רגע לפני: בגולדמן זאקס יוצאים בהמלצה אגרסיבית לסוחרים - הפעם הם יפגעו?
לאחר שפישלו בגדול לפני 3 חודשים בפרסום המלצת קנייה אגרסיבית לביצוע שורט על מטבע האירו (שעות בודדות לפני הודעת דראגי שהטיסה את המטבע), בית ההשקעות גולדמן זאקס יוצא בהמלצה זהה, ממש לקראת אותה סיטואציה: "בצעו שורט על האירו". זאת, יום לפני עדכון הריבית של גוש היורו, שתתקיים מחר בשעה 14:45 (שעון ישראל).
נזכיר כי בהמלצתם הקודמת, היו בטוחים בבנק ההשקעות כי לאחר מסיבת העיתונאים של דראגי מטבע האירו ייפול, אך תגובתו בפועל הייתה הפוכה לגמרי: בעוד בגולדמן זאקס חזו כי האירו ייחלש, בפועל המטבע זינק (מול השקל) בכמעט 2.5% כבר באותו יום, ובאופן כללי פתח בגל עליות של 7.3% מול השקל, תוך קצת יותר מחודשיים (גל שנמשך עד לפני חודש).
בהמלצתם העדכנית (שפורסמה אתמול), מאמינים היועצים של גולדמן זאקס כי דראגי יפעל מחר באופן אגרסיבי כדי להעלות את האינפלציה בגוש היורו, אל עבר יעד ה-2% שסימן. לפי הערכתם, דראגי צריך להוריד את שיעור הריבית על הפקדונות (שעומדת כעת על מינוס 0.4%) ב-0.1%, אך לדעתם הוא ינקוט בפעולה קיצונית עוד יותר - ויוריד את שיעור הריבית על הפקדונות ב-0.2%. במקביל, הם מאמינים כי הוא יכריז על הגדלת תכנית הרכישות של הבנק ב-10 מיליארד אירו נוספים.
תוצאת פעולה זו, במידה ואכן תתרחש, תחליש כמובן את המטבע האירופי, שייחלש ב-5% ב-12 החודשים הקרובים, ומכאן ההמלצה על 'שורט'.
בניגוד להמצלה זו, בשיחה שערכנו עם יוסי פרנק, האחרון דווקא יצא בתחזית הפוכה לגמרי לקראת מחר. לכתבה המלאה - לחץ כאן.
- 5.אמרתי לכם 09/03/2016 20:22הגב לתגובה זווחבל שלא ברחתם כמו שאמרתי לכן
- 4.גולדמן 09/03/2016 20:18הגב לתגובה זואמרו על הזהב שיגיע 1050 והגיע וזה הם אמרו ב1300 וחוץ מזה שברור השאירו במגמת ירידה
- 3.שלכם מקסינון זה יהיה קריסונת של שמונים ושתיים אחוז (ל"ת)איזה מפולת בראש 09/03/2016 18:49הגב לתגובה זו
- 2.מי זה בא (ל"ת)קוקו 09/03/2016 18:47הגב לתגובה זו
- 1.אלפא סיגמא 09/03/2016 17:30הגב לתגובה זוכל טורי שורות המומחים והמנהלים והטכנאים והיועצים מזיזים בהבל פיהם עשרות טריליוני דולרים ימינה ושמאלה ומטה ומעלה. איזה כלים יש לדרגי ? אקדח פקקים אחד ואקדח קפצונים שני. וגולדמן פישל(לדיבריכם ובצדק)אז מה להעלות את כל הליצנים מתהומות הנשייה. העסק מת. גמור. מחוסל. די להתיז שיברי מילים ומשפטים והזיות וחרוזיות. אנא עולם. נא בטובך. אמור לכל זבי החוטם שמת העולם ונשפך הים. התפכח!!!! התפכחו!!!!
- חחחח 09/03/2016 17:43הגב לתגובה זואהבתי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
