שוק הסמארטפונים ממשיך לסבול מתחרות - הקורבן האחרון HTC

אלמוג עזר | (4)
נושאים בכתבה סמארטפון

נמשכת החולשה בשוק הסמארטפונים העולמי. לאחר שאפל פרסמה את הדוח הפיננסי שלה ומניית החברה צללה 6.8%, הבוקר נרשם קורבן נוסף בתחום. חברת HTC יצרנית הסמארטפונים הטיוואנית דיווחה הלילה את התוצאות הפיננסיות שלה והמנייה צללה יותר מ-7.8%. 

מניית אפל: APPLE

המשקיעים מאוכזבים מהנתונים החלשים של החברה הטיוואנית שהציגה הפסד של 253 מיליון דולר. הנהלת חברת HTC האשימה את ההפסדים בביקוש נמוך בשוק לסמארטפונים בעלי טכנולוגיה חדישה וירידה בדרישה לסמארטפונים בשוק הסיני.

בשיחה עם משקיעים בעת פרסום הדוח, סמנכ"ל הכספים של HTC טוען שהתוצאות של הרבעון האחרון אינן מרתיעות את החברה וזו תמשיך להשקיע בסמארטפונים ברמה גבוהה. אם כי הסמנכ"ל צ'יה לין צ'אנג טען כי "רמה גבוהה אינה אומרת בהכרח הרמה הגבוהה ביותר אלא מעט מעל לממוצע". כמו כן צ'אנג טען כי לקראת חג המולד, HTC תצא עם דגם חדש משוכלל ואופנתי. 

צ'אנג סיים באמירה כי לא רחוק היום שבו HTC תגיע לכדי איזון מבחינת רווחים אפילו בתחום הסמארטפונים אשר סובל מזה שנים מתחרות קשה ביותר. 

המהלך של HTC לא יהיה פשוט כל כך, חברת סמסונג פרסמה בשבוע שעבר את הדוחות הפיננסיים שלה. בעקבות דוחות רבעוניים שאינם עונים על התוצאות - רווח של 5.9 מיליארד דולד והכנסות של 47.1 מיליארד דולר - החברה מתכננת לקצץ במחירי מכשירי הדגל- Galaxy S6 וה-Galaxy S6 Edge. זאת על מנת להבטיח את המשך הצמיחה והעמידה ביעדים. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    וסילי גונדר 09/08/2015 11:48
    הגב לתגובה זו
    צריך להיות מוחף לאלתר. הקשר בין אפל ו HTC קלוש עד כדי לא קיים. HTC לא מתרוממת כבר שנים רבות, גם כשאפל רקדה בגבהים מטורפים וגם עכשיו כשאפל לא בוהקת בגלל תחזיות עתידיות על השוק הסיני, HTC מפסידה מאות מליונים בפועל. תכלס, כותרת מטומטמת לכתבה מדווחת על HTC.
  • 1.
    שמטוב 08/08/2015 07:38
    הגב לתגובה זו
    הטלפונים הסינים שמתחזקים הם שיומי, הוואווי, לנובו. ניגמרו הימים שהמותגים הסמרטפונים הכתיבו מחירים יקרים. הטלונים הסיניים ימכרו במחירים סבירים ויהפכו למוצרי צריכה רגילים בדומה לטלוויזיות ומיקרוגל. שיומי, הוואווי ולנובו הן חברות שמקפידות על איכות מוצר גבוהה.
  • ראשונה ואחרונה! 10/08/2015 14:52
    הגב לתגובה זו
    המכשירים רק נראים כמו סלולאריים הם זבל אמיתי! זאת ועוד למרות איכותם הירודה הם לא זולים....
  • אריה 10/08/2015 15:32
    פלאפון סיני טוב מאוד יותר מאייפון 6 פלוס שהיה לי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.