האם הדיווח מכיוון הרגולטור הסיני מכין את השווקים בעולם לטלטלה הבאה?

לאחר הדרמה שנרשמה באוגוסט האחרון, עם צניחה של 30% בשנחאי, הממשל הסיר ההגבלה על הנפקות
גיא בן סימון | (7)
נושאים בכתבה סין

הרגולטור הסיני הודיע בסופ"ש כי בכוונתו לאשרר את ההנפקות הראשוניות לציבור (IPO) במדינה, כך מסר דובר הוועדה לפיקוח על ניירות ערך הסינית ׁ(CSRC) בישיבה השבועית בבייג'ינג. זאת לאחר השעייה של כארבעה חודשים מאז חודש יולי האחרון כשהממשל ניסה למנוע משוק המניות להתרסק. הטלטלה בשוק גררה אשמה לכיוון שטף ההנפקות שלטענת המבקרים הביא לתנודתיות החריפה. כעת נותר לשאול האם חידוש ההנפקות מהווה סימן חיובי המסמן כי השווקים לקראת ימים יציבים יותר?

כזכור, הטלטלה בשוק המניות הסינית הביאה אותו עמוק אל טריטוריה דובית לאחר שצנח 30% מהשיא. מאז כאמור נרשמה התאוששות על רקע התערבות הממשל עם הזרמת הון לשווקים, הורדת ריבית והצהרת כוונות על התערבות בהמשך.

לפי הרגולטור, 28 חברות שכבר קיבלו את האישורים אך הנפקותיהן הוקפאו - הן אלו שיהיו הראשונות להנפיק כאשר הוקצב להן שבועיים לערוך את ההכנות לקראת ההנפקה. הקבוצה הראשונה, 10 חברות, תצא להנפקה אחרי ה-20 לנובמבר.

האם ההצהרה של הרגולטור מסמנת את התייצבותו של שוק המניות הסיני לאחר הדרמה בקיץ האחרון? רק השבוע מדד CS1300 רשם את השבוע הטוב ביותר מאז יוני. המדדים המובילים עלו 20% מהתחתית שנרשמה באוגוסט - כך שמבחינה טכנית בכל אופן הדובים מאחורינו. "מדובר בחדשות טובות לשוק המניות לטווח הבינוני-ארוך כאשר השוק יספוג כסף חדש, עם זאת הדבר מלווה בחששות המשקיעים מהסתת המזומנים בטווח הקצר", לפי Guodu Securities שבבייג'ינג. 

על גודל ההשפעה של ההנפקות על השוק ניתן ללמוד מהיקף הגיוסים. במחצית השנה הראשונה של 2015, החברות בסין גייסו 23.4 מיליארד דולר בהנפקות ראשוניות, טרם הממשל השעה את ההנפקות. מדובר בהיקף אדיר לעומת נתוני השנה שעברה כאשר החברות גייסו 13.2 מיליארד דולר.

כבר באוגוסט האחרון למדנו עד כמה רגישים השווקים בעולם לרמת הביקושים בסין, כאשר החשש מהאטה הצית ירידות חדות שהביאו את שוקי העולם לטריטוריה דובית ולאחריה תנודתיות חריפה. מנגד, נתוני הסחר המאכזבים שפורסמו אתמול באים אחרי נתונים חלשים נוספים מצד הכלכלה הריאלית אך נראה כי המגמה משתפרת.

בסין פורסם אתמול כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם רשמה ירידה של 16.9% בייבוא באוקטובר האחרון, וזאת בהמשך לירידה בספטמבר ובהיקף נמוך ממה שהאנליסטים חשבו. הדבר מעורר את החשש להתכווצות הביקושים במדינה ועמם האטה של הכלכלה. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

קיראו עוד ב"גלובל"

מדד מנהלי הרכש של Caixin עבור התעשייה הסינית רשם עלייה מהירה מהציפיות של 1.1 נקודות לכדי 48.3 נקודות . עם זאת, עדיין מדובר על קריאה שמצביעה על צפי להתכווצות בפעילות הכלכלית, אם כי בקצב מתון מאשר בחודשים האחרונים. שיפור נרשם גם במדד המקביל למגזר השירותים, אשר עלה ב- 1.5 נקודות, שיעור מהיר מהציפיות, לכדי 52 נקודות. כתוצאה מהתפתחויות אלו עלה מדד מנהלי הרכש המשולב בסין מרמת השפל שנרשמה בחודש ספטמבר (48 נקודות) לכדי 49.9 נקודות, רמה הנמוכה ב- 0.1 נקודה בלבד מרף החמישים נקודות.

בתוך כך, הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים במגמה מעורבת לאחר פרסום נתוני הסחר המאכזבים בסין כאשר ניקיי מזנק 1.8% ושנחאי ב-2% אך הונג קונג ללא שינוי ובהודו הבורסות יורדות ביותר מ-1%.

ניקיי 225 -1.19%

שנחאי -0.25%

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שי2 09/11/2015 09:58
    הגב לתגובה זו
    של אחר. במשבר 2008 סין התחזקה, התחרות מהכוון שלה פוחתת אז הגושים המתחרים גם יותר תחרותיים. שיב2
  • 6.
    כל פעם שביז יוצא עם כתבות מפחידות, אני חש רגוע ובטוח (ל"ת)
    לא נמאס לכם? 09/11/2015 08:49
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חחחחח.... לא נחים רגע דל - משהו מהסרטים............... (ל"ת)
    צנאג פיונג . בסין 09/11/2015 08:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק אתם מודעים לסכנה 09/11/2015 08:37
    הגב לתגובה זו
    כותרות מוזמנות על ידי שחקני מעוף
  • 3.
    ביז כרגיל עם כותרות מוזמנות לבקשת המשלמים (ל"ת)
    יעקב 09/11/2015 08:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלון 09/11/2015 08:14
    הגב לתגובה זו
    כל יום מפחידים בכתבה אחרת
  • 1.
    מוני 09/11/2015 08:14
    הגב לתגובה זו
    עוד פעם ועוד פעם נתונים שלילים והשווקים עולים.תזכירו לנו עוד ועוד שלא נשכח.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.