא ניצחו ולא נעליים הקרע בין החילוניים לפאנטים יגדל ואיתו גם האלימות, שקט לא יהיה שם.
  • 18.
    חיים 17/07/2016 00:36
    הגב לתגובה זו
    חבל שזה לא צלח
  • 17.
    חבל 16/07/2016 22:03
    הגב לתגובה זו
    רוצים מהפכה. מה עם הסכמי הגז?
  • 16.
    קורא ביזפורטל 16/07/2016 21:03
    הגב לתגובה זו
    שבאמת לא מבינים כלום. שעושים מכל יתוש פיל בשביל ליצור רייטינג. אבל באמת זה פוגע בכם כי המאמר באמת לא קשור למציאות ,במשך כל השנים, תלמדו לעשות כותרות עדינות ואמיתיות כמו גלובס למשל וכלכליסט.
  • 15.
    ראיס-פוטין-טיל 400S 16/07/2016 18:39
    הגב לתגובה זו
    משמעות ה"תקייה" היא התחזות, הטעייה, הונאה הסתרת האמת - בגיבוי האיסלאם - להגנת האיסלאם ו"המאמינים" ...לפי סורא 3 פסוק 54..."אלוהים הוא הטוב בזוממים"...ארדואן בשפל פופולריות עשה זאת...
  • 14.
    לא נתנו לו לנחות בגרמניה,פחדו שיהיה להם עוד מהגר מוסלמי (ל"ת)
    פפפ 16/07/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    גבי 16/07/2016 12:14
    הגב לתגובה זו
    אסור להאמין לכם לכלום
  • 12.
    הכל נגמר כבר 16/07/2016 10:29
    הגב לתגובה זו
    נגמר דיייייי
  • 11.
    תרגיל של אאדואן לנקות את הצבא (ל"ת)
    אפרסק 16/07/2016 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    י 16/07/2016 10:19
    הגב לתגובה זו
    מיד אח"כ פוצח הקוד סופית
  • 9.
    אורן 16/07/2016 09:42
    הגב לתגובה זו
    כמו שעשו בברקזיט. אוהבים לעשות רייטינג ולדבר שטויות
  • 8.
    גדול!!!!!!!!!! 16/07/2016 06:10
    הגב לתגובה זו
    וביבי חשב שטורקיה תעזור לו להציל את הטמטום וטוב עשה ביבי שזרק את יעלון. אחרת גם לנו היה פה השתלטות צבאית ועכשיו כיף לנו כי ביבי יציל אותנו מכווווווולם.
  • 7.
    הבורסה לצערי אוהבת דברים כאלה, רק למעלה (ל"ת)
    דנה 16/07/2016 02:02
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אסף 16/07/2016 01:56
    הגב לתגובה זו
    למי שזוכר כשבמצרים הייתה הפיכה היה קריסה של 4% אם אני לא טועה ופה מדובר במדינה שהשפעתה מאוד גדולה באיזור ואינה מהווה איום על הביטחון של ישראל ולכן אני מעריך את הירידה הזו, בהצלחה לטורקים!
  • 5.
    אריאל שרון 16/07/2016 01:37
    הגב לתגובה זו
    מה שקורה בטורקיה זה העונש של זיבי ביבי.שילם לחינם כסף כדי ללקק את התחת של הטורקים
  • 4.
    אייל 16/07/2016 00:52
    הגב לתגובה זו
    איך יגיבו בתל אביב ובאירופה?
  • 3.
    הביטוי רעידת אדמה, לא מתאים בכלל .לא יפה (ל"ת)
    ירדנה 16/07/2016 00:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אהרון 16/07/2016 00:37
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף שולחים את הדיקטטור הביתה זה סופו של כול מנהיג שמרע לעם ישראל .
  • 1.
    יוסף 16/07/2016 00:37
    הגב לתגובה זו
    jQuery203002848835611612177_1468618611467?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.