עכשיו כולם יכולים לראות על מה מנוצל תקציב המדינה - ובעיקר, על מה לא. שימו לב - זה לא ישמח אתכם

אסנת פרץ | (8)
נושאים בכתבה תקציב המדינה

המרכז להעצמת האזרח הציג היום (ב') בוועדת השקיפות בראשות ח"כ סתיו שפיר כלי חדש שמונגש לציבור, שכל מטרתו היא מעקב אחר ניצול תקציב המדינה בפועל. האתר מאגד נתונים שנלקחו מטבלאות החשב הכללי כמו התקצוב הבסיסי, שינויי התקציב וכן נתוני הניצול השנתיים (וזאת משנת 1994).

האתר מאפשר לבצע בדיקה לפי חיתוכים שונים: משרדי הממשלה, שנים או סעיפים ספציפיים. בנוסף, האתר מאפשר זיהוי מגמות מתמשכות של ניצול יתר/חסר.

בין הנתונים שאפשר למצוא באמצעות האתר החדש, אלו סעיפים שמתוקצבים במיליוני שקלים אך ניצולם הוא 0% באופן קבוע, כמו תקציב לפיתוח הגז הטבעי או הלוואות למפוני גוש קטיף (וזה המקום לציין שחלקם הגדול עדיין מתגורר בקרווילות רעועות שאמורות היו להיות זמניות). כמו כן, מתוך 44 מיליון שקלים שהוקצו לשם מיגון מוסדות רווחה, רק 95 אלף שקל באמת הושקעו בכך. אחד הסעיפים שמרתיח ביותר לראות שהתקציב נעלם לו, הוא ליווי משפחות במצוקה - כמעט מאה מיליון שקל שמתוכם הוצאו אפס שקלים חדשים לטובת אותן משפחות.

הכספים הלא מנוצלים של משרד הרווחה:

אם תהיתם היכן הכסף, אגב, אז כדאי לשים לב ש-26% מתקציבי משרד הביטחון מוגדרים כניצול יתר. אמנם ישנן הוצאות הגיוניות בהתחשב בצוק איתן - כמו תשלום דמי מילואים שעלה על התקציב הראשוני, אך מנגד - בעוד שכ-200 מיליון שקלים הוקצו לגמלאי משרד הביטחון, בפועל הם קיבלו 680 מיליון שקל, 338% יותר מהסכום שאמור היה להיות מוקצה לכך.

עוד נקודה מרגיזה אפשר למצוא ברשויות המקומיות, אצלן 8% מהתקציב לא נוצל כלל, ובין היתר - 10 מיליון שקלים שנועדו להנגיש מקומות לציבור בעל מוגבלויות, ובפועל הושקעו בכך אלפיים שקלים. 2,000, זו לא טעות.

הכלי מאפשר גם השוואת הוצאות בפועל של משרדי ממשלה כמו הוצאות על נסיעות לחו"ל, הדרכות למיניהן ועוד דברים שככל הנראה יעצבנו אתכם, וכן סעיפים שנמצאים בחריגה של ניצול יתר באופן קבוע - כמו תקציב אחזקת מבנים במשרד הביטחון, שכר הנציג הכלכלי בארה"ב של משרד האוצר ועוד.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ולא מפלס אחד.. מסכנים... רק למגזר _____ למה???? (ל"ת)
    אצלם כבר בונים קוטג' 14/06/2016 17:12
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ממתין למשכורת 14/06/2016 11:11
    הגב לתגובה זו
    כל שנה אותו סיפור. אני עובד בעמותה ותיקה ומכובדת (בלי שמות) שעושה עבודה חשובה (אצלנו אין שחיתות ומשכורת מנופחות לבכירים). כל שנה אותו הסיפור. את הכסף מהאוצר לשנת הפעילות אנחנו מקבלים 4-6 חודשים אחרי שהשנה התחילה (וזה במקרה הטוב). כל שנה מחדש כל הארגון עוצר העברת משכורות ותשלום לספקים כי האוצר דוגר על הכסף, וזה אחרי שכבר הכל אושר!! למה הזנות הזו?! הריבית ממילא ברצפה - למה אתם דוגרים על הכסף?!!
  • 5.
    עינת 14/06/2016 07:57
    הגב לתגובה זו
    כל כסף ותקציב שלא נוצל שיעבור לתקציב הבא וכך ימנעו חלק מהשחיתויות .לא יתכן שיקחו תקציב לא מנוצל והשתמשו בזה למה שמתחשק להם ללא שקיפות.
  • 4.
    מדינה של מושחתים גנבים ראש ממשלה עלוב שרים חכ'ים גנבים (ל"ת)
    תום 13/06/2016 22:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    josh 13/06/2016 17:06
    הגב לתגובה זו
    מעניין לדעת על מקרים הוכים, היינו סעיפים בהם ההוצאה בפועל היתה גבוהה מן המתוקצב. גם בהם לא נוכל כנראה לשמוח.
  • 2.
    רפי קינן 13/06/2016 15:12
    הגב לתגובה זו
    למה לא הוספתם לינק?
  • ... 13/06/2016 15:26
    הגב לתגובה זו
    כתוב "למעבר לכלי, לחץ כאן". אז תלחץ שם.
  • 1.
    אזרח 13/06/2016 15:10
    הגב לתגובה זו
    ראוי להדגיש באותיות מוגדלות ובכול אמצעי תקשורתי את האנדרלמוסיה ,השחיתות וחוסר הדאגה של הממשל והכנסת כלפי האזרח . אז מה פירוש חיזוק המשילות שהם מטיפים לנו בוקר וערב? שיהיה יותר גרוע..
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.